Transportlīdzekļu koplietošanas mobilā lietotne un datorprogramma, kuru izstrādājis uzņēmums SIA Fleet Complete, veiksmīgi izmantota koncerna Latvenergo meitasuzņēmumā AS Sadales tīkls, ļaujot īsā laikā veikt ievērojamu līdzekļu ietaupījumu un samazinot izmantojamo transportlīdzekļu skaitu par aptuveni 30%, informēja SIA Fleet Complete Latvija pārdošanas daļas vadītājs Toms Grundšteins.
No atslēgu skapja līdz viedtālrunim
Ideja par koplietošanas transportu AS Sadales tīkls bijusi jau sen, tomēr tehniskie risinājumi iesākumā bijuši nepietiekami efektīvam darbam. Pirmsākumos uzņēmums lietojis kodētus automašīnu atslēgu skapjus un vienkāršotu datorprogrammu braucienu rezervēšanai, kas summāri nav devis plānoto efektu vairāku iemeslu dēļ.Pirmkārt, pie atslēgu skapja bijusi nepieciešamība pēc administratora. Nereti radušās jukas, kad atslēgas skapī sajauktas vietām vai izņemtas, neievērojot reģistrācijas kārtību. Otrkārt, bija iespējams steigas gadījumā mašīnu paņemt bez reģistrācijas, kas radīja nesaprašanos brīdī, ja kāds auto bija reģistrējis braucienam iepriekš. Rezultātā uzņēmums bija ieguvis grūti administrējamu rīku ar salīdzinoši augstām izmaksām. Gan kodēti atslēgu skapji, gan administrators tā uzraudzībai ir sistēmas izmaksas. SIA Fleet Complete piedāvātā mobilā lietotne, kas kombinēta ar atbilstošu datorprogrammu, administrēšanu vienkāršoja, papildus dodot iespējas sekot noteiktā braukšanas ātruma ierobežojumu pārkāpumiem un darbinieku braucienu maršrutiem. T. Grundšteins atklāja, ka AS Sadales tīkls, uzsākot sadarbību, pieņēmis izaicinošu lēmumu samazināt autoparku no 1066 līdz 659 transporta vienībām, kas pagaidām realizēts daļēji – uzņēmumā ir par 316 mašīnām mazāk, tomēr optimizācija turpinās, un ir cerība, ka, pareizi plānojot un administrējot procesu, būs iespējams sasniegt mērķi.
Lietotne – efektīvs risinājums
“Tas bija nopietns izaicinājums – vajadzēja nodrošināt gan operatīvu transportlīdzekļu rezervēšanu darbiniekiem darba veikšanai, gan transportlīdzekļu atslēgu nodošanu izmantotāja rokās, ko mēs atrisinājām ar tehnoloģisko risinājumu koplietošanas transports mobilajā lietotnē,” sacīja T. Grundšteins. Ko tas praktiski nozīmē? Automašīnas, kas ir piesaistītas uzņēmumam AS Sadales tīkls, ir pieejamas visiem uzņēmuma darbiniekiem. Darbinieki transportu var rezervēt, izmantojot īpašu mobilo aplikāciju. Koplietošanas transporta lietotne rezervācijai darbojas visa tipa mobilajos viedtālruņos, to darbinieki var veikt arī no sava datora. Sistēma ir maksimāli vienkārša un sadalīta pa soļiem, tai nav neskaitāmas izvēles. T. Grundšteins norāda, ka secīgas izvēles – laika izvēle, transportlīdzekļa veida izvēle, pēc kā sistēma piemeklē brīvo transportlīdzekli, – nodrošina arī vienkāršu apmācību. Situācijā, kad uzņēmuma pagalmā ir vairākas automašīnas, sistēma izvēlas visretāk izmantoto. Tas nodrošina vienmērīgu autotransporta izmantošanu, tostarp arī nolietojumu. Pēc auto izvēles darbinieks norāda brauciena mērķi un apstiprina braucienu.
Viedtālrunis auto atslēgšanai
Pieejot pie automašīnas, tajā pašā lietotnē tiek sūtīta ziņa automašīnas sistēmai, ka braucējs ir atnācis, un mašīna atslēdz durvis. Transportlīdzekļa atslēgas ir automašīnā, tādējādi atkrīt jebkādi papildu administratīvie izdevumi to izsniegšanai un kontrolei. AS Sadales tīkls automašīnas atrodas tikai apsargātās teritorijās, tādēļ risks no tā viedokļa, ka auto atslēgas ir mašīnā, nepastāv. Pēc brauciena mašīna tiek novietota bāzes vietā, un ar mobilo lietotni, noslēdzot braucienu, durvis automašīnā tiek aizslēgtas, gluži tāpat kā tika atslēgtas.
Papildu iespējas
Programmā ir vēl vairākas iespējas – mainīt rezervācijas un kontrolēt braucienu intensitāti un citus braucienu parametrus. Kustība uzņēmumā transportlīdzekļu administratoram ir labi pārskatāma gan konkrētajā dienā, gan iespējams pārlūkot pagātnes notikumus, gan rezervācijas turpmākajās dienās. Tādējādi datu analīze dod iespēju koriģēt uzņēmuma darbību, gudrāk plānot to turpmāk. AS Sadales tīkls jau ir konstatēts, ka darbinieki daudz apzinīgāk izmanto uzņēmuma transportu. Transportlīdzekļa administrators var redzēt, vai lietotāji nepārsniedz atļauto ātrumu, un ir automātiska sistēma, kas informē vadītāju par to. Kopš apziņošana tika ieviesta, ātruma pārsniegšana ir sarukusi vairāk nekā par 70%. Tāpat ir iespējams adekvāti reaģēt uz iedzīvotāju sūdzībām, jo skaidri ir zināms, kurā mirklī un vietā ir bijusi uzņēmuma mašīna.
Ekonomija vairākos aspektos
Aprīkojot automašīnu ar izsekošanas ierīci, uzņēmums ir samazinājis transportlīdzekļu nobraukumu par 20%. “Tas nozīmē, ka par 20% mazāk tiek iepirkta degviela. Raugoties plašāk – Latvenergo koncerna mērogā, tas ir liels ieguvums,” norāda T. Grundšteins. AS Sadales tīkls pilotprojekts jau drīzumā tiks ieviests arī mātes uzņēmumā – koncernā Latvenergo, jo tā ir gan iespēja samazināt transportlīdzekļu vienību skaitu, gan arī reāli ekonomēt līdzekļus, pareizi plānojot braucienus, apstiprina AS Latvenergo tehnoloģiju atbalsta projektu vadītājs Andrejs Paeglis. Caurmērā viens koplietošanas transportlīdzeklis var aizstāt divas automašīnas, kas netiek pienācīgi izmantotas, ko jau apstiprina AS Sadales tīkls transporta daļas vadītājs Gints Čače, norādot, ka izdevies optimizēt uzņēmuma transportlīdzekļu skaitu par 100 vienībām, tā izpildot trešdaļu no plānotā.
Tūlītēja efekta šķēršļi
“Nav gluži tā, ka viss notiek, līdzko parādījusies mobilā lietotne. Jauno tehnoloģiju apguvei un precīzai lietošanai praksē bija nepieciešams laiks, bija arī tehniskas problēmas. Tas ir prasījis laiku, tomēr ir izdevies visus šos jautājumus atrisināt,” atklāja T. Grundšteins, uzsverot, ka koplietošanas transports uzņēmumā ir ieviests un jau patlaban ir skaidrs, ka jaunā sistēma ir ieguvums gan laika, gan ērtību ziņā. Sākotnēji tika konstatēts, ka 1066 uzņēmuma rīcībā esošās automašīnas netiek racionāli izmantotas, jo vairumā gadījumu tās bija piesaistītas vienam konkrētam darbiniekam, tādēļ izmantošanas intensitāte katram transportlīdzeklim atsevišķi bija zema. Ieviešot koplietošanas transportu, izmantošanas intensitāti jau ir izdevies palielināt, tomēr vēl aizvien ir iespēja labāk plānot braucienus, panākot situāciju, kad katrs transportlīdzeklis tiek noslogots par 100%.
Pilotprojekts ir izdevies
AS Sadales tīkls pilotprojekts sevi jau ir pierādījis gan ar panākto transportlīdzekļu skaita samazinājumu, gan degvielas ekonomiju par 20%, gan citiem praktiskiem risinājumiem, kas dod iespēju taupīt uzņēmuma līdzekļus. “Ja nu kāds vēl nav aprīkojis sava uzņēmuma transportlīdzekli ar izsekošanas ierīci, mēs pēc pieredzes varam atzīt, ka, tikai aprīkojot un sekojot maršrutiem, jau tiek samazināts transportlīdzekļa nobraukums vismaz par 20%. Tas nozīmē par 20% mazāk jāiepērk degviela, kas, it īpaši Latvenergo koncerna mērogā, ir ļoti liels ieguvums,” uzsver A. Paeglis.
Plašāka informācija un pieteikšanās bezmaksas piedāvājumam: https://www.fleetcomplete.lv/automasinu-koplietosana-2021/