Eksperti

Kurš ir uzņēmuma boss?

Gusts Muzikants, Lattelecom Biznesa klientu daļas direktors,20.03.2014

Jaunākais izdevums

Uzņēmuma pamatvērtība ir darbinieki. Taču kurš ir uzņēmuma boss? Kompānijas īpašnieks, valdes priekšsēdētājs vai izpilddirektors? Neviena kompānija un bizness, sākot ar saplākšņa ražotni un puķu tirdzniecības kiosku mikrorajonā, beidzot ar augstas pievienotās vērtības uzņēmumiem un mākslas galerijām nevarēs izdzīvot, ja tiem nebūs klientu. Uzņēmuma boss ir klients.

Liela daļa Latvijas uzņēmēju atceras plānveida ekonomikas laikus, kad veikalnieku rokās bija neizmērojama vara – rindas un drūzmēšanās, klientu konkurence un pat fiziska cīņa par pēdējo desas gabalu vai kurpju pāri. Veikalnieku rokās bija vara. Tomēr laiki ir mainījušies (un labi, ka tā).

Pasaules otras lielākās privātās korporācijās Wal-Mart dibinātājs Sems Valtons (Sam Walton) ir teicis: «Ir tikai viens boss. Klients. Un viņš var atlaist jebkuru jūsu uzņēmuma cilvēku, vienkārši tērējot savu naudu citur»1. It kā pašsaprotami, tomēr Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) biznesa vidē šī realitāte vēl nav līdz galam apjausta.

Daudzi neapzinās, ka neattīstot klientu servisu un neceļot apkalpošanas latiņu, paši ierobežo sava biznesa attīstību un konkurētspēju. Taču Latvijas uzņēmēji var pateikties krīzei par sāpīgo mācību, jo 56% MVU vadītāju tolaik atzina, ka apjomu samazināšanās ir likusi daudz lielāku vērību un uzmanību veltīt tieši klientu servisam un apkalpošanai2. Protams, arī klientu apkalpošana un serviss prasa finanšu ieguldījumus pakalpojumos un personāla attīstībā, taču tos nevajadzētu uzlūkot kā izdevumus, bet investīcijas, kas nesīs pelņu. Turklāt šīs investīcijas bieži ir mazāk finanšu ietilpīgas, taču ilgtspējīgākas par ieguldījumiem mārketingā un reklāmā.

Tiesa, interesantu situāciju, kas norāda, ka produktu un pakalpojumu tirgus Latvijā ne tuvu nav sasniedzis savu piesātinājumu un konkurence kļūs tikai sīvāka, uzrāda Lattelecom veiktā aptauja3 par pašu klientu attieksmi un apkalpošanas prasībām. Tikai 54% iedzīvotāju ir svarīga laipa attieksme un uz klientu vērsts personāls. Savukārt vien 36% cilvēku atzīst, ka viņu izvēli par ilglaicīgu sadarbību ar uzņēmumu ietekmētu profesionāla apkalpošana. Tas skaidri norāda, ka klientu pirktspēja joprojām ir zema un viņu pirmais priekšnoteikums produkta vai pakalpojuma izvēlē ir cena. Taču pie tik strauji augošas ekonomikas, kāda ir Latvijā un tām krīzes mācībām, kas uzņēmējiem devusi tērauda rūdījumu, skaidrs, ka tas ir tikai laika jautājums. Un uzvarētāji būs tie, kas šo laiku būs izmantojuši ne tikai zemākas cenas, bet arī pievienotās vērtības, tostarp klientu servisa attīstībai.

Jāteic, ka ar prieku vēroju, kā Latvijā klientu apkalpošanas kultūra attīstās un mēs tuvojamies Rietumu standartiem. Arvien biežāk saņemu pārdevēju un klientu apkalpotāju neviltotu sveicienu, smaidu un sapratni. Viena no jomām, kur Latvijā labi pamanāma dažāda pieeja klientu apkalpošanai, ir degvielas mazumtirdzniecība. Arī pats sevi reizēm esmu pieķēris rīkojamies šķietami neizdevīgi – no diviem teju blakus esošiem benzīntankiem izvēloties nedaudz dārgāko, bet klientu apkalpošanas ziņā daudz tīkamāko vietu. Bet vieta, kur tagad bieži pusdienoju, kļuva par manu iecienīto tieši kartupeļu cepēja nemainīgi laipnās apkalpošanas dēļ. Šķietami sīkumi, taču tieši šīs lietas izrādās kritiski svarīgas sabiedrībā, kas strauji attīstās, kurā laiks ir nauda un cilvēki to vēlas pavadīt vidē, kurā būt ir ne tikai izdevīgi, bet arī patīkami.

Negaidiet, kad klients izvēlēsies nobalsot ar kājām, jo atgūt reiz zaudētu klientu vienmēr būs dārgāk un sarežģītāk. Spert pirmo soli, negaidot klientu neapmierinātības pieaugumu, vienmēr ir stratēģiski izdevīgāk, jo jūs kļūstat par tirgus tendenču noteicēju, iemantojat jaunu konkurētspējas priekšrocību un iekarojat savu klientu papildu lojalitāti, kas rezultējas vienā no efektīvākajiem un noturīgākajiem biznesa veiksmes faktoriem, ko par skaidru naudu nenopirksi – mutvārdu jeb word-of-mouth reklāmā.

1 «There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the chairman on down, simply by spending his money somewhere else.»

2 http://www.db.lv/147060

3 Lattelecom/Snaphots sabiedriskās domas aptauja, 20.-27.02.2014., 904 respondenti

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas apģērbu un aksesuāru ražotājam Hugo Boss nācies samazināt šā gada peļņas prognozi, ņemot vērā ekonomikas izaugsmes bremzēšanos, kā arī lēno nozares izaugsmi, kas rada spiedienu uz kompānijas rādītājiem, raksta MarketWatch.

Hugo Boss, kas strādā ar zīmoliem Boss, Boss Orange, Boss Green un Hugo, paredzējis, ka pārdošanas apjomi šogad augs par 6-8%, salīdzinot ar iepriekš prognozētajiem augstākiem pieauguma rādītājiem, izslēdzot valūtas kursa ietekmi. Operatīvā peļņa augšot par 5-7%, salīdzinot ar augstāku viencipara skaitli, kas tika prognozēts iepriekš.

Tomēr Hugo Boss vadītājs Klauss Dītrihs Larss sacījis, ka, pateicoties ASV un Āzijas/Klusā okeāna valstīm kopā ar labu izaugsmi Eiropā uzņēmums tomēr spēs sasniegt stabilu izaugsmi trešajā ceturksnī.

Trešajā ceturksnī Hugo Boss peļņa pieauga par 2% līdz 115 miljoniem eiro, salīdzinot ar 113 miljoniem eiro pirms gada.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas centrā durvis vēris luksusa modes zīmola Hugo Boss veikals, informē Apranga Group pārstāvji.

Jaunais Hugo Boss konceptveikals atrodas 520m2 telpās. Veikalā atklāta jauna private fitting jeb individuālās apģērbu pielāgošanas zona.

Atbilstoši franšīzes līgumam Hugo Boss veikalu pārvalda vadošais modes mazumtirgotājs Lietuvā un Baltijas valstīs – Apranga Group.

Hugo Boss ir pirmais zīmols, ar kuru uzņēmums Apranga uzsāka darbību Latvijas tirgū, komentē uzņēmuma Apranga Groupģenerāldirektors Rimants Perveneckis. Tērbatas un Elizabetes ielas stūra ēkas telpas kompānija ir gaidījusi 10 gadus, tāpēc jaunatvērtais Hugo Boss veikals uzņēmumam ir īpašs notikums, ar kuru tas nostiprina savas pozīcijas Elizabetes ielā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Luksusa zīmols Hugo Boss izlēmis pakāpeniski pārtraukt kažokādu tirdzniecību savos veikalos. Šāds lēmums pieņemts pēc pārrunām ar starptautisko dzīvnieku aizsardzības organizāciju apvienību Fur Free Alliance, teikts paziņojumā medijiem.

Saskaņā ar Hugo Boss 2014.gada ilgtspējības pārskatu, sākot ar 2016.gada rudens/ziemas kolekciju, zīmols vairs netirgos nekādus kažokādu izstrādājumus, tostarp trušādas.

«Sākot ar 2016.gada rudens/ziemas kolekciju, mēs vairs neizmantosim jenotsuņu un rex trušu kažokādas. Tādējādi nevienā no Hugo Boss kolekcijām nebūs atrodamas nekāda veida dzīvnieku kažokādas. Ar to mēs izsūtām nepārprotamu signālu… Turklāt mēs jau šobrīd veiksmīgi piedāvājam «draudzīgās kažokādas» un «draudzīgās ādas izstrādājumus». Mēs tos piedāvājam, jo vēlamies iedvesmot šo un nākamās paaudzes ar jauna veida luksusu,» uzņēmuma pēdējā ilgtspējības pārskatā paziņojis Hugo Boss zīmola un radošais sporta apģērbu nodaļas direktors Bernds Kellers.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas modes mazumtirgotājs "Apranga Group" Rīgā, tirdzniecības centrā "Spice" atvēris "HUGO" veikalu, informē uzņēmumā.

Veikala centrā atrodas daudzfunkcionāls servisa punkts, kas apvieno digitālos multivides elementus ar tipiska bāra atmosfēru un piedāvā klientiem unikālu vietu, kur uzkavēties. "HUGO" sarkanās krāsas izmantošana dažādos veikala elementos rada izteiktu zīmola atpazīstamību, bet neparastās mēbeļu formas iemieso "HUGO" garu.

"Mēs lepojamies ar "Apranga Group" un "Hugo Boss" veiksmīgo sadarbības vēsturi gandrīz divdesmit gadu garumā - 2001.gadā tika atklāts pirmais veikals Viļņā, bet pirmais "Hugo Boss" veikals Latvijā durvis vēra 2003.gadā Rīgā, Elizabetes ielā.

"Hugo Boss" ir viens no veiksmīgākajiem premium klases modes uzņēmumiem, kura zīmoli "BOSS" un "HUGO" ir atzīti visā pasaulē, iegūstot arvien lielāku tirgus daļu un sasniedzot dažādas klientu grupas. Mēs ļoti priecājamies par attīstību, ieviešot jaunu zīmola koncepciju. Veikals "HUGO" ir lieliski piemērots jauniem un moderniem pircējiem, orientētiem uz modi un augstu kvalitāti, kādi arī ir tirdzniecības centra "Spice" klienti," saka "Apranga Group" ģenerālmenedžeris Rimantas Perveneckas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūziķe Linda Leen darba procesā vairs nevairās būt sieviete – boss, jo viena kļūda labu ideju var «norakt» jebkurā ķēdes posmā.

Lindai nav arī menedžera un tamlīdzīgu palīgu. Viņa visu dara pati un smaidot saka, ka ir gan biznesa priekšmets, gan tā pārdevējs. Tas viss no augstās atbildības apziņas sevis, skatītāju un Dieva priekšā. Mūziķe uzskata, ka viņas izvēle ir profesija, kurā var un vajag nopelnīt. Lai piepildītu savas mākslas pasauli, kas prasa lielus ieguldījumus, viņa attīsta arī blakus produktus. Un tas nemaz nav grūti, jo Lindas Leen galvā plosās vesela gūzma ar idejām un vajadzētu vismaz trīs viņas klonus, lai to visu īstenotu. Tomēr šobrīd enerģijas kapacitāte vēl ir taupības režīmā. Linda radošos paisumus un bēgumus pielīdzina sulīgam vīnogulājam, kas ziemā tikai nometis lapas, bet nebūt nav miris. Idejas pamazām ieņem veidolus. Vīnogulājs zina, ka drīzi atkal dīgs lapas, būs augļi un vīns. Reibinošs, skaists un garšīgs…

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Hugo Boss prognozē peļņas kāpumu; investēs tirdzniecības paplašināšanā

Žanete Hāka,13.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas luksusa apģērbu ražotājs Hugo Boss šajā gadā paredz gan peļņas, gan pārdošanas apjomu pieaugumu, ko veicinās jaunu veikalu izveide, kā arī aktīvāka darbība Āzijas tirgos, raksta Bloomberg.

Pagājušā gadā apģērbu ražotāja pārdošanas apjomi pieauga par 4% līdz 2,43 miljardiem eiro, savukārt peļņa palielinājās par 7% līdz 565 miljoniem eiro. Arī šajā gadā pieaugums būs mērāms vienciparu skaitļos, tomēr tas vairāk tuvosies 10% atzīmei, norāda kompānija.

Eksperti gan gaidīja vēl straujāku izaugsmi nekā ziņojis uzņēmums. Exane BNP Paribas analītiķis Andreas Indersts sacījis, ka ieņēmumu izaugsmes prognoze ir nedaudz zem analītiķu gaidītajiem 10% šajā gadā.

Šajā gadā uzņēmums sagaida divciparu izaugsmi mazumtirdzniecības apjomos, savukārt vairumtirdzniecības apjomi saglabāsies stabili. Kompānija šogad plāno veikt investīcijas 110-130 miljonu eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

BTA Insurance Company SE vadīs Lauris Boss

Žanete Hāka,11.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai turpinātu BTA grupas uzņēmumu attīstību un nodrošinātu efektīvu uzņēmumu stratēģisko vadību, pēc uzraugošo institūciju saskaņojumu saņemšanas Uzņēmumu reģistrā reģistrētas izmaiņas ārpus Baltijas valstīm strādājošā BTA grupas uzņēmuma – BTA Insurance Company SE valdes sastāvā, informē uzņēmums.

Darbu BTA Insurance Company valdē turpinās līdzšinējā valdes locekle Dita Daukste, savukārt no 11. aprīļa darbu uzņēmuma valdē uzsāk BTA Insurance Company Ārvalstu risku parakstīšanas departamenta direktors Kaspars Ummers un līdzšinējais BTA Insurance Company Polijas filiāles vadītājs Lauris Boss, kurš iecelts par BTA Insurance Company valdes priekšsēdētāju. Baltijas valstīs strādājošā BTA grupas uzņēmuma – apdrošināšanas akciju sabiedrības BTA Baltic Insurance Company valdes sastāvā izmaiņas nav veiktas.

Lai veicinātu dinamiskāku biznesa attīstību Eiropā un atbilstoši biznesa stratēģiskajiem virzieniem strukturētu administratīvos resursus un procesus, 2015. gada 1. jūlijā tika pabeigta BTA Insurance Company reorganizācija, nodalot biznesu atbilstoši ģeogrāfiskajam iedalījumam: Baltija un pārējā Eiropa. Baltijas valstīs – Latvijā, Lietuvā un Igaunijā apdrošināšanas pakalpojumus pēc reorganizācijas piedāvā BTA Baltic, savukārt biznesa attīstību ārpus Baltijas valstīm turpina īstenot BTA Insurance Company.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot 950 000 eiro, uzņēmums «Amber Capital Holding» īstenojis daudzdzīvokļu nama projektu «A52», Rīgā, Artilērijas ielā.

Šis ir pirmais uzņēmuma attīstītais projekts nekustamo īpašumu segmentā.

«A52» ir pilnībā renovēts, vidēji augsta segmenta daudzdzīvokļu nams. Projekta attīstība ilgusi vienu gadu un tā laikā pilnībā veikta tur esošā nama restaurācija un labiekārtošana.

Jaunatklātajā piecstāvu namā ir 19 vienas līdz četru istabu dzīvokļi ar dzīvojamo platību no 21,7 kvadrātmetriem līdz 77,2 kvadrātmetriem. Jaunie dzīvokļi tiek piedāvāti gan ar daļēju, gan pilno apdari. Ēkas pagalmā ir bērnu laukums, noliktavu telpas, kā arī stāvlaukums.

«Šobrīd vairāk nekā trešā daļa «A52» dzīvokļu ir rezervēti, kas norāda gan uz augsto iedzīvotāju ieinteresētību šāda tipa projektos, gan to nākotnes potenciālu. Paredzam, ka līdz šā gada beigām 80% nama dzīvokļu būs pārdoti,» komentēja «Amber Capital Holding» valdes loceklis Artūrs Bošs. Dzīvokļu cenas jaunajā projektā ir, sākot no 1450 eiro kvadrātmetrā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Hugo Boss, turpinot attīstīt BOSS Womenswear apģērbu kolekciju, izveidojusi jauno Cruise 2017 kolekciju, informē uzņēmuma pārstāvji.

Kolekcijā izmantotas viegli rozā un zaļas krāsas, kas papildinātas ar melno, balto un viegli pelēko krāsu un kombinētas ar ģeometriskām līnijām, un kolekcijā galveno lomu spēlē monohromātisms.

Jaunā kolekcija būs pieejama šā gada novembrī.

Galerijā augstāk – ieskats jaunajā kolekcijā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Hugo Boss samazinās veikalu tīklu

Žanete Hāka,03.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas apģērbu mazumtirgotāja Hugo Boss peļņa šā gada pirmajā ceturksnī sarukusi straujākajā tempā vismaz sešu gadu laikā, raksta Bloomberg.

Tādējādi kompānijai, lai samazinātu izmaksas, nāksies samazināt veikalu tīklu, ko tā veidojusi pēdējo desmit gadu laikā. Tuvāko mēnešu laikā kompānija lems, kurus veikalus slēgt.

Šajā gadā paredzēs ietaupīt papildus 50 miljonus eiro, un uzņēmums paziņojumā uzsvēris, ka šajā gadā cer uz pārdošanas apjomu pieaugumu.

Hugo Boss EBITDA sarukusi par 29% līdz 93,5 miljoniem eiro. Patlaban uzņēmumam pieder 1128 mazumtirdzniecības veikali, taču tā preces tiek tirgotas vēl 6450 veikalos, kas nepieder uzņēmumam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaundibinātais Draugiem Group uzņēmums Draugiem Capital noslēdzis pirmo investīciju darījumu, investējot 1,14 miljonus eiro kosmētikas uzņēmumā Prime Prometics, kļūstot par uzņēmuma mazākuma akcionāru.

Prime Prometics ir e-komercijas uzņēmums, kas tiešsaistē tirgo kosmētikas produktus sievietēm pēc 50. Jaunvārds prometics iezīmē jauno pro-age tendenci skaistumkopšanas nozarē – uzņēmums ir par skaistu novecošanu pretstatā līdz šim nozarē dominējušajai anti-aging ievirzei, ka novecošana ir jāaizkavē. Papildus produktu izplatīšanai Prime Prometics izglīto sabiedrību, organizē kopienu atbalstu un popularizē ideju, ka skaista novecošana ir vērtība.

Uzņēmuma Prime Prometics vadītājs Kaspars Eglītis, kurš pirms šī uzņēmuma izveides strādāja Draugiem Group un vēlāk izmēģināja spēkus dažādās e-komercijas nozarēs, stāsta, kā radās ideja: “Mans tētis ir onkologs un ikdienā daudz strādā, lai palīdzētu sievietēm cīņā ar krūts vēzi. Es zinu, ko sievietes ķermenim nodara ķīmījterapija, un tāpēc sapratu, ka ir vajadzīgi produkti, kas arī pēc vēža ārstēšanas ļauj turpināt sievietēm justies sievišķīgi.” Eglītis ir pārliecināts, ka Draugiem Group iesaiste pavērsīs plašas iespējas Prime Prometics attīstībai: “Šī investīcija ir daudz vairāk nekā tikai nauda – tās ir arī jaunas zināšanas no Latvijas pirmā “vienradža” izveidotājiem, iespēja apgūt jaunus tirgus un pārdošanas kanālus.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā runā, ka nākamais rindā aiz Martinsona ir Jaunups. Vai tie, kas tagad prasa atlaist Rīgas domi, tad prasīs valdības atlaišanu un ārkārtas Saeimas vēlēšanas? Ko tad darīs prezidents, un ko darīs valdība? Vai norobežoties tiešām būs tik viegli? Edgars Jaunups, kurš bīda Kariņa valdību, var izrādīties tās kapracis.

KNAB vadītājs Jēkabs Straume norāda, ka tas ir tikai sākums. Aizturētais Martinsons valstī bija izvērsis plašu darbību. Par to, ka viņu interesēja valdības līmenis, liecina arī aktīva politisko spēku finansēšana, īpaši atbalstot Jaunupu. Ja tas ir tikai sākums, tad būs loģisks turpinājums. Ir kļuvis zināms, ka Jaunups bijis regulārs Tauriņu pirts viesis sarunās, kuras ierakstīja izmeklētāji. Kas būs tālāk?

Tajā brīdī, kad/ja «iesēdinātu» Jaunupu, būtu jāatlaiž valdība. Tad būtu tāda pati situācija kā Rīgas domē, kur prasa Ušakova atkāpšanos un domes atlaišanu. Vai nacionāļi tādā situācijā pieņems līdzīgu lēmumu kā savā kongresā, prasot Gerhardam atlaist Rīgas domi?

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar CV-Online Latvia vadītāju Aivi Brodiņu

Lelde Petrāne,25.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild CV-Online Latvia vadītājs Aivis Brodiņš. CV-Online ir starptautisks uzņēmums, kas darbojas Latvijā kopš 1999.gada, pārstāvot karjeras portālu cv.lv. CV-Online ietilpst Alma Career tīkla sastāvā, kuru pārvalda Somijas mediju koncerns Alma Media un globālais interneta personāla atlases līderis Monster Worldwide.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Personāla atlase ir ļoti interesanta un aizraujoša joma, kas ļauj ne tikai ieskatīties jebkurā biznesa nozarē un uzņēmumā, bet arī iepazīt daudzu dažādu profesiju pārstāvjus. Arī interneta vide nepārtraukti piedāvā jaunas iespējas un izaicinājumus strauji augošajā tehnoloģiju laikmetā, kas neļauj iestāties rutīnai. Biznesa joma ir augoša un ar lielu potenciālu, jo darba devēji jaunus darbiniekus meklēs vienmēr, tāpat kā darba ņēmēji – sev vēlamo darba vietu. Līdz ar to, vadīt lielāko digitālo personāla atlases uzņēmumu Latvijā ir liels gandarījums un vienlaikus izaicinājums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Latvijas Tekstils Com direktoru Oskaru Polmani

Sagatavojusi Lelde Petrāne,18.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Latvijas Tekstils Com direktors Oskars Polmanis. «Zīmols Latvijas Tekstils savu gājienu uzsāka 2011.gadā, kad tika nodibināts uzņēmums ar tādu pašu nosaukumu. Lai gan būs pagājuši tikai seši gadi, Latvijas Tekstila vārds arhīvos atrodams jau 1960.gadā, tādēļ bieži uzņēmums savos materiālos norāda atzīmi: pieredze, kopš 1960.gada. Lai gan kolektīvs ir samērā jauns, tomēr ne vienmēr uzņēmuma vārdam ir jāturpina nest vecišķu noskaņojumu, kā tas bieži gadās uzņēmumiem ar plašu vēsturi,» skaidro O. Polmanis. Uzņēmums ir viens no Latvijas karogu ražotājiem, kā arī piedāvā latviskus mājas tekstila izstrādājumus. 2013.gadā Latvijas Tekstils sašuva līdz šim lielāko Latvijas karogu pasaulē. Tā bija uzņēmuma simboliska dāvana Latvijai valsts 95.dzimšanas dienā. Latvijas karoga izmērs bija 22,5 x 45 metri, kas kopumā veidoja 1050 m2 lielu platību. Tas svēra aptuveni 80 kilogramus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Rīgas pašvaldības uzņēmumi startēs kapitāla tirgū jau tuvākajos gados

Jānis Goldbergs,24.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas kapitāla tirgus aktivitāti var vairot ne tikai lielie valsts uzņēmumi, bet arī pašvaldību kapitālsabiedrības. Rīgas pašvaldības uzņēmumi, ievērojot tirgus mērogu, ir vieni no lielākajiem valstī un noteikti atstātu jūtamu ietekmi uz biržas aktivitāti kopumā, tādēļ arī Dienas Biznesa jautājumi trīs prāvāko Rīgas pašvaldības kapitālsabiedrību vadītājiem par viņu redzējumu, kapitāla nepieciešamību un iespējamajiem riskiem un ieguvumiem procesā.

Jautājumus Dienas Bizness uzdeva AS Rīgas Siltums valdes priekšsēdētājam Ilvaram Pētersonam, SIA Rīgas ūdens valdes loceklei Agnesei Ozolkājai un SIA Rīgas namu pārvaldnieks valdes priekšsēdētājam Mārim Ozoliņam.

Visticamāk, jau esat dzirdējuši par atsevišķu valsts kapitālsabiedrību ienākšanu kapitāla tirgū, emitējot obligācijas par dažādām summām. Kā redzat Latvenergo, Augstspriegumu tīklu un Altum obligāciju emisijas, vai šī pieredze varētu būt noderīga arī pašvaldību kapitālsabiedrībām?

Ilvars Pētersons:- Rīgas Siltums ar interesi seko līdzi valsts kapitālsabiedrību ienākšanai kapitāla tirgū. Šīs obligāciju emisijas ir veiksmīgs piemērs tam, kā kapitāla tirgus var kalpot par papildu finansējuma ieguves avotu, lai nodrošinātu uzņēmumu attīstības un investīciju projektus, vienlaikus piesaistot privāto un institucionālo investoru līdzekļus.Ienākšana kapitāla tirgū, emitējot obligācijas, varētu būt arī potenciāli noderīgs solis, lai finansētu stratēģiskus uzņēmuma projektus vai investīcijas, īpaši tajās jomās, kas saistītas ar ilgtspējību un infrastruktūras modernizāciju. Pirms šādas iniciatīvas izskatīšanas būtu jāveic rūpīga izvērtēšana, analizējot tirgus apstākļus, uzņēmuma finansiālo situāciju un vajadzības, kā arī potenciālos ieguvumus un riskus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pētījums: Baltijas uzņēmumi - lēti, ar labiem finanšu rādītājiem un vāju likviditāti

Žanete Hāka,29.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēti, ar labākiem finanšu rādītājiem, un lielākoties ar vāju tirgus likviditāti – šīs ir pamatpazīmes, kuras raksturo Baltijas biržas Oficiālā saraksta uzņēmumus, kas to atšķir no citiem Austrumeiropas un Rietumeiropas uzņēmumiem, liecina jaunākais finanšu pētniecības centra CE Services pētījums.

Tajā secināts, ka Baltijas kompānijas ir ar zemāk novērtētām (zemi P/E, P/B, P/CF koeficenti), tās turklāt sniedz saviem akcionāriem augstu dividenžu ienesīgumu (OMX Baltic Benchmark indeksam, kurā ietilpst 27 Baltijas biržas uzņēmumi, tas ir 5,63%, bet Baltijas Top 10 kompānijām - pat 6,52%), padarot ieguldījumus Baltijas biržas kompānijās kā ļoti saistošu iespēju pašeizējo zemo banku procentu likmju apstākļos. Šis salīdzinoši augstais dividenžu ienesīgums rada nenoteiktību par uzņēmuma spēju to saglabāt tālāk nākotnē, uzņēmuma spēju ieguldīt līdzekļus savā attīstība, kā arī par to vai dividenžu izmaksa ir labākā metode, lai atalgotu uzņēmuma akcionārus (akciju atpirkšana kā alternatīva dividenžu izmaksai, kuru neietekmē Kapitāla pieauguma nodoklis).

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Zīmola Stockmann vēsture Latvijā

Laura Mazbērziņa,18.05.2018

Tālāk galerijā skatāmas vēsturiskās fotogrāfijas, kas saistītas ar «Stockmann» Rīgā! Piemēram, šajā fotogrāfijā redzams būvniecības process 2003. gadā.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2018. gads ir universālveikala «Stockmann» jubilejas gads. «Stockmann» Rīgā atvērts 2003.gada oktobrī. Jubilejas gadā universālveikals modernizācijā ieguldīs 220 tūkstošus eiro, turpinot digitalizēt pakalpojumus klientiem.

«Stockmann» vietas izvēle notika ilgstoši, tā tika izvēlēta 5 gadu laikā. Universālveikala atvēršanai Rīgā tika meklēta vieta pilsētas centrā, kura labi pieejama iedzīvotājiem un pilsētas viesiem. Viena no sākotnēji iecerētām vietām bijusi ēka, kur iepretim stacijai tagad atrodas «McDonald`s» restorāns. Tomēr «Stockmann» iegādājās esošo vietu, kur bija iesākta un nepabeigta autostāvvietas būvniecība.

Narvesen zīmola vēsture

Zīmola Olainfarm vēsture

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nodokļu un uzņēmuma struktūras jautājumi M&A darījumos

Irēna Arbidāne, nodokļu konsultāciju departamenta vecākā projektu vadītāja, PwC Latvija,27.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iegādes un apvienošanās darījumi (M&A) ir nozīmīgs posms biznesa attīstībā, kas vieniem nozīmē sekmīgas investīcijas, citiem būtisku izaugsmes potenciālu, bet vēl kādam – biznesa (vai tā daļas) pārdošanu, lai ieguldītu jaunās idejās un projektos. Katrai no šādu darījumu pusēm ir savas intereses un vajadzības, taču ir arī kas vienojošs visiem: jo pamatīgāka un rūpīgāka būs sagatavošanās M&A darījumam, jo lielāki būs ieguvumi gan pircēju, gan pārdevēju pusē.

Starp daudzām lietām, kam jāpievērš uzmanība M&A darījumu kontekstā, šajā rakstā īpaši akcentēju nozīmīgākos nodokļu un uzņēmuma struktūras jautājumus.

Nodokļu padziļinātā izpēte (due diligence)

Padziļinātā izpēte ir detalizēta uzņēmuma un tā finanšu uzskaites pārbaude, kas veikta pirms pirkšanas–pārdošanas darījuma. Mērķa uzņēmuma padziļinātā izpēte ietver vairākus aspektus, t.sk. arī nodokļu padziļinātu izpēti ar mērķi identificēt nodokļu riskus un sniegt rekomendācijas, kā tos novērst, vai nodrošināt cenas pārskatīšanu darījumā (nodokļu risks rada iespēju pārskatīt cenu, ko gatavs maksāt pārdevējs).

Nodokļu izpēte parasti tiek veikta par pēdējiem trim gadiem vai no uzņēmuma reģistrēšanas brīža, galvenokārt, pārbaudot pievienotās vērtības nodokļa (PVN), uzņēmumu ienākuma nodokļa ( UIN), iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) piemērošanas un nomaksas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajam. Katrā izpētē tiek noteikts risku līmenis (slieksnis), pēc kura nodokļu izpēte koncentrējas uz tam atbilstošiem darījumiem un būtiskajiem konkrētā uzņēmuma darbības aspektiem, veicot datu un dokumentu analīzi, kā arī intervējot uzņēmuma pārstāvjus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valkā bāzētā daudznozaru uzņēmuma SIA Pepi Rer izpilddirektora amatā iecelts pārmaiņu vadības eksperts Vigants Lesausks, kura galvenais uzdevums būs palielināt uzņēmuma eksporta apjomu un attīstīt e-komercijas segmentu.

Šī gada augustā privātā kapitāla fondu pārvaldnieks BaltCap un investīciju uzņēmums Draugiem Capital ieguldīja ievērojamus līdzekļus daudznozaru uzņēmumā Pepi Rer. Uzņēmums pazīstams kā būvniecības, iepakojuma materiālu un attīstošo rotaļlietu ražotājs, kuram pieder ProVent un IGLU zīmoli. Šī darījuma rezultātā BaltCap un Draugiem Capital kļuva par uzņēmuma vairākuma akcionāriem. Pērn Pepi Rer apgrozījums sasniedza 13 miljonus eiro, no kuriem būtisku daļu veido IGLU eksportētāji, organizējot e-komerciju tādos tirgos kā ASV, Kanāda un Eiropa.

“Es ticu, ka mēs varam nest pasaulē Valkas un Latvijas vārdu ar kvalitatīviem produktiem, kas palīdzēs bērniem attīstīties un radoši pavadīt laiku. Mana prioritāte ir rūpes par Pepi Rer darbiniekiem, lai mēs kopā varētu strauji augt, ieviest ražošanas inovācijas un radīt jaunus produktus. Pats esmu pārcēlies uz Valku, lai atbalstītu un aktīvi iesaistītos pilsētas sabiedriskajā dzīvē,” stāsta Vigants Lesausks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Drosmīgie lēmumi pamazām attaisnojas

Ilze Šķietniece, speciāli DB,19.02.2019

SIA Bernātu Dzintariņš valdes locekle un vadītāja Laura Otaņķe (no kreisās) un projekta Bernātu Dzintariņš atdzimšanas vadītāja Liene Otaņķe.

Foto: Egons Zīverts

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izmantojot Eiropas Savienības līdzekļus un savus ietaupījumus, Otaņķu ģimene Liepājas pierobežā – Bernātos – izveidojusi kafejnīcu Dzintariņš. Par to, ka ciemiņus atkal gaidīs vieta, kur savulaik jau bija ēdināšanas uzņēmums ar šādu nosaukumu, saimnieki paziņoja gadu pirms atvēršanas. Un vēl aizvien rūpējas par aktīvu mārketingu sociālajos tīklos.

Konceptuāli SIA Bernātu Dzintariņš ir ģimenes uzņēmums, tomēr oficiāli tā īpašniece, vienīgā valdes locekle un vadītāja ir meita Laura Otaņķe. Priekšnieces amatā viņa stājās, būdama vien 25 gadus veca, nesen pabeigusi studijas uzņēmējdarbībā. Tomēr tas nenozīmē, ka nezina smaga darba garoziņu. «Esmu darījusi daudzus zemākos darbiņus. Skolas laikā strādāju par viesmīli vietējā restorānā. Esmu braukusi uz Dāniju zemenes lasīt, Norvēģijā strādāju pastā. Pēc universitātes divus gadus strādāju loģistikas uzņēmumā. Gadu konditorejas uzņēmumā Liepājā tirgoju maizītes,» viņa uzskaita. «Zinu, kādas vēlmes ir darbiniekiem un kā uztver vadītāja prasības.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

61 gada vecumā miris Itālijas mafijas boss Mateo Mesīna-Denāro, kuru pēc 30 gadu ilgas bēguļošanas janvārī notvēra policija, pirmdien vēsta Itālijas ziņu aģentūra ANSA.

Sicīlijas mafijas "Cosa Nostra" vadītājs slimoja ar resnās zarnas vēzi un nomira slimnīcā valsts vidienes pilsētā L'Akvilā.

Kopš piektdienas Mesīna-Denāro atradās komā. Dzīvību uzturošos pasākumus mediķi pārtrauca, izpildot viņa iepriekš izteikto lūgumu, paziņoja slimnīcas ārsti.

Augusta sākumā Mesīnam-Denāro tika veikta operācija. Lai gan tā bija veiksmīga, vēzis bija izraisījis neatgriezenisku veselības pasliktināšanos, atsaucoties uz neoficāliem avotiem, vēsta ANSA.

Mesīnu-Denāro, kurš bija izsludināts meklēšanā 30 gadus, janvārī aizturēja policijas specvienība vēža klīnikā Palermo, kur viņš ārstējās, izmantojot viltus uzvārdu.

Viņam aizmuguriski bija piespriests mūža ieslodzījums par līdzdalību vairākās slepkavībās un automašīnu spridzināšanā Itālijā. Cita starpā viņš tiek vainots par 1992.gadā notikušo automobiļu spridzināsanu, kurā tika nogalināti izmeklēšanas tiesneši Džovanni Falkone un Paolo Borsellīno, kaas vērsās pret mafiju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds Latvijas politiķis, «uzlecošā zvaigzne», pirmdien bija ļoti sašutis. Viņu ne reizi nav intervējusi LTV 1 Rīta panorāma kaut arī reitingi aug, un viņš noteikti būs nākamajā Saeimā, un, ļoti iespējams, valdībā, bet intervē Lolitu Čigāni par to, ka viņa nekandidēs vēlēšanās. Dziļa ir neizpratne, kādēļ tā ir tik svarīga ziņa sabiedriskajai televīzijai!?

Taču ziņa ir svarīga. Runa nav par personību. Tas ir svarīgs simptoms, kas iezīmē kāda liela procesa galu. Lolita Čigāne ir viens no tiem cilvēkiem, kurus sabiedrībā mēdz saukt par «sorosītiem». Saeimā Čigāne nonāca caur Vienotību, bet pirms tam viņas karjera pārsvarā veidojās Džordža Sorosa finansētajās struktūrās – Delnā un Providus. Visticamāk, Vienotība neiekļūs nākamajā Saeimā, tāpēc Čigānes lēmums ir loģisks. Citi, kā Artis Pabriks, izmēģina veiksmi caur Attīstībai/PAR jaunveidojumu. Taču šīs fake partijas ir tikai sīki kuģīši, kreiseris vai, drīzāk, aviācijas bāzes kuģis, ir aizšauts, kuģis grimst.

Džordžs Soross Latvijas politikas ietekmēšanā 20 gados ir iztērējis 80 miljonus dolāru, kas ir vidēji četri miljoni dolāru gadā. Iedziļinieties šajos skaitļos!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) likuma grozījumi ir krēslu stumdīšana, lai mainītu tajos sēdošos, ko lobē augsta ranga amatpersonas. Jautājums ir – kāpēc?

Dienas Bizness jau rakstīja, ka finanšu nozares jeb, precīzāk, vairāku komercbanku pārstāvis laikrakstam pauda bažas par to, ka pieminētos likuma grozījumus kāro augstu, ietekmīgu amatpersonu grupa, pirmkārt nosaucot bijušo finanšu ministri, šobrīd opozīcijas deputāti Danu Reiznieci-Ozolu, Finanšu nozares asociācijas vadītāju Sandu Liepiņu, Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieci finanšu politikas jautājumos Līgu Kļaviņu, kā arī Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) vadītāja vietnieci Guntu Razāni. Norobežojoties no anonīmiem apgalvojumiem, ka pieminētās amatpersonas veido organizētu grupējumu ar mērķi mainīt FKTK vadību un vadīt banku likvidēšanas procesus, lai gūtu labumu, tomēr jāsecina, ka ir pietiekami daudz publisku avotu, kas apliecina viņu konkrētu rīcību šī viena mērķa labā, ko daļēji apstiprina arī politiķu viedokļi patlaban.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kas tev jāzina

Kas Tev jāzina 23. maijā

Dienas Bizness,23.05.2014

Pasaulē.

Fotonedēļa: 17. maijs - 23. maijs

Db.lv turpina aizsākto tradīciju, piedāvājot rubriku Fotonedēļa - fotostāstu par aizvadītajā nedēļā notikušo pasaulē. Lasīt tālāk...

Foto: AP

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien biznesa portālā db.lv var lasīt divas interesantas intervijas. Viena no tām - laikrakstā Dienas bizness publicētā intervija ar būvuzņēmēju Aināru Pauniņu. Tajā viņš atklāj, ka lēmums par to, ka aiziet no uzņēmuma operatīvās vadības, ir pieņemts - tas notiks tuvākā gada laikā.

Otra ir Dienas Biznesa redaktora Didža Meļķa intervija ar Cemex valdes priekšsēdētāju Enriki Garsiju. Intervijā uzņēmuma boss brīdina, ka investoriem ir kārdinājums pamest Latvijas tirgu.

Portālā aplūkojama arī fotoreportāža no Dobeles dzirnavnieka spageti ražotnes, kas izvietota vertikāli, četros stāvos.

Savukārt, rubrikā Piektdienas intervija savas atbildes mums šoreiz sagatavojusi valodu pakalpojumu uzņēmuma Skrivanek Baltic vadītāja Aiga Veckalne.

Pārējie šīsdienas jaunumi, kā arī informācija par aktuālākajiem rakstiem laikrakstā Dienas Bizness - raksta galerijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pārstāvētā kafejnīcu tīkla “Costa Coffee” darbību pārņēmis starptautisks lidostu un dzelzceļa staciju mazumtirdzniecības uzņēmums “Lagardère Travel Retail”, tādējādi uzsākot savu darbību Latvijas tirgū.

Uzņēmums plāno līdz 2024. gada beigām investēt 500 000 eiro Latvijas “Costa Coffee” franšīzes attīstībā, tostarp jaunu kafejnīcu atvēršanā. Akcentējot Baltijas valstu nozīmi starptautiskajā Eiropas un pasaules tirgū, “Lagardère Travel Retail” nākamo piecu gadu laikā uzstādījis mērķi attīstīties kā Latvijā, tā kaimiņvalstīs.

Darījuma ietvaros “Lagardère Travel Retail” kopumā iegādājies 142 “Costa Coffee” kafejnīcas, kas atrodas Latvijā un Polijā.

Uzņēmums plāno paplašināt savu darbību, ne tikai attīstot esošo kafejnīcu tīklu, bet arī atverot cita veida tirdzniecības vietas.

“Šīs pārmaiņas iezīmē aizraujošu posmu mūsu uzņēmuma attīstībā. Tajā skaitā – paverot jaunus apvāršņus pozitīvām pārmaiņām un izaugsmei. Līdz 2024. gada beigām “Costa Coffee” attīstībā Latvijā plānots ieguldīt līdz pat 500 000 eiro. Pirmais solis tiks sperts jau pavisam drīz, verot jaunas kafejnīcas durvis tirdzniecības centrā “Akropole Alfa”, pauž "Costa Coffee" Latvijā uzņēmuma vadītāja un valdes locekle Aiva Strazdiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru