Ķīnai karojot ar koronavīrusa izplatīšanos, arvien skaidrāks kļūst tas, ka notiekošajam būs ietekme uz pasaules ekonomiku. Nekur no notiekošā neizbēgs arī Eiropa, kur tautsaimniecības aktivitāte var kļūt vēl vājāka.
Piemēram, "Bloomberg" apskatījis scenāriju, kad koronavīruss galu galā tiek ierobežots, un jaunie riski nepāraug kāda plašākā haosā. Tad tiek rēķināts - ja Ķīnas ekonomikas izaugsme šā gada pirmajā ceturksnī ir par vienu procentpunktu mazāka nekā pirms tam gaidīts, tad arī kopējais pasaules IKP pieaugums būs par 0,42 procentpunktiem zemāks. Protams, nekur nav teikts, ka Ķīnas IKP izaugsmes tempu kritums nebūs straujāks.
Šobrīd tiek lēsts, ka Ķīnas ekonomikas izaugsme šā gada pirmajā ceturksnī sabremzēsies līdz 4,5% (gada skatījumā; un tas ir vīrusa "savākšanas" scenārijs).
Iepriekšējā ceturksnī Ķīnas IKP pieauga par 6%, kas bija zemākā Ķīnas tautsaimniecības aktivitāte vismaz 30 gados. Ķīnas ekonomika mūsdienās veido aptuveni 17% no visas pasaules tautsaimniecības. Sagaidāms, ka lielākā negatīvā ietekme Ķīnas uzspiešanai pa bremzēm būs uz daudzu Āzijas valstu tautsaimniecībām (Honkongu, Dienvidkoreju, Vjetnamu).
Tāpat, piemēram, savas izejvielas Ķīnai pārdod Austrālija, kuras IKP (ja Ķīnas izaugsme būs par procentpunktu zemāka) var būt gandrīz pat trešdaļu no procentpunkta mazāks.
Eiropā pa vārīgām vietām droši vien tiks sists Vācijai, kuras ekonomika jau tā pēdējā laikā knapinās nedaudz virs nulles. Ja Ķīnas pieaugums bremzēsies par procentpunktu, tad Vācijas IKP izaugsmei vajadzētu mazināties par 0,17 procentpunktiem, rēķina "Bloomberg Economics".
Sagaidāms, ka notiekošajam negatīva ietekme būs faktiski arī uz visām citām nozīmīgākajām reģiona tautsaimniecībām.
Latvija nav kāda izolēta sala un diez vai vajadzētu veltīgi cerēt, ka šādas vēsmas mūs neietekmēs.
Nepatīkami ir tas, ka pēdējā laikā jau tā mūs valsts ekonomikas dati nav bijuši tie pārliecinošākie.Jāpiebilst, ka šobrīd Ķīna "pievērusi" savai ekonomikai ļoti svarīgas provinces (faktiski - ražošanas centrus), kuras kopumā ir atbildīgas gandrīz par 70% no šīs valsts ekonomikas.
Šīs Ķīnas katastrofa ir milzīgs drauds visai globālajai piegāžu ķēdei. Galu galā - Ķīnā kaut ko, šķiet, ražo katra sevis cienoša globāla kompānija (un nu patiesībā - arī kaut ko pārdod). Ir grūti iedomāties, kā ātri Ķīnas mērogam rast alternatīvu.Piemēram, "Fiat Chrysler" brīdinājis, ka tās ražotnes Eiropā normālu darbu var turpināt vel divas līdz četras nedēļas. Pēc tam vienkārši sākšot trūkt no Ķīnas nepieciešamās detaļas.
Pagaidām visskaļāk par gaidāmajām nedienām, kas izriet tieši no Ķīnas ekonomikas pievēršanas, šķiet, brīdina autoražotāji un aviokompānijas. Savas ražotnes Ķīnā pieslēdzis "Robert Bosch", "Honda Motor", "Nissan Motor" utt. Tiesa gan, arī daudzi citi globāli biznesi ziņo, ka ir sagaidāma negatīva ietekme uz to darbību.
Interesanti, ka pagaidām par notiekošo īpaši nesatraucas akciju tirgus, kas šīs nedēļas vidū atkal tēmēja atgriezties uz cenu rekordu lielceļa. Tas liecina, ka tā dalībnieki pasaules ekonomiku pagaidām tomēr vērtē kā pietiekami spēcīgu, lai tā pārlaistu "jaunā kara ar vīrusu" nedienas.