Pagājušajā gadā straujāk pieauga komerctransporta un auto līzinga apjomi, bet mērenāks pieaugums bija iekārtu līzingā, stāsta Nordea Finance Latvia valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits.
Aizvadītais gads Latvijas līzinga un faktoringa nozarē iezīmējās ar līzinga izaugsmes stabilizāciju, kā arī ar strauju faktoringa apgrozījuma pieaugumu. Nozarē līzinga jomā aktīvi darbojās astoņi uzņēmumi. Līzingā 2012.gadā jauno darījumu pieaugums bija ap 16%.
Latvijas līzinga nozarē dominē iekārtu un komerctransporta darījumi, kas aizvadītajā gadā auguši par 14%.
Paredzams, ka līzinga jauno darījumu apjoms Latvijā tuvākajos divos gados augs 10%-12% līmenī, uzskata I. Šmits.
Gada beigās līzinga un faktoringa portfelis veidoja 895 miljoni latu. Nozares portfelis krītas jau kopš 2008.gada, tomēr 2012. gadā šis kritums sasniedza zemāko punktu. Lai arī kopumā samazinājums joprojām bija vērojams, tas bija daudz mazāks nekā iepriekšējos četros gados un pēc eksperta domām nākamajos gados ir gaidāma pakāpeniska un lēna izaugsme.
Jaunie līzinga darījumi komerctransporta iegādei pagājušā gada beigās sasniedza 123,4 miljonus latu un tas ir par 18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2011.gadā šis pieaugums bija 92%. Taču šis milzīgais skaitlis ir skaidrojams ar ļoti zemo līmeni 2010.gadā, līdz ar to var secināt, ka pieaugums par 18% pērn jau ir tirgus situācijas stabilizēšanās, saka Nordea Finance pārstāvis.
Viņš skaidro, ka komerctransporta specifika slēpjas tajā, ka krīzes laikā ļoti daudzi līzinga darījumi tika pārtraukti – vai nu mašīnas tika atsavinātas vai nu paši uzņēmēji atrada iespējas tās pārdot. Līdz ar to kopējais komerctransporta parks krasi samazinājās. Tagad šis parks tiek atjaunots un tas ir saistīts ar ļoti pozitīvu tendenci – Latvijas autopārvadātāji kļūst konkurētspējīgāki Eiropā. Viņi pārzina gan Krievijas tirgus specifiku un sekmīgi strādā ar Krievijas klientiem, gan sadarboties ar Rietumeiropas klientiem. Kravu plūsmu lielākoties arī veido virziens Rietumeiropa - Krievija. Līdz ar to redzams, ka krīzes laikā pārdotais komerctransporta parks jau ir atjaunots un turpinās tā pieaugums, jo mūsu pārvadātāji kļūst konkurētspējīgāki. Lielāko daļu šo mašīnu veido sedlu vilcēji un piekabes.
Jaunie līzinga darījumi iekārtu iegādei pērn ir noslēgti 138 miljonu latu apmērā, kas ir pieaugums par 10%. 37% šobrīd veido līzinga darījumi lauksaimniecības tehnikas iegādei – kopumā 51,5 miljonus latu.
Pagājušais bija jau otrais gads, kad līzingu varēja izmantot kā līdzfinansējumu lauksaimniecības tehnikai, kas tika iegādāta
Eiropas Savienības fondu programmu ietvaros. Līdz ar to, lai iegādātos tehniku, vairs nav jānoformē krietni sarežģīts aizdevums, bet var izmantot ērtāko un mazāk birokrātisko līzingu, skaidro eksperts.
Tāpat 2012. gads iezīmējās ar pakāpenisku celtniecības tehnikas nozares atjaunošanos un pērn jauni līzinga darījumi celtniecības tehnikas iegādei slēgti par 25,6 miljoniem latu. Tehnika, kas tika iegādāta 2006. vai 2007.gadā, jau ir nolietota, pamazām atjaunojas arī celtniecības darbu apjomi, uzsver I. Šmits.