«Eksports prasa laiku; ne tuvu neesam sasnieguši plānoto, bet šī brīža rezultāti ir labāki, nekā cerējām. Ir ielikti labi pamati,» saka Gatis Jurisons, SIA Latvijas piens (Trikātas siers) tirdzniecības direktors
G. Jurisons ir izveidojis stratēģisko sadarbības partneru loku, ieviesis pārdošanas sistēmu ikdienas patēriņa produktiem (FMCG) Baltijai un t.s. B2B produktiem. «Uzņēmums ir jauns, tāpēc pārdošanas sistēma bija jāveido no nulles, segmentējot mērķa tirgus,» skaidro G. Jurisons. Viņš ir iekļuvis laikraksta Dienas Bizness un speciālistu darba portāla Cvmarket.lv organizētajā konkursa Biznesa Tīģeris 2014 pusfinālā.
Prātīgs mārketings
Uzņēmuma apgrozījums 2013. gadā pieaudzis par 44%, sasniedzot 37,2 miljonus eiro. «Rezultāti ir labāki, nekā gaidījām. Tie pierāda, ka, ieguldot prātīgās mārketinga aktivitātēs, ir iespējami panākumi,» saka G. Jurisons. Viņš uzsver, ka vienmēr ir jāizvērtē iespējamā atdeve no ieguldījumiem mārketingā. Piemēram, labi strādā televīzijas reklāmas, bet jaunam uzņēmumam tas ir pārāk dārgi, tā būtu neprātīga investīcija. Tāpēc Latvijas piens biznesa sākumposmā fokusējas uz aktivitātēm veikalos, sasniedzot savu pircēju nepastarpināti. «Pēc ACNielsen datiem, 2013. gada nogalē SIA Latvijas piens pēc apjoma kļuva par Latvijas siera tirgus līderi,» viņš apgalvo.
Eksportē 90%
Latvijas piena eksportu var iedalīt divās kategorijās – industriālie produkti (zemā temperatūrā ražots vājpiena koncentrāts) un ātras aprites jeb ikdienas patēriņa produkti (Sniega bumbas, puscietais Holandes un Krievijas tipa siers). Uzņēmuma portfelī lauvas tiesu veido industriālo produktu ražošana. Eksports, ieskaitot industriālos produktus, veido 90%. Šajā jomā pārdošana notiek sadarbībā ar vairumtirgotājiem. Latvijas piena industriālie produkti tiek tirgoti biržā, tāpēc jāspēj ātri pieņemt lēmumu.
Pērn uzņēmums ir sācis siera eksportu uz Baltijas valstīm, kā arī Vāciju, Lielbritāniju un Ukrainu. «Baltijas valstis saucam par mājas tirgu. Šobrīd esam lielākajos veikalu tīklos Lietuvā un Igaunijā, piemēram, ieejot Lietuvas Maxima, kas ir tirgus līderis, var redzēt, ka mēs esam vienīgais puscietā siera piegādātājs no Latvijas,» saka G. Jurisons. Kad Latvijas piens pārņēma zīmolu Trikāta, bija iestrādnes sadarbībā ar Vāciju un tagad Sniega bumbas ir nopērkamas arī Vācijas veikalos. Pārējie eksporta kontakti iegūti, piedaloties izstādēs.
Sāpīgs jautājums šobrīd ir produktu realizācija Ukrainā. Tur likts labs pamats, bet saistībā ar pēdējā laika notikumiem šajā valstī apjomi ir samazinājušies un ir neprognozējami.
Uzņēmums ikdienas patēriņa produktu eksportā strādā ar zīmolu Trikāta. «Ražot ar savu zīmolu ir lielāka pievienotā vērtība. Jo dārgāk pārdodam, jo stabilāku samaksu saņem mūsu zemnieki par iepirkto pienu,» viņš saka.