Uzņēmuma Sadales tīkls (ST) klienti arvien biežāk izvērtē elektroenerģijas pieslēgumu jaudas
Divu gadu laikā uzņēmums saņēmis apmēram 60 tūkstošus pieteikumu pieslēguma jaudas samazināšanai, savukārt vairāk nekā 20 tūkstošu objektu īpašnieki informējuši ST, ka viņu īpašumiem elektroenerģijas piegāde vairs nav nepieciešama vispār, intervijā DB norāda ST valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons, kurš šajā amatā iecelts šā gada aprīlī. Viņš stāsta, ka viena no nākamo gadu galvenajām uzņēmuma prioritātēm saistīta ar ST efektivitātes plāna īstenošanu, un atzīst, ka šogad ST plāno apgrozījuma un peļņas pieaugumu.
Fragments no intervijas, kas publicēta 25. jūnija laikrakstā Dienas Bizness:
Kā esat iejuties jaunajā amatā – kādi bijuši pirmie paveiktie darbi?
Pirmajos mēnešos, iepazīstoties ar ST darbību, biju pozitīvi pārsteigts, ka uzņēmumā valda ļoti pozitīva un uz izaugsmi vērsta gaisotne. Sabiedrībā par valsts uzņēmumiem bieži valda ne visai labs priekšstats, taču esmu secinājis, ka ST darbinieki ir ļoti motivēti, griboši darboties un gatavi dažādām pārmaiņām, ko pieprasa mūsdienu mainīgā biznesa vide. Uzņēmums ir spējis mainīt savu domāšanu no tīri tehniski orientētām prioritātēm uz klientu vajadzībām pakārtotu biznesa modeli. Tiesa, visas pārmaiņas nenotiek vienā dienā, un, ņemot vērā to, ka esam kā liels kuģis, katrs manevrs prasa zināmu laiku un piepūli, bet, neapšaubāmi, uzņemtais kurss ir pareizs un uz mūsdienīgām vajadzībām vērsts. Daudz laika prasa ikdienas operatīvo darbību nodrošināšana, bet iespēju robežās cenšos iepazīties ar uzņēmuma darbībām reģionos, tikties ar sadarbības partneriem un nevalstiskajām organizācijām, ar kurām ST ir sadarbība, lai labāk saprastu gan sabiedrības vēlmes, gan mūsu uzņēmuma iekšējo dzīvi un procesus. Tāpat ļoti būtisks ir darbs pie uzņēmuma efektivitātes plāna, kas sākts jau pagājušajā gadā.
Saprotu, ka pirms tam esat darbojies privātajā sektorā.
Jā, septiņus gadus esmu vadījis uzņēmumu Rīgas dzirnavnieks, iepriekš esmu bijis arī Pernod Ricard Latvia vadītājs, kā arī zāļu vairumtirdzniecības uzņēmuma Magnum medical vadītājs.
Kā jau minējāt, ST tuvāko gadu laikā plāno paaugstināt uzņēmuma darbības efektivitāti. Ko esat ieplānojuši darīt?
Lai samazinātu uzņēmuma saimnieciskās darbības izmaksas, ST jau no 2017.gada īsteno uzņēmuma darbības efektivitātes paaugstināšanas projektu. Tā iet- varos ar 1. janvāri tika mainīta uzņēmuma struktūra, samazinot struktūrvienību skaitu no 20 līdz 16, pilnveidoti darba procesi, pārskatīta aktīvu un personāla pārvaldība. Līdz ar uzņēmuma struktūras izmaiņām ir pārskatīts darbam nepieciešamo resursu apjoms, tajā skaitā darbinieku skaits, pienākumi un atbildības. Vienlaikus par 407 vienībām plānots samazināt arī darbam nepieciešamo transportlīdzekļu skaitu. Pārskatot darbaspēka un resursu pārvaldību, līdz 2021. gadam ST visā Latvijā iecerējis optimizēt darbinieku un specializētās tehnikas ģeogrāfiskās atrašanās vietu skaitu, samazinot transporta ekspluatācijas un nekustamo īpašumu lietošanas un uzturēšanas izmaksas.
Kāpēc lemts šos pasākumus veikt tieši šobrīd? Vai bija iespēja izdevumus optimizēt arī ātrāk – pirms gada, diviem, pieciem?
Tik masveidīgus pasākumus uzņēmuma darbības efektivitātes uzlabošanā veikt nebija iespējams, jo faktiski optimizācijas pasākumi saistīti ar dažādu inovāciju, piemēram, viedo skaitītāju, ieviešanu, kas ļauj būtiski samazināt pamatdarbībai nepieciešamos resursus. Ja agrāk ST strādāja daudz montieru, kas regulāri pārbaudīja elektroenerģijas skaitītājus, tad tagad tas viss notiek attālināti.
Vai, ieviešot gudros skaitītājus, esat saskārušies ar negācijām, piemēram, no vecākās paaudzes klientiem?
Viedie skaitītāji klientu dzīvi atvieglo – cilvēkiem vairs nav jāiet un jānolasa skaitītāju mērījumi, jo tas viss notiek attālināti. Sākumā saskārāmies ar atsevišķu klientu neizpratni – daži uzskatīja, ka, pēc skaitītāju uzstādīšanas, viņu rēķins ir kļuvis lielāks, taču tas drīzāk skaidrojams ar to, ka jaunie skaitītāji uzskaiti veic īpaši precīzi. Cilvēki ļoti vēlas tikt pie viedā skaitītāja, mēs pat nespējam šo pieprasījumu apmierināt.
Cik viedo skaitītāju šobrīd uzstādīts?
Apmēram 500 tūkstošu. Tas nozīmē, ka viedie skaitītāji uzstādīti apmēram pusei elektroenerģijas patērētāju. Jāpiebilst, ka skaitītāju nomaiņa elektroenerģijas patērētājiem ir bez maksas, jo visi skaitītāji ir ST īpašums.
ST tuvākajā laikā iecerējis veikt arī būtiskas izmaiņas personālā. Minējāt, ka kopumā līdz 2022. gadam plānots atlaist 810 darbiniekus. Vai atlaišana jau sākusies?
Jā, process sākās pagājušā gada beigās un joprojām turpinās. Ņemot vērā, ka viss uzņēmuma operatīvais personāls ir spējīgs iesaistīties elektrotīkla bojājumu novēršanā, kad tas ir nepieciešams, ar šā gada 1. janvāri ir apvienotas struktūrvienības, kuras veica operatīvo darbu un elektrotīkla remontu un būvniecību. Savukārt ar 1. jūliju tiks samazināts skaitītāju pārbaudei un apkalpošanai nepieciešamo darbinieku skaits. Salīdzinot ar 2017. gada sākumu, uzņēmuma darbībai nepieciešamo darba vietu skaits šobrīd ir samazināts par 367 vietām, kopumā līdz 2022. gadam personāla skaits tiks samazināts par 810 darbiniekiem.
Visu interviju Izvērtē pieslēgumu jaudas lasiet 25. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.