Ķīnas bizness labi zina, kur ir Latvija un kādas šeit ir priekšrocības; jautājums ir, cik nopietna ir mūsu interese par šo kapitālu
Tā DB Pekinā stāsta Pasaules Bankas vecākais ekonomists Ķīnā Kārlis Šmits. Viņš 10. jūlijā viesosies Rīgā Pasaules latviešu ekonomikas un inovāciju forumā.
Vairāku iemeslu dēļ bizness Latvijā ir samērā gatavs raudzīties uz tālākiem eksporta tirgiem, ieskaitot Ķīnu. Vai tam ir gatava un vai to grib arī Ķīna?
Tas ir jāskatās lielākā kontekstā. Ja rēķinām pēc pirktspējas paritātes, tad Ķīna ir lielākais tirgus pasaulē. To ir grūti ignorēt, un arī nākotnē faktiski nevienam uzņēmumam, kas grib būt globāls spēlētājs, nebūs iespējams šo tirgu neievērot.
Attiecīgi Ķīnas tirgu arī nevar uzskatīt par kaut kā cita, piemēram, Krievijas, aizstājēju, jo tas darbojas pēc saviem likumiem. Kāpēc? Pēdējos apmēram 30 gadus Ķīna ir globāli konkurētspējīga ekonomika produktu tirgū. Krievija tāda nav. Lūk, jūsu mobilais tālrunis, ko izmantojat par diktofonu, ir Taivanas ražojums, bet salikts tas ir šeit, Ķīnā, jo nekur citur to nevar izdarīt par tik mazu izmaksu tādā kvalitātē.
Ķīnas vājais punkts savukārt ir tas, ka tirgus faktori, kas ir nepieciešami, lai šādus konkurētspējīgus produktus izveidotu – kapitāls, zeme un darbaspēks –, šeit ir izkropļoti. Proti, tie nav pakļauti konkurences spēkiem, un tas nozīmē, ka ķīniešiem ir ļoti grūti izveidot inovatīvus produktus. Tāpēc – jā, lūk, arī uz šā galda ir virkne Ķīnā ražotu produktu, bet tie nav radīti šeit.
Bet, ja ir jau kaut kas gatavs izgudrots citviet pasaulē, viņi to spēj uztaisīt daudz lētāk. Ja mums vajag telefonu, ja kādam jau ir paraugs, viņi to uztaisīs vislabāk, bet, ja mums vajag kādu komunikācijas iespēju, ko mēs vēl nezinām un ko lietosim pēc pieciem gadiem, tad tas jau ir ļoti grūti, un iemesls tam ir darba, zemes un kapitāla tirgus izkropļojumi, kas nepieļauj tādu inovāciju rašanos kā, piemēram, ASV.
Tāpēc ir jāskatās, kur ir iespējama konkurence no Ķīnas puses. Ja tā ir saistībā ar kāda produkta ražošanu, tad mums būs ļoti grūti.
Tātad biznesa attiecībās ar Ķīnu runa ir par unikālo.
Tieši tā, un jautājums ir – ar ko mēs esam vairāk unikāli par kādu citu?
Tradicionālā atbilde būtu – ekoloģiski nišas pārtikas produkti, starp kuriem daži ir ar visai seniem zīmoliem, kas ķīniešiem imponē, un vēl arī mūsu izvietojums jeb loģistika.
Jā, bet jāņem arī vērā realitāte, ko izteicis kāds amerikāņu žurnālists – ja Pēteris I logu uz pasauli cirstu šodien, viņš to netaisītu Pēterburgā, bet Vladivostokā. Mums ir jābūt ļoti reālistiskiem par savu ģeogrāfisko pozīciju – tieši ar kādu loģistiku mēs Ķīnai varam būt interesanti? Ja skatāmies Ķīnas politiskās iniciatīvas, kas izteiktas «viens ceļš, viena josta» politikā, tad mūsu tur nav.
Diemžēl to apstiprina arī manis redzētais loģistikas metropolē Džendžou – Jaunajā Zīda ceļā Baltija ir iezīmēta tikai ar Klaipēdu.
Un tam ir divi iemesli. Viens ir tas, ka tradicionālā Zīda ceļa kontekstā ir ļoti grūti pamatot, ka šāds maršruts būs ekonomiski racionāls. Tai pašā laikā pilnīgi atteikties no tā ķīnieši negrib, un tā ir tā «viena josta», kas it kā skar arī mūs. Tomēr «viens ceļš» būtībā ir jūras ceļš, kas iet gar ekonomiski aktīvo Ķīnas austrumkrastu, Dienvidāziju, Arābijas pussalu un ieiet Grieķijā.
Savukārt Grieķijā viņiem ir visi lielie kontroles punkti. Krīzes laikā ķīnieši ir nostiprinājušies Pirejas ostā, un viņu plāni tur ir lieli un tālejoši. Šeit ir otrs iemesls, kāpēc mūsu nav tai kartē – vai pie mums kādu ostu pārdod ķīniešiem? ‒ Nē. Tad ar ko mēs esam labāki? Un Ķīnas lielie kuģi iet uz Grieķiju, kas laika ziņā nav nemaz tik slikti, un ekonomiski jūras transports ir krietni izdevīgāks par dzelzceļu, kas ir «vienas jostas» sastāvdaļa.
Ja skatāmies uz dzelzceļa maršrutu no Ķīnas uz Eiropu, tad pa ceļam Centrālāzijā un tālāk tam arī nav tik daudz tirgu, ko savienot, kamēr «viena ceļa» maršrutā notiek Ķīnas lielākā ekonomiskā aktivitāte. Manā vērtējumā dzīt preces pa dzelzceļu ķīniešiem tik ļoti neatmaksājas, un mūsu piedāvājumam ir jābūt ļoti racionālam, lai mēs varētu kaut ko tur bilst par labo ģeogrāfisko stāvokli.
Visu interviju Ķīnieši nav jāizglīto lasiet 29. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.