Lietotas automašīnas no Eiropas, arī Latvijas, patlaban visai bieži tiek eksportētas uz Āfrikas valstīm, īpaši uz Togo, Ganu un Beninu, no kurienes pa sauszemes ceļiem tās tiek nogādātas ekonomiski spēcīgākajā Nigērijā, liecina transporta kompānijas Kurbads dati.
Reizi nedēļā no Antverpenes, Roterdamas vai Hamburgas ostām uz Āfrikas rietumu piekrasti atiet lielais ro-ro prāmis ar 1000 lietotām automašīnām no visas Eiropas. Šos automobiļus sarūpē dažādi piegādātāji, arī Latvijas.
«Vēl populāri galamērķi lietoto automašīnu eksportam no Eiropas ir Senegāla un Lībija. Šim nolūkam vēl mēdz izmantot Itālijas ostas - Dženovu un Savonu,» skaidro uzņēmuma loģistikas daļas vadītāja Kristīne Rīmene. Āfrikas auto tirgotāji līdz niansēm pazīstot lietotus automobiļus, tāpēc nelabprāt uzpērkot tos no Latvijas vai visas bijušās Padomju Savienības telpas, jo automašīnu tehniskais stāvoklis šajā reģionā ir ievērojami sliktāks nekā Rietumeiropā. «Tāpēc mums ir grūtāk pārdot un nākas ieinteresēt pircējus ar zemāku cenu,» skaidro kompānijas pārstāve.
Lai prāmis būtu 100% aizpildīts, kuģu kompānijas vajadzīgo daudzumu lietotu automašīnu reizēm piepērk pašas un vēlāk realizē Āfrikā par tādām pašām cenām, radot dempingu tirgū.
Nigērijas valdība ir ieviesusi Nacionālo automobiļu industrijas attīstības plānu, kas paredz vietējās mašīnbūves uzplaukuma stimulēšanu. Pašreizējā situācija ar lielu automobiļu importu tiek uzskatīta par problemātisku, tāpēc ir palielināts muitas nodoklis lietotām automašīnām par 70%. Muitas dēļ automašīnu eksports notiek vairāk uz Nigērijas kaimiņvalstīm - Togo, Ganu un Beninu, no kurienes pa sauszemes ceļiem nogādā ekonomiski pārākajā Nigērijā.
Nigērijā vislielākais pieprasījums ir pēc Toyota automašīnām - Corolla, Carina, Hilux un Hiace. Vēlams, lai auto būtu ražoti pēc 1989. gada.
Kurbads saņemot pasūtījumu no Eiropas ķēdes dalībnieka ar uzdevumu aizvest konkrētās automašīnas uz kādu no Rietumeiropas lielajām ostām. Tālāk automobiļi tiek izkaisīti pa kuģiem ar dažādiem galamērķiem, piemēram, no astoņām uzkrautām automašīnām trīs nonāk Ganā, trīs Togo, bet divas Lībijā.
Lai arī Nigērijā darbojas Ford, Toyota un VW rūpnīcas, vēl ievērojamu laika sprīdi lietoto automašīnu imports Nigērijā un tās kaimiņvalstīs būs gana pieprasīts, norāda kompānijā.
Kompānijā atgādina, ka Nigērijā no 1970.gada līdz 1985.gadam sakarā ar tikko pasludināto neatkarību un naftas cenu bumu bija pietiekami attīstīta automobiļu ražošana, tomēr ar laiku tā ir pilnībā noplakusi. Pašreizējā tirgus situācijā dominējot lietotie automobiļi, kas tiek ievesti pa jūras ceļiem uz Nigērijas lielākajām ostām. Pēc Nigērijas Nacionālās automobiļu padomes datiem, ik gadu valstī galvenokārt no Eiropas ieved aptuveni 150 000 lietotas automašīnas, kopā ar muitu un rezerves daļām sasniedzot 3,5 miljardu ASV dolāru vērtību. Ikgadēji tiek importēti tikai 50 000 jauni spēkrati.
Nigērija ar 594 miljardu ASV dolāru lielu iekšzemes kopproduktu ir lielākā Āfrikas ekonomika, 2012. gadā apsteidzot iepriekšējo līderi Dienvidāfrikas republiku. Rietumāfrikas valstī dzīvo vairāk nekā 170 miljoni iedzīvotāju, tai skaitā 15 700 miljonāri, bet svarīgs fakts saistībā ar lietoto automobiļu importu ir vidusšķiras pieaugums no 480 tūkstošiem 1990.gadā uz 4,1 miljonam pērn.
Kurbads pērn strādāja ar 7,3 miljonu eiro apgrozījumu un 841 577 eiro peļņu. Kompānija izveidota 1995.gadā, un tās pamatkapitāls ir 152 224 eiro.