Ar šī gada 1.oktobri vairākas izmaiņas skars mazumtirdzniecības uzņēmumus un piegādātājus, jo spēkā stāsies grozījumi Konkurences likumā, kuru pamatmērķis ir veidot attiecības starp lielajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu, prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses, panākot lielāku pušu līdztiesību savstarpējās sadarbības līgumu slēgšanas procesā. Lai tirgus dalībnieki izprastu, kā tiks piemērotas un tulkotas jaunās likuma normas, Konkurences padome (KP) ir izstrādājusi vadlīnijas.
Konkurences likumā ir noteikts, ka jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā ir aizliegts ļaunprātīgi to izmantot. Konkurences likumā (13.panta otrajā daļā) ir uzskaitītas arī konkrētas darbības, kā var izpausties dominējoša stāvokļa ļaunprātīga izmantošana mazumtirdzniecībā.
Vadlīniju mērķis ir sniegt skaidrojumu par Konkurences likumā lietoto jēdzienu interpretāciju, kā arī noteikt pamatprincipus, kas tiks piemēroti, izvērtējot dominējošā stāvokļa pārkāpumus mazumtirdzniecībā.
Konkurences likums nosaka, ka dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā esošam tirgus dalībniekam ir aizliegts piemērot vai uzspiest netaisnīgus un nepamatotus maksājumus par piegādātās preces atrašanos mazumtirdzniecības vietā, ja vien šie maksājumi nav attaisnojami ar jaunas, patērētājiem nezināmas preces virzīšanu tirgū.
Vadlīnijās ir minēts, ka par netaisnīgām un nepamatotām tiks uzskatītas cenu atlaides, kas nav pamatotas ar izmaksu ekonomiju vai citiem objektīviem apstākļiem. Vadlīnijas arī nosaka, ja dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā esošs tirgus dalībnieks iekļauj līgumā maksājumus, tam ir skaidri jānorāda tie pakalpojumi, par kuriem konkrētais maksājums tiek noteikts, piemēram, reklāma, jaunas preces ieiešanas tirgū veicināšana, loģistika u.c. KP vērš mazumtirgotāju uzmanību uz to, ka maksājumi par pārdošanas veicināšanas pasākumiem nedrīkst tikt uzspiesti vienpusēji vai piemēroti tikai piegādātājam. Vadlīnijas arī nosaka, ka ir pieļaujama samaksas pieprasīšana tikai par preču izvietojumu papildus izvietojuma teritorijā (piemēram, papildus izvietojums uz paletēm, izvietojuma vietas ārpus pastāvīgās preču atrašanās vietas), bet nav pieļaujams piemērot samaksu par preču izvietojumu tirdzniecības zālē esošajos pamatplauktos.
Saskaņā ar Konkurences likuma normām dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā esošam tirgus dalībniekam ir aizliegts arī piemērot vai uzspiest piegādātājam netaisnīgas un nepamatotas sankcijas par darījumu noteikumu pārkāpumu.
Vadlīnijās tiek skaidrots, ka dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā esošam tirgus dalībniekam, paredzot vai piemērojot sankcijas, tām ir jābūt taisnīgām un samērīgām kā ar konkrēto darījuma (atsevišķu tā noteikumu) pārkāpumu, tā ar paredzamajiem zaudējumiem vai kaitējumu. Par netaisnīgām un nepamatotām sankcijām par darījuma noteikumu pārkāpumu uzskatāmas arī ar konkrētā darījuma noteikuma pārkāpuma smagumu un sekām nesamērīgas sankcijas, piemēram, sankcija par dažu preču nepiegādi ir lielāka par šo preču vērtību. Nav atļauts arī, piemēram, kārtējā maksājuma, kas pārsniedz samērīgas paredzētās sankcijas par konkrēto darījuma noteikumu pārkāpumu, aizturēšana piegādātājam līdz līgumsoda samaksai, vai citu sankciju paredzēšana par līgumsoda nemaksāšanu.
Izstrādātajās vadlīnijās skaidroti jēdzieni par to, kas likuma izpratnē ir: konkrētais tirgus; dominējošs stāvoklis mazumtirdzniecībā; iepirkumu vara un piegādātāju atkarība; netaisnīgs un nepamatots noteikums; piemērošana vai uzspiešana; jauna un nezināma prece; nekvalitatīva prece. Jānorāda, ka jaunā tiesību norma attiecas uz tirgus dalībniekiem, kas darbojas dažādos mazumtirdzniecības sektoros, ne tikai ikdienas patēriņa preču vai pārtikas mazumtirdzniecībā, bet arī, piemēram, būvmateriālu mazumtirdzniecībā, ārstniecības līdzekļu mazumtirdzniecībā u.c. specializētajos mazumtirdzniecības veidos.
Vadlīniju sagatavošanā Latvijas konkurences uzraudzības iestāde vadījās no Eiropas Komisijas pieņemtajiem lēmumiem un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetento institūciju veiktajiem pētījumiem. KP arī veica vairāk kā 150 mazumtirgotāju un piegādātāju savstarpējās sadarbības līgumu analīzi un dažādu nozaru piegādātāju aptauju par līdzšinējo sadarbības praksi ar mazumtirgotājiem, lai iegūtu vispusīgu, pamatotu informāciju un viedokli no iesaistītajām pusēm. KP organizēja arī vairākas diskusijas ar mazumtirgotājiem un piegādātājiem, kā arī juridisko biroju pārstāvjiem.
Vadlīniju saskaņošanas gaitā, uzklausot abas puses, KP konstatēja, ka ne tikai piegādātāji, bet arī mazumtirdzniecības uzņēmumi ir ieinteresēti, negaidot 1.oktobri, sakārtot savus sadarbības aspektus. KP pauž cerību, ka vadlīnijas šai sakarā veiks preventīvu misiju attiecībā pret lielajiem mazumtirgotājiem.