Šoruden General Motors vicepriekšsēdis Roberts Lucs prognozēja, ka pēc 15 līdz 20 gadiem cilvēku vadītas automašīnas drošības apsvērumu dēļ uz ceļiem būs aizliegtas. Šī pati loģika vada arī vairākos Latvijas tehnoloģiju jaunuzņēmumos iesaistīto Rihardu Gailumu. Viņa 2015. gadā dibinātā Pilot Automotive Labs (turpmāk ‒ PILOT) ir radījusi šādu dzīvību glābjošu tehnoloģiju, turklāt pielāgojot to cenas ziņā pieejamām lietotām automašīnām.
Kompānijai ir komanda ar starptautisku izglītību un pieredzi tehnoloģiju jomā. Ar Rihardu kopā strādā programmētājs un industriālais dizainers ar 30 gadu stāžu Andris Eihmanis un Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta Inovācijas un globālās līderības programmas absolvents Juris Bariss. PILOT ir izgājusi jau divus jaunuzņēmumu akseleratorus ‒ Enchant.vc Singapūrā un Infiniti Lab Honkongā. Kompānijai ir partnerība ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu Rīgā, kur tiek veikti pētījumi un ārpakalpojumi. Kopā ar šo partneri PILOT ir izveidojusi Augsto tehnoloģiju izglītības biedrību, kas savukārt vada bezpilota auto tehnoloģiju trasi.
Vairums auto un moto kompāniju fokusējas uz augstas autonomijas pakāpes braucamajiem, bet – uz jauniem braucamajiem. Tāpēc arī inovācijas parasti iesniedzas tieši jaunajās automašīnās, kas nozīmē reālas pārmaiņas dzīvē vien pēc gadu desmitiem. Turpretī PILOT risinājumi ir mērķēti uz tūlītējām pārmaiņām.
Uz pasaules ceļiem ir 1,2 miljardi automašīnu, un 95% no tām nav mūsdienīga drošības aprīkojuma, ko dod jau esošās tehnoloģijas. PILOT risinājumi sniedz šādas drošības un tehnoloģiskas savienojamības iespēju jebkurai jau esošai automašīnai, to retropielāgojot (retrofitting).
Kompānijas izstrādātie produkti ir cenas ziņā pieejamas un jau esošām tehnoloģijām pielāgojamas ierīces, kas sniedz progresīvās autovadītāja palīdzības sistēmas (ADAS) iespēju praktiski jebkurai jau lietošanā esošai automašīnai. Tirgus izmēģinājumam un koncepta pierādījumam patlaban tiek ieviests PILOT Mini, ko veido aparatūra, programmatūra un mākoņskaitļošanas aprīkojums, to uzstāda vai nu attiecīgās automašīnas pārdevējs, vai lietotājs pats. Klientiem ir pieejami retropielāgoti KIA SOUL, Jaguar XE un Polaris GEM modeļi.
PILOT pakalpojumi ietver autonomo mobilitāti pēc pieprasījuma (AMOD), ADAS, autonomo vadīšanu (AD) un elektromehāniskās vadības sistēmas (Drive by Wire jeb DbW) uzstādīšanu klientu automašīnās. PILOT produktu jauninājums bezpilota automašīnu tirgū ir šo tehnoloģiju augstā veiktspēja, uzticamā drošība un arī ērtums, kā visi šie izaicinājumi tiek atrisināti ar retropielāgošanu.
Par augsto veiktspēju un uzticamo drošību gādā PILOT patentētā un, saprotams, kā komercnoslēpums sargātā situacionālās apzināšanās tehnoloģija, kas izmanto uz pusi mazāk sensoru par konkurējošajām tehnoloģijām un iztiek arī bez lāzera mērierīces (LiDAR). Iznākums ir zemas izmaksas produkts, kas ir sevišķi piemērots auto pircējiem otrreizējā tirgū.
Apmēram pēc desmit gadiem ikviena automašīna uz ceļiem būs kaut kādā mērā savienota tiešsaistē ar attiecīgām drošības ierīcēm. Lielākajai daļai automašīnu šīs ierīces nebūs bijušas to sākotnējās pārdošanas laikā, bet tās būs pievienotas vēlāk, ekspluatācijas laikā.
Iemesls PILOT sākt savu darbību bija briesmīga statistika ‒ 1,2 miljoni bojāgājušo gadā uz pasaules ceļiem. 93% no tiem ir cilvēku pieļautu kļūdu, piemēram, uzmanības zaudēšanas, dēļ. Uzmanības zaudēšana, sevišķi, rakstot īsziņas un vispār lietojot viedierīces, ir augoša problēma cilvēkiem pie stūres, ar ko noņemas arī lielie autoražotāji. Tāpēc jaunajās mašīnās mēģina ieviest mūsdienīgas un savstarpēji savienotas drošības ierīces.
Tomēr 1,2 miljardi automašīnu pasaulē ir bez šādām viedajām tehnoloģijām, lai gan arī šo mašīnu drošības izaicinājumi tikai pieaugs. Un šī ir acīmredzamā PILOT Mini – pirmās un vienīgās jebkurai automašīnai piemērotās savienojamības iekārtas ‒ iespēja. PILOT iekārta apvieno sensorus un skaitļošanas jaudu, ar retropielāgošanu sniedzot supermodernas spējas jebkurai automašīnai, un tā ir arī viegli uzstādāma automašīnas vējstikla augšmalā aiz atpakaļskata spoguļa.
Patlaban PILOT stratēģija ir iesniegt lietderīgā modeļa patenta pieteikumu, reģistrēt preču zīmes un dizaina paraugus, kā arī piesaistīt trīs miljonu USD finansējumu PILOT Mini pirmo 1000 ierīču produktu vērtības pierādījuma (POV) fāzei. Iepriekšējos finansējuma posmos kompānija ir piesaistījusi agrīno finansējumu no Jaguar Land Rover US, un PILOT Mini koncepta pierādījums tika attīstīts partnerībā ar Jaguar Land Rover tehnoloģiju inkubatoru Portlendā, Oregonas pavalstī.
Tāpat jānorāda, ka PILOT piedalās valdības darba grupās, palīdzot izstrādāt bezpilota auto tehnoloģijas regulējošos tiesību aktus un retropielāgošanas likumdošanu gan Latvijā, gan ASV, kur Portlenda ir sev uzstādījusi ceļa negadījumos nulles bojāgājušo mērķi.
LASI ARĪ:
Latviešu inovāciju brīnumbērns
Alans Amrons dalās pieredzē, izmantojot Latvijas auto koplietošanas pakalpojumu Carguru
Digitāla valūta, tik vienkārša kā e-pasts, – izgudrota Latvijā