Latvijas galvaspilsētā Rīgā 2023. gada 16. februārī stājās spēkā ilgi gaidītais jaunais teritorijas plānojums.
Jaunais plānojums veidots, lai dažādotu pilsētas struktūru un ainavu. Atjauninātais pilsētas plāns atspoguļo pilsētas ambīcijas kļūt par ilgtspējīgāku, iekļaujošāku un novatoriskāku pilsētu, vienlaikus saglabājot tās unikālo vēsturisko raksturu.
Jāatzīmē, ka jaunais teritorijas plānojums neskar pilsētas centrālo daļu – Rīgas vēsturisko centru un tā aizsardzības zonu. Šajā Rīgas daļā saglabājas spēkā līdzšinējie Rīgas vēsturiskā centra un tās aizsardzības zonas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi.
Rīgas jaunais teritorijas plānojums atspoguļo drosmīgu un inovatīvu pilsētplānošanas pieeju, kas līdzsvaro modernizāciju ar pilsētas bagāto kultūrvēsturi. Veicinot ilgtspējīgu transportu, zaļās zonas, pieejamus mājokļus, inovācijas un kultūrvides saglabāšanu, Rīga vēlas veidot iekļaujošāku, videi draudzīgāku un ekonomiski dinamiskāku pilsētu gan tās iedzīvotājiem, gan apmeklētājiem.
Pilsētas jaunais teritorijas plānojums tika veidots ar pieņēmumu, ka pilsētā kopējais iedzīvotāju skaits no šobrīd esošajiem aptuveni 670 tūkstošiem iedzīvotāju palielināsies līdz 1 miljonam iedzīvotāju. Līdz ar to jaunajā plānojumā ir pietiekami plašas iespējas pilsētā attīstīt jaunus objektus un infrastruktūru.
Kā atsevišķas būtiskākās izmaiņas pret līdzšinējo teritorijas plānojumu ir vērts atzīmēt:
jaunā teritorijas plānojuma izstrādes ietvaros tapusi virkne papildu tematisko plānojumu kā jaunā teritorijas plānojuma paskaidrojošie dokumenti;
lai arī atsevišķos reģionos atļautais apbūves stāvu skaits ir samazināts, tomēr vienlaikus ir paredzēts mehānisms atsevišķās zonās stāvu skaitu palielināt, izstrādājot detālplānojumu vai lokālplānojumu;
teritorijas plānojums veidots ar vispārīgāku un plašāku atļautās izmantošanas iedalījumu, kas sniedz iespēju veidot plašākas jaukta tipa apbūves teritorijas;
pie katra konkrētā funkcionālā zonējuma iedalījuma piesaistīti apbūvi raksturojoši parametri (stāvu skaits, blīvums, intensitāte, brīvās teritorijas rādītājs), kas plānojumu padara vieglāk uztveramu ar skaidrāk nolasāmiem pamatprincipiem;
mainīta pieeja un aprēķina algoritms brīvās zaļās teritorijas rādītāja aprēķinam, kas šobrīd ir attīstītājiem un investoriem izdevīgāks nekā bija līdz šim;
palielināts minimāli nepieciešamo autostāvvietu skaits plānotajai funkcijai, papildus nosakot zaļās zonas īpatsvaru autostāvvietu teritorijā;
detālplānojumiem, kuru īstenošanai nav noslēgti administratīvie līgumi (spēkā stājušies līdz 2012. gadam), realizācija, saņemot būvatļauju, jāuzsāk ne vēlāk kā 2 gadu laikā no jaunā plānojuma spēkā stāšanos brīža;
jaunu lielizmēra un nozīmīgu attīstības objektu realizācijai pilsēta ir ieviesusi būvniecības dokumentācijas izskatīšanai zaļā koridora principu, kas saīsina iestādēm noteiktos procesuālos termiņus dokumentu izvērtēšanai;
izveidota vienota un publiski pieejama teritorijas plānojuma pārlūkprogramma – GeoRiga.
Vienlaikus jāatzīmē, ka katrs individuāls īpašums un plānotais attīstības koncepts ir jāizskata un jāanalizē individuāli, jo ir atsevišķi apstākļi un aspekti, kas jāizvērtē kopsakarā arī ar citiem spēkā esošiem normatīviem aktiem un prasībām.