Auto

Īle: Moller Baltic Import, iespējams, cenšas monopolizēt Volkswagen tirgu Baltijā

BNS,10.02.2012

Jaunākais izdevums

Automašīnu Volkswagen dīleris Latvijā Auto Īle un Herbst lūdz valdības atbalstu nacionālo interešu aizstāvībā saistībā ar Volkswagen importētāja Moller Baltic Import lēmumu uzteikt vieglo automašīnu tirdzniecības dīlera līgumu, piektdien žurnālistiem pastāstīja Auto Īle un Herbst Rīgas filiāles vadītājs Egils Blaubergs.

Viņš informēja, ka valdībai ir nosūtīta vēstule ar attiecīgu lūgumu.

Blaubergs sacīja, ka uzņēmums arī gatavo vēstuli Konkurences padomei (KP), kas Norvēģijas automašīnu tirgotājam Moller Group piederošajam uzņēmumam Moller Auto Baltic atļāva iegādāties Volkswagen tirgotājus Venta motors un Motors Latvia. Savukārt Auto Īle un Herbst īpašnieks un valdes loceklis Māris Īle piebilda, ka vēl tiek vērtēts KP adresētās vēstules iespējamais saturs, un, ja juridiski būs iespējams, uzņēmums lūgs KP vēlreiz izvērtēt savu lēmumu.

Tāpat uzņēmuma pārstāvji pieļāva domu vērsties arī Eiropas Komisijā.

Īle uzsvēra, ka Moller Baltic Import pamatojums par līguma uzteikšanu ir absurds. «Uzteikuma iemesls manā uztverē ir ļoti vienkāršs un absurds. Tātad nepilnīgi noformēta dokumentu pakete, ko importētājs pie audita veikšanas ir norādījis. Presē tālāk izskanēja, ka Auto Īle un Herbst no šīs nepilnīgi noformētās dokumentu paketes lielos apmēros veicis nelegālu Volkswagen automašīnu reeksportu uz Eiropas Savienību (ES). Mūsu līgumā rakstīts, ka preču brīva kustība ES nav aizliegta,» viņš teica.

Viņš norādīja – lai arī tiek pārmests nelegāls reeksports lielos apmēros, no visām pērn reeksportētajām Volkswagen automašīnām Auto Īle un Herbst pārdevis mazāko daļu, proti, no 853 automašīnām Auto Īle un Herbst reeksportā bijis 321 auto. «Lielā ažiotāža ir par to, ka mēs esam gandrīz vai lielākie eksportētāji nezinu kurā vietā. Jautājums tad ir par to, kurš pārdevis tās pārējās automašīnas,» atzina Auto Īle un Herbst īpašnieks un valdes loceklis.

Kompānijas pārstāvji arī pavēstīja, ka atbilstoši dīleru līgumam ir aizliegts nepārdot automašīnas uz ES valstīm.

Īle arī sacīja, ka Moller Baltic Import rīcību, iespējams, var saistīt ar centieniem monopolizēt Volkswagen automašīnu tirgu Baltijā. «Es gan negribētu izteikt ļoti lielus pārmetumus par Moller Baltic Import. Viņi ienāca Baltijas valstīs kā importētāji, un 2005. gadā mums ar viņiem tika noslēgts līgums. Tā bija ļoti normāla parādība – viņi apkalpo dīlerus un strādā kopā ar ražotāju, lai novadītu ražotāju vēlmes. Tomēr paralēli viņi iegādājās dīlera punktu Viļņā, tātad vienlaicīgi sāka pildīt gan importētāja funkcijas, gan arī apkalpoja dīleri, kas pieder viņiem pašiem. Dzirdēts arī par pagājušā gada fenomenu, ka Moller Baltic Import iegādājās visu Igaunijas dīleru tīklu. Vienlaicīgi KP paziņoja, ka neprotestē pret to, ka viņie iegādājas arī Volkswagen centru Rīgā un Volkswagen centru Ventspilī. Pašreiz ir tā, ka viņiem pieder 100%, bet Auto Īle un Herbst ir palicis ar komerctransportu, kas tātad, protams, nav tā labāk pārdotā daļa tirgū,» pastāstīja Īle.

Tāpat kompānijas pārstāvji vērsa uzmanība uz to, ka Moller Import Baltic veiktā audita ietvaros Auto Īle un Herbst likts sagatavot dokumentus par automašīnu tirdzniecību lielā steigā un tādā laika posmā, kādā to nav iespējams izdarīt. Blaubergs šo rīcību saistīja ar Moller Baltic Import vēlmi nepieļaut Auto Īle un Herbst tikšanos ar Volkswagen auto ražotājiem, ar kuriem bija ieplānota tikšanās 8.februārī, bet kura, pēc importētāja veiktajiem auditiem, tika atcelta.

Auto Īle un Herbst pārstāvji piebilda, ka šajā lietā joprojām ir daudz neskaidru jautājumu, bet Moller Baltic Import neizrāda vēlmi sniegt plašākus paskaidrojumus.

Iepriekš Dienas Bizness, atsaucoties uz Moller Baltic Import izpilddirektoru Birgeru Skjelvīku (Birger Skjellvik), vēstīja, ka līgums lauzts, pamatojot to ar partnera sistēmiskiem pārkāpumiem, tostarp nelegālu reeksportu lielos apmēros.

Vienlaikus Moller Baltic Import pārstāvis uzsvēris, ka līdz 26.martam Auto Īle un Herbst dots laiks, lai izpildītu ar klientiem iepriekš noslēgtās saistības un piegādes līgumus. Turklāt Auto Īle un Herbst joprojām būšot Volkswagen oficiālais vieglo pasažieru auto servisa partneris, kā arī Volkswagen komerctransporta oficiālais pārstāvis.

Uzņēmums Auto Īle un Herbst Komercreģistrā reģistrēts 1993.gada oktobrī, un tā vienīgais īpašnieks ir Māris Īle. 2010.gadā Auto Īle un Herbst strādāja ar 11,38 miljonu latu apgrozījumu un guva 202,1 tūkstoša latu peļņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Vienā no lietām atceļ KP lēmumu par naudas soda piemērošanu Volkswagen tirgotāju kartelim

LETA,12.04.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvā apgabaltiesa 7.aprīlī vienā no izdalītajām lietām atcēla Konkurences padomes (KP) lēmumu daļā par soda piemērošanu automašīnu Volkswagen oficiālo dīleru un importētāju strīdā saistībā ar aizliegtu vienošanos.

Konkrētā lieta tika izdalīta un ierosināta, pamatojoties uz "Harald A.Moller AS", "Moller Auto Baltic AS" un "Heinz Wilke Autohandel GmbH" pieteikumu par KP 2014.gada 15.decembra lēmuma atcelšanu daļā.Minētajā lietā ar Administratīvās apgabaltiesas 7.aprīļa spriedumu apmierināts "Harald A.Moller AS" pieteikums un atcelts ar tā pieņemšanas dienu KP lēmums daļā, ar kuru pieteicējam uzlikts naudas sods 2 079 813 eiro solidāri ar SE "Moller Baltic Import".Tāpat apmierināts "Moller Auto Baltic AS" pieteikums un atcelts ar tā pieņemšanas dienu KP lēmums daļā, ar kuru uzņēmumam uzlikts naudas sods 4825,99 eiro apmērā solidāri ar SIA "Moller Auto Krasta", 1025 eiro solidāri ar SIA "Moller Auto Ventspils" un 1 216 738 eiro solidāri ar SIA "Moller Auto Latvia".Tāpat tiesā apmierināts "Heinz Wilke Autohandel GmbH" pieteikums un atcelts ar tā pieņemšanas dienu KP lēmums daļā, ar kuru "Heinz Wilke Autohandel GmbH" uzlikts naudas sods 960 371 eiro apmērā solidāri ar "Moller Auto Krasta" un 204 078 eiro apmērā solidāri ar "Moller Auto Ventspils".

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Auto Īle un Herbst pametušais uzņēmums meklē jaunus Volkswagen dīlerus

Gunta Kursiša,08.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmuma Moller Baltic Import, kas šā gada pavasarī ar plašām diskusijām sabiedriskajā telpā lauza līgumu ar līdzšinējo Volkwagen dīleri Auto Īle un Herbst, patlaban meklē jaunus sadarbības partnerus Latvijā, paziņojis Volkswagen importētājs.

«Mēs publicējām sludinājumus par Volkswagen dīleru vietām Jelgavā, Valmierā un Daugavpilī un jau saņēmām vairākus potenciālu sadarbības partneru pieteikumus. Pēc biznesa plānu analīzes, visticamāk, uzsāksim sadarbību ar vairākiem pieteikumu iesniedzējiem,» norāda Moller Baltic Import vadītājs Tore Nīlsens Brēns (Tore Nilsen Breen), piebilstot, ka «pēc starpgadījuma ar iepriekšējo dīleri Auto Īle un Herbst uz sadarbības partneriem uzņēmums raugās ar zināmu piesardzību».

Jau rakstīts, ka Volkswagen importētājs SE Moller Baltic Import šā gada pavasarī lauza līgumu ar ilggadējo Volkswagen markas dīleri SIA Auto Īle un Herbst. Moller Baltic Import pārstāvji norādīja, ka līgums ticis lauzts, pamatojoties ar sistēmiskiem pārkāpumiem no partnera puses, tostarp nelegālu reeksportu lielos apmēros, savukārt Auto Īle un Herbst pauda, ka līguma uzteikums nav pamatots un ka notikušais izskatās pēc mēģinājuma uznēmumu izspiest no tirgus ar nekorektām metodēm. Šā gada marta beigās Auto Īle un Herbst kļuva par Škoda automašīnu oficiālo servisa partneri Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Investīciju baņķieris: Latvijas uzņēmumi turpmāk varētu nepirkt Volkswagen automašīnas

Nozare.lv,13.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laužot Volkswagen dīlera līgumu ar SIA Auto Īle un Herbst, lai atbrīvotos no konkurenta savam Volkswagen mazumtirdzniecības biznesam, Norvēģijas automašīnu tirgotājs Moller Grupa diezgan brutālā veidā izmanto savu dominējošo stāvokli un iznīcina vēl vienu Latvijas uzņēmumu, norāda investīciju kompānijas Axio Capital vadītājs Andis Riekstiņš.

«Argumenti, ka Auto Īle un Herbst ilgstoši pārkāpis dīlera līguma noteikumus, nodarbojoties ar reeksportu, izklausās ļoti formāli un neiztur kritiku. Sākoties krīzei, gandrīz visi auto dīleri sāka nodarboties ar auto reeksportu. Šo darbību atbalstīja arī rūpnīcas, jo tas bija vienīgais veids, kā uzturēt auto tirgotāju laikā, kad strauji kritās pārdošanas apjomi. Reeksports kā vienīgais iespējamais biznesa noturēšanas veids bija, sākot jau no 2008.gada. Tas nozīmē, ka arī Moller kā importētājs ilgstoši to atbalstīja. Tas, ka līgums tiek lauzts tieši patlaban, izmantojot šo argumentu, neizskatās pārliecinoši,» uzsvēra investīciju baņķieris.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Moller Baltic Import pātrauc Auto Īle un Herbst pasūtījumu pieņemšanu

Gunta Kursiša,27.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volkswagen piegādātājs Moller Baltic Imports paziņojis, ka no otrdienas, 27. marta, vairs nepieņems jaunus Auto Īle un Herbst Volkswagen Pasažieru un Komerctransporta Life grupas automašīnu pasūtījumus.

«Komentējot līgumu uzteikumu, vēlamies piebilst, ka Moller Baltic Import līdz pat šai dienai nav saņēmis no Auto Īle un Herbst argumentus, kuri apstrīdētu patieso līguma pārkāpuma būtību, nedz arī pieprasītos dokumentālos pierādījumus tam, ka darījumi veikti atbilstoši dīlera līguma nosacījumiem. Auto Īle un Herbst tika dots pietiekami daudz laika, lai uzrādītu visus nepieciešamos dokumentus par automašīnu gala patērētājiem, kuriem pēc dīlera līguma nosacījumiem jāglabājas uzņēmumā un jābūt pieejamiem nekavējoties,» teikts Moller Baltic Imports paziņojumā.

Jau vēstīts, ka piegādātājs Moller Baltic Import lauza līgumu ar ilggadējo Volkswagen markas dīleri SIA Auto Īle un Herbst, ko Moller Baltic Import pamatoja ar sistēmiskiem pārkāpumiem no partnera puses, tostarp nelegālu reeksportu lielos apmēros. Savukārt Auto Īle un Herbst šo uzteikumu neatzina un uzņēmuma valdes loceklis iepriekš norādīja - « notikušais izskatās pēc mēģinājuma uzņēmumu izspiest no tirgus ar nekorektām metodēm» un 20. martā Auto Īle un Herbst vērsās tiesā saistībā ar dīlera līguma nepamatotu uzteikumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volkswagen importētājs SE Moller Baltic Import ir lauzis līgumu ar ilgadīgo Volkswagen markas dīleri SIA Auto Īle un Herbst.

Līgums ticis lauzts, pamatojot ar sistēmiskiem pārkāpumiem no partnera puses, tostarp nelegālu reeksportu lielos apmēros.Par to speciāli sarīkotā preses konferencē informēja Moller Baltic Import izpilddirektors Birgers Skjelvīks (Birger Skjellvik), precizējot, ka tiek lauzts Volkswagen vieglo pasažieru auto dīlera līgums, raksta laikraksts Dienas Bizness.

Vienlaikus Moller Baltic Import pārstāvis norādīja, ka līdz 26. martam SIA Auto Īle un Herbst tiek dots laiks, lai izpildītu ar klientiem iepriekš noslēgtās saistības un izpildītu piegādes līgumus. Turklāt SIA Auto Īle un Herbst joprojām būšot VW oficiālais vieglo pasažieru auto servisa partneris, kā arī VW komerctransporta oficiālais pārstāvis. «Neslēpšu, ka iepriekš esam bieži tikušies un aizrādījuši Auto Īle un Herbst vadībai par milzīgajiem reeksporta apmēriem, taču arī pēc vairākkārtējām pārrunām nekas nav mainījies. Šāda rīcība ir pretrunā gan ar noslēgto līgumu, gan ar vispārpieņemtām biznesa ētikas normām. Diemžēl vienreiz tam bija jāpieliek punkts,» tā B. Skjelvīks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācija auto izvēlē, elektroauto pārdošanas pieaugums, lietotu auto reputācijas maiņa, jaunas prasības autoservisiem un klientu paradumu transformācija – tā ir autopārdošanas industrija šodien, kur Moller Auto dīleri, tirgojot gan jaunas, gan lietotas automašīnas, navigē vienas pieturas dīleru koncepta virzienā.

Par šodienu, rītdienu un izaicinājumiem Dienas Bizness uzdeva jautājumus Moller Auto uzņēmumu grupas izpilddirektorei Baltijā Izīdai Gerkenai.

2023. gads ir aizvadīts. Audi un Volkswagen ir vienas no iecienītākajām automašīnām pircēju izvēlē – kā veicies ar šo marku pārdošanu?

Kopumā gads aizvadīts veiksmīgāk, nekā plānots. Mūsu biznesa rezultāti par 2023. gadu rāda, ka Baltijā kopumā lietotu auto segmentā tika pārdots par 26% vairāk auto nekā 2022. gadā. Savukārt vislielākā izaugsme piedzīvota elektroauto segmentā, kas Baltijā pērn pieauga par 63%, salīdzinot ar 2022. gadu. Tikmēr jaunu auto segmentā pārdošanas rādītāji bija stabili, saglabājoties 2022. gada līmenī, par spīti satricinājumiem ekonomikā, ko nesuši aizvadītie gadi. Pērnā gada sākumā novērojām jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to pamatā ietekmēja iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kas, jāatzīst, bija netipiski inflācijas rādītājiem, kā arī vajadzība pēc personīgās mobilitātes, kas aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Ietekmi jūtam arī šogad. Proti, inflācijas drudzis ir pārvarēts, un cilvēki nākotni sāk vērtēt, balstoties uz prognozējamākiem apstākļiem, kas arī dod iespēju skaidrāk paredzēt personīgās investīciju iespējas. Aizvadītajā gadā būtiski auga pieprasījums pēc lietotiem auto ar nepieredzētu uzrāvienu oktobrī, kad apgrozījums lietoto auto segmentā auga par 87%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Latvenergo grib pirkt 99 auto no dīlera bez licences; nešaubās par līguma izpildi

Līva Melbārzde, Gunta Kursiša,13.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Latvenergo vēlas atjaunot novecojušo transporta parku un iepirkt 99 vieglās automašīnas no tirgotāja, kas zaudējis dīlera licenci, šodien raksta Dienas Bizness. A/s Latvenergo paziņojusi, ka iepirkums veikts atbilstoši normatīvajiem aktiem un rezultāts atbilst saimnieciskā izdevīguma kritērijiem, turklāt nešaubās, ka transporta līdzekļu piegāde un tehniskā apkope notiks atbilstoši iepirkuma procedūrā prasītajam.

Runa ir par SIA Auto Īle un Herbst, ar kuru, kā DB jau rakstīja, Volkswagen importētājs Moller Baltic Import SE ir lauzis dīlera līgumu, savu rīcību pamatojot ar sistēmiskiem pārkāpumiem no SIA Auto Īle un Herbst puses, tostarp nelegālu automašīnu reeksportu lielos apmēros.

Neņemot vērā līguma laušanu, Latvenergo nešaubās par to, ka transporta līdzekļu piegāde un tehniskā apkope notiks atbilstoši iepirkuma procedūrā prasītajam, norāda a/s Latvenergo Transporta nodrošinājuma direktors Edgars Utāns. Viņš skaidro: «Iepirkuma procedūra tika izsludināta septembrī un lēmums par uzvarētāju tika pieņemts janvārī, pirms izskanēja ziņa par tirgotāja līguma pārtraukšanu. Ņemot vērā šo apstākli, a/s Latvenergo pieprasīja situācijas skaidrojumu no abiem komersantiem. SIA Auto Īle un Herbst sniedza apstiprinājumam par tiesībām slēgt līgumu par automašīnu piegādi un apkalpošanu garantijas laikā un Moller Baltic Import SE norādīja, ka SIA Auto Īle un Herbst ir tiesīgs slēgt līgumu par jauno automašīnu piegādi līdz šī gada 26. martam un Moller Baltic Import SE garantē transporta līdzekļu piegādi uz SIA Auto Īle un Herbst piedāvātiem nosacījumiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadītājam uzņēmuma veiksmes stāstā ir liela nozīme, taču vēl būtiskāka ir vadības komandas loma, uzskata Ilze Grase-Ķibilde, bijusī Møller Baltic Import izpilddirektore.

Cik spēcīga ir vadības komanda, tik spēcīgs ir arī uzņēmums, jo mēs nevaram likt visas kārtis uz vienu cilvēku. Svarīgi apzināties, ka neviens no mums nav supercilvēks - mēs visi pieņemam gan pareizus, gan kļūdainus lēmumus, tāpēc ir būtiski darbavietā radīt tādu vidi, kurā nevienam no mums nav jābaidās atzīt savas kļūdas vai palabot citam citu, domā I.Grase-Ķibilde. Tādā veidā tiek radīts spēcīgs komandas kodols, kurā mēs viens otru atbalstām un kopā dodamies nosprausto mērķu virzienā. Es pati esmu dalītās līderības piekritēja, kas nozīmē, ka es uzticos savai vadības komandai un man viņu viedoklis ir svarīgs, atzīst I.Grase-Ķibilde.

Augustā tapa zināms, ka pēc 12 gadu darba jūs esat nolēmusi atstāt Møller Baltic Import izpilddirektores amatu, lai turpinātu karjeru vienā no pasaules vadošajiem automobiļu ražotājiem Audi. Kas bijuši jūsu nozīmīgākie ieguvumi Møller Baltic Import, un kā tie ir palīdzējuši jūsu profesionālās karjeras veidošanā?

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Auto Īle un Herbst pagūs Volswagen piegādāt vēl arī VID

Gunta Kursiša,20.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) plāno slēgt vairāk nekā 200 tūkst. Ls vērtu iepirkumu par 20 Volkswagen markas automašīnu nomu. automašīnas VID piegādās uzņēmumi AD Rem Auto un Auto Īle un Herbst, kas, kā vēstīts iepriekš, šā gada februārī zaudēja savu Volkswagen dīlera licenci.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KP par karteļa vienošanos Volkswagen tirgotājiem piemēro 7,6 miljonu eiro lielu sodu; uzņēmumi lēmumu pārsūdzēs

Žanete Hāka,20.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu par aizliegtu vienošanos sodīt Volkswagen markas automašīnu oficiālos dīlerus un importētāju, informē KP.

Uzņēmumi vismaz piecu gadu garumā sistemātiski saskaņoja savu dalību iepirkumos, tā likvidējot savstarpējo konkurenci, deformējot piedāvājumu un liedzot klientiem iespēju Volkswagen automašīnas iegādāties ar izdevīgākiem nosacījumiem.

Sešiem uzņēmumiem – SIA SD Autocentrs, SIA Ripo Autocentrs, SIA Moller Auto Krasta, SIA Moller Auto Ventspils, SIA Moller Auto Latvia un SE Moller Auto Import par dalību pārkāpumā KP piemēroja naudas sodu kopumā 7,635 miljonu eiro apmērā. Savukārt viens uzņēmums iecietības programmas ietvaros pilnībā atbrīvots no soda, jo tā sniegtā informācija ļāva KP atklāt pārkāpumu.

KP konstatēja, ka uzņēmumi savstarpēji vienojušies nekonkurēt iepirkumos. Piemēram, uzņēmumi ļāvuši uzvarēt iepriekš izvēlētam pretendentam, kamēr pārējie iesnieguši saskaņotus un klientam neizdevīgākus piedāvājumus vai arī vispār atteikušies no dalības iepirkumā. Dīleri regulāri viens otru informējuši par saviem plāniem attiecībā uz kādu iepirkumu, lūdzot pārējos nekonkurēt – nepiedalīties vispār vai nepiedāvāt zemākas cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Lietas sarežģītības dēļ pagarina sprieduma sagatavošanu lietā par 7,6 miljonu eiro soda piemērošanu Volkswagen tirgotāju kartelim

LETA,29.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvā apgabaltiesa šodien līdz 28.februārim pagarināja sprieduma sagatavošanu automašīnu Volkswagen oficiālo dīleru un importētāju strīdā ar Konkurences padomi (KP) par 7,6 miljonu eiro sodu par aizliegtu vienošanos.

Tiesā aģentūrai LETA paskaidroja, ka sprieduma sagatavošanu nācās pagarināt lietas sarežģītības dēļ.

Sešiem uzņēmumiem - SIA SD Autocentrs, SIA Ripo Autocentrs, SIA Moller Auto Krasta, SIA Moller Auto Ventspils, SIA Moller Auto Latvia un Volkswagen importētājam Baltijas valstīs SE Moller Baltic Import - par dalību pārkāpumā KP piemēroja naudas sodu kopumā 7 635 183 eiro apmērā. Savukārt viens uzņēmums iecietības programmā tika pilnībā atbrīvots no soda, jo tā sniegtā informācija ļāva KP atklāt pārkāpumu.

Tostarp Moller Baltic Import piemērots 5 050 542 eiro naudas sods, Moller Auto Latvia - 1 216 739 eiro, Moller Auto Krasta - 965 197 eiro, Moller Auto Ventspils - 205 104 eiro, SD Autocentrs - 124 915 eiro, Ripo Autocentram - 72 684 eiro. Sods SD Autocentram samazināts par 10%, jo uzņēmums atzina dalību pārkāpumā, piekrita KP argumentiem un apņēmās tos nepārsūdzēt tiesā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Eksperts: Volkswagen zīmola agresīvā tirdzniecības politika ir ļāvusi tirgū samazināt auto cenas

LETA,21.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volkswagen zīmola un tā importētāja Baltijas valstīs Moller Baltic Import (Moller) grupas uzņēmumu ļoti agresīvā tirdzniecības politika ir ļāvusi samazināt automobiļu iegādes cenas tirgū kopumā, sacīja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.

Tiesa, Rūtiņš laika posmā no 2009.gada novembra līdz 2011.gada oktobrim bija viena no KP sodīto uzņēmumu - SIA Moller Auto Latvia - valdes loceklis.

Vērtējot Konkurences padomes (KP) atklāto aizliegto vienošanos auto markas Volkswagen oficiālo dīleru un importētāju vidū, piemērojot tiem 7,6 miljonu eiro naudas sodu, Rūtiņš atzina, ka tieši Volkswagen zīmola un Moller grupas uzņēmumu ļoti agresīvā tirdzniecības politika - ievērojamas atlaides individuālajiem klientiem, regulāras tirdzniecības kampaņas, īpaši izdevīgi piedāvājumi korporatīvajam segmentam, tostarp publiskajos iepirkumos - ir ļāvusi samazināt automobiļu iegādes cenas tirgū kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai Baltijā varētu pāriet uz elektroauto?

Db.lv,11.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā sabiedrībā ir aktualizējušās diskusijas un šaubas par elektrisko automobiļu nākotni. Vai nākotne patiešām ir elektriska un vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai iegādātos elektroauto?

Šie un citi jautājumi tika aplūkoti Moller Baltic Import nesen rīkotajā vebinārā “Elektroauto uzlādes infrastruktūra Baltijas valstīs”.

Pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem Baltijā uzņem apgriezienus, sekojot pasaules tendencēm ilgtspējīgas mobilitātes jomā. Tomēr, lai gan Lietuvā, Latvijā un Igaunijā elektrisko transportlīdzekļu skaits strauji pieaug, šo transportlīdzekļu atbalstam nepieciešamā infrastruktūra ir tikusi kritizēta, jo elektroauto skaits ir pieaudzis straujāk, nekā publiskā uzlādes infrastruktūra. Autoražotāju un uzlādes infrastruktūras attīstītāju aktīvais darbs šo plaisu ir ievērojami mazinājis, padarot patērētājiem vieglāku izvēli par labu elektroauto iegādei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu pārdošanas uzņēmuma, kas nesen uzteicis Volkswagen dīlera līgumu Auto Īle un Herbst, valdē notikušas izmaiņas, liecina informācija Latvijas Vēsntesī.

SE Moller Baltic Import valdei pievienojies Norvēģijas pilsonis Tore Nilsens Brēns (Tore Nilsen Breen), kas turpmāk pildīs valdes locekļa amata pienākumus ar tiesībām pārstāvēt kapitālsabiedrību atsevišķi.

Ieraksts par izmaiņām amatpersonu sastāvā veikts 26. martā.

Jau vēstīts, ka uzņēmums uzteica Volkswagen dīlera līgumu Auto Īle un Herbst, un no otrdienas, 27. marta, vairs nepieņem jaunus Auto Īle un Herbst Volkswagen Pasažieru un Komerctransporta Life grupas automašīnu pasūtījumus. Auto Īle un Herbst par dīlera licences atņemšanā saskata Moller Baltic Import vēlmi kļūt par vienīgo Volkswagen automašīnu izplatīšanas tirgus spēlētāju Latvijā nevis sodīt Auto Īle un Herbst par līguma nosacījumu pārkāpumiem. Moller Baltic Import līguma laušanu pamatoja ar sistēmiskiem pārkāpumiem no partnera puses, tostarp nelegālu reeksportu lielos apmēros.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tiesa atceļ Konkurences padomes piespriesto 7,6 miljonu eiro sodu Moller

Zane Atlāce - Bistere,23.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvā apgabaltiesa apmierinājusi Moller grupas uzņēmumu pieteikumus, tādējādi atceļot Konkurences padomes (KP) lēmumu un uzņēmumiem ar to piemērotos naudas sodus kopumā 7 635 183 eiro apmērā, informē uzņēmumā.

«Tiesas spriedums ir loģisks iznākums šajā lietā. Moller grupas uzņēmumi jau sākotnēji norādīja uz to, ka KP lēmums ir nepamatots un prettiesisks. Pie konkrētās pozīcijas uzņēmumi pieturējās arī tiesvedības ietvaros, kur objektīvas un vispusīgas tiesas veiktās KP lēmuma analīzes tiesa saskatīja KP apgalvojumu nepamatotību. Šīs nepamatotības dabiskais un tiesiskais rezultāts ir KP lēmuma atcelšana. Moller grupas pārstāvji vienmēr ir uzsvēruši, ka to darbības rezultātā, nav notikusi konkurences kavēšana vai ierobežošana, un Volkswagen pircējiem ar to darbībām nav nodarīts KP lēmumā norādītais kaitējums. Moller grupas uzņēmumi Latvijā un AS Moller Mobility Group, kuras sastāvā šie uzņēmumi ietilpst, vienmēr ļoti nopietni ir izturējušies pret konkurences tiesību ievērošanu, aktīvi konkurējot ar citu zīmolu automašīnu izplatītājiem un nodrošinot augstākās kvalitātes standartus. Mēs vienmēr esam rīkojušies tikai savu klientu interesēs, un KP lēmumā vērtētajā situācijā netika nodarīts kaitējums. To apliecina arī šīs dienas tiesas lēmums,» uzsver Moller grupas uzņēmumu Latvijā pārstāvis Gundars Ruža.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piegādātāja Moller Baltic Imports (MBI) izdarītais Volkswagen markas vieglo automašīnu un komerciālo transportīdzekļu grupas Life dīlera līguma uzteikums nav pamatots, uzskata SIA Auto Īle un Herbst, tāpat uzņēmuma valdes loceklis Māris Īle uzskata, ka notikušais izskatās pēc mēģinājuma uznēmumu izspiest no tirgus ar nekorektām metodēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

KP par zaudējumu atlīdzināšanu interesējies viens Volkswagen auto iepircējs

BNS,20.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim viens Volkswagen markas auto iepircējs ir vērsies Konkurences padomē (KP), lai saņemtu konsultāciju par iespējamo zaudējumu atlīdzināšanu, kas varētu būt radušies KP atklātās karteļa vienošanās dēļ, aģentūrai BNS pastāstīja KP Komunikācijas nodaļas vadītāja Inita Kabanova.

«Lai gan KP lēmumam pievienotajā pielikumā ir identificējams liels skaits iepircēju, kas konkrētās automašīnas (Volkswagen) iepirka deformētu publisku iepirkumu rezultātā, līdz šim tikai viens iepircējs ir konsultējies KP,» pavēstīja Kabanova.

Viņa arī norādīja, ka tā kā šobrīd uzņēmumi, kuru darbībās tika konstatēti pārkāpumi, KP lēmumu ir pārsūdzējuši tiesā, KP sagaida, ka līdzīgi jautājumi cietušajiem varētu būt arī pēc tiesvedības beigām, ja tiesa KP lēmumu atzīs par pamatotu.

Aģentūra BNS jau vēstīja KP par karteļa vienošanos sodījusi vairākus autotirgotājus. Sods piemērots Volkswagen markas automašīnu oficiālajiem dīleriem un importētājiem kompānijām SD autocentrs, Ripo autocentrs, Moller Auto Krasta, Moller Auto Ventspils, Moller Auto Latvia un Moller Baltic Import. Vienlaikus viens uzņēmums iecietības programmas ietvaros pilnībā atbrīvots no soda, jo tā sniegtā informācija ļāva KP atklāt pārkāpumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2015. gada janvārī Konkurences padome (KP) apsūdzēja Volkswagen markas automašīnu tirgotājus karteļa veidošanā, piemērojot aptuveni 7,6 miljonus eiro lielu naudas sodu.

Tā sauktais e-pastu skandāls šobrīd ir viena no nedaudzām KP lietām, kas tiesā ir zaudēta. Neraugoties uz intensīvu tiesas procesu, skaidrība par to, ko var rakstīt e-pastos un ko nē, līdz galam nav radusies.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Galvenais KP rekordlielā administratīvā soda uzlikšanas pamatojums Volkswagen dīleriem un importētājam ir e-pastu saziņa par iepirkumiem, kuros tie piedalās. Pēc tiesas ir skaidrs, ka, lai arī saziņa starp uzņēmumiem ir bijusi, īsti nav atrastas karteļa pazīmes, sodu nebūs vai būs daudz mazāki. Par klienta aizstāvību lietā Dienas Bizness aicināja pastāstīt advokātu biroja Vilgerts zvērinātas advokātes Deboru Pāvilu un Jūliju Jerņevu, kuras Rīgas Administratīvajā apgabala tiesā pārstāvēja Volkswagen automašīnu importētāju Baltijā SE Moller Baltic Import un tā trīs grupas uzņēmumus – dīlerus – SIA Moller Auto Krasta, SIA Moller Auto Latvia un SIA Moller Auto Ventspils. Vēl divi Volkswagen dīleri – SIA SD Autocentrs un SIA Ripo Autocentrs – ir neatkarīgi, ar Moller grupu nesaistīti uzņēmumi, kurus juristes piemin tikai tādēļ, ka lieta ir saistīta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Volkswagen bijis labs gads

Ilze Žaime,21.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto ražotāji paredz strauju elektrisko automobiļu ienākšanu Baltijas tirgū. Ja 2019.gadā no "Volkswagen" piegādātajiem automobiļiem Baltijā tikai 1% bijuši elektroauto, tad 2020.gadā tie varētu būt jau 6%. Savukārt, spriežot pēc šobrīd visā Eiropā vērojamām tendencēm, 2021.gadā šis apjoms varētu sasniegt pat 42%.

Šādas nākotnes perspektīvas tika iezīmētas "Moller Baltic Import" rīkotajā preses pasākumā.

Lai panāktu šādu izaugsmi, "Volkswagen" šogad tirgu iepazīstinās ar vairākiem jauniem auto modeļiem un to elektriskajām versijām. Pavasara sākumā tirgū nonāks pilnībā digitāls un arī ar hibrīda dzinēju aprīkots "Golf 8", kuram vasaras vidū sekos elektriskais "ID.3". Rudenī Baltijā būs pieejams atjaunotais "Arteon", tostarp jaunā "Shooting Brake" versija, kurai sekos pieprasītākā "Volkswagen" apvidus automobiļa - "Tiguan" - uzlabotā versija. "Volkswagen" gadu noslēgs ar pirmā pilnībā elektriskā apvidus automobiļa "ID. SUVe" un "Golf 8 Variant" tirdzniecības uzsākšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Klienti pauž atbalstu SIA Auto Īle un Herbst; gatavi novērsties no Volkswagen

Dienas Bizness,04.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadījumā, ja SIA Auto Īle un Herbst (AĪH) dīlera tiesības tiks atņemtas, nākotnē vairāki AĪH klienti Volkswagen automašīnu vietā varētu izvēlēties izvēlēsies citu ražotāju spēkratus, norādot, ka Volkswagen izvēlas tieši AĪH piedāvātās apkalpošanas un servisa dēļ.

AĪH ilggadējie klienti pauduši nožēlu par Volkswagen importētāja Moller Baltic Import SE (MBI) centieniem uzteikt AĪH Volkswagen automašīnu dīlera līgumu, norādot, ka tas grauj Volkswagen tēlu Latvijā.

«Esam sadarbojušies ar vairākiem automašīnu dīleriem, bet uzņēmumam visatbilstošākā izrādījusies sadarbība ar SIA Auto Īle un Herbst, kas ilgst jau divus gadus. Arī turpmāk bijām plānojuši sadarboties tieši ar šo dīleri. Esmu dzirdējis par plaši atspoguļotajiem notikumiem, kas saistīti ar iespējamo Volkswagen dīlera tiesību atņemšanu AĪH, un vēlos paust atbalstu uzņēmumam. Šādas darbības [..] grauj AĪH vairāku gadu garumā izveidoto pozitīvo Volkswagen tēlu, kā rezultātā arī SIA RTO Komunālserviss apsver iespēju AĪH dīlera tiesību atņemšanas gadījumā turpmāk izmantot citu marku transportlīdzekļus,» situāciju komentē SIA RTO Komunālserviss valdes priekšsēdētājs Ēriks Zaporožecs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Møller Baltic Import sasniedzis jaunus rekordus

Db.lv,09.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Møller Baltic Import (MBI), Audi automašīnu importētājs Latvijā un Lietuvā, kā arī Volkswagen importētājs Baltijas valstīs, 2023. gadu noslēdzis, piegādājot vairāk nekā 9000 automašīnu.

“Møller Baltic Import 2023. gadā uzrādījis ļoti pārliecinošus rezultātus gan finansiāli, gan ar mūsu pārstāvēto zīmolu jaunu auto pārdošanas rādītājiem. Audi 2023. gadā ir sasniedzis visu laiku labāko rezultātu. Zīmols pirmo reizi ieņēma pirmo vietu premium klases automobiļu konkurencē Lietuvā, savukārt Latvijā – klientiem piegādāts rekordliels automobiļu skaits, saglabājot otro vietu premium segmentā. Volkswagen zīmolam pagājušais gads aizritēja elektrifikācijas zīmē. Volkswagen sasniedza savu mērķi kļūt par lielāko elektrisko automobiļu piegādātāju Latvijā un Lietuvā. Tikmēr Volkswagen komerctransporta zīmola automobiļu piegādes klientiem Baltijā pieauga par 9%, un tā autoparks tika elektrificēts ar ID. Buzz un eCrafter modeļiem. Pārliecinoši pārdošanas rezultāti likumsakarīgi liecina par to, ka arī finansiāli 2023. gads ir bijis ļoti spēcīgs. Šādi rezultāti ir sasniegti, pateicoties ļoti ciešai sadarbībai ar Volkswagen un Audi rūpnīcām un mūsu mazumtirdzniecības partneru profesionālajam un mērķtiecīgajam darbam visā Baltijā. 2024. gadā mums būs jāspēj pielāgoties pārmaiņām, kā arī iespējamai lēnākai tirgus izaugsmei. Pēdējo gadu notikumi pasaulē ir būtiski izmainījuši ierasto lietu kārtību, kā rezultātā ir nepieciešams pieņemt pārdomātus, bet ātrus lēmumus. 2024. gadam esam noteikuši ambiciozus mērķus. Mēs piedāvāsim spēcīgu ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotu modeļu klāstu, piemēram, pilnīgi jauno Volkswagen Tiguan un T-Cross, kā arī jaunus pilnībā elektriskus automobiļus, piemēram, Volkswagen ID.7 un ID.7 Tourer, ID. Buzz septiņu sēdvietu versiju un pirmos Audi elektroauto, kas ražoti uz PPE (Premium Platform Electric) platformas, – Q6 e-tron un Audi A6 e-tron. Pāri visam mēs jo īpaši fokusēsimies uz klientu pieredzes pilnveidošanu, kas ir svarīga prioritāte kā Volkswagen un Audi rūpnīcās, tā arī Baltijas tirgū,” saka vairumtirgotāja Møller Baltic Import izpilddirektore Ilze Grase-Ķibilde.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Baltija piedzīvo elektroauto bumu

Armanda Vilciņa,06.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada pirmajos sešos mēnešos pieprasījums pēc elektroauto Baltijā palielinājies par 87,8%, salīdzinot ar tādu pašu laika periodu pērn, liecina Moller Baltic Import dati.

Elektroauto izvēle nenoliedzami ir praktisks ieguldījums ilgtspējīgā nākotnē, tāpēc esam gandarīti, ka interese par jaunu elektroauto iegādi pēdējo piecu gadu laikā ir ievērojami augusi, uzsver Ilze Grase-Ķibilde, Moller Baltic Import izpilddirektore. Viņa norāda, ka mītu atspēkošana un sabiedrības izglītošana par elektroauto praktiskajiem ieguvumiem rezultējusies ar panākumiem, kā rezultātā šobrīd cilvēki kā savu nākamo jauno transportlīdzekli arvien biežāk izvēlas tieši elektroauto.

Pozitīva ietekme

2023. gada jūlijā Latvijā bija reģistrēti 5252 elektromobiļi, kas ir par 33% vairāk nekā šā gada sākumā, liecina Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) dati. Elektroauto skaits ik gadu palielinājies jau pēdējos astoņus gadus, taču sākotnēji pieaugums bija salīdzinoši neliels – vien daži desmiti elektroautomobiļu gadā. Pēdējos gados Latvijā reģistrēto elektrisko transporta līdzekļu skaits viena gada laikā gan audzis milzu apjomos – pat par vairākiem simtiem. Tā, piemēram, 2020. gadā Latvijā bija reģistrēti 672 elektroauto, gadu vēlāk – 1240 elektroauto, bet vēl pēc gada – 2174. Straujākais elektroauto skaita pieaugums savukārt piedzīvots tieši šogad – gada sākumā pa Latvijas ceļiem pārvietojās 3941, dažus mēnešus vēlāk – 4495, bet šobrīd šo auto skaits palielinājies vēl par 757, kopējam elektrisko transportlīdzekļu skaitam Latvijā pārsniedzot jau piecus tūkstošus. I.Grase-Ķibilde atzīmē, ka pieprasījuma augšupeja ir tiešā mērā saistāma arī ar infrastruktūras attīstību un valsts atbalsta mehānismiem. “Valsts atbalsts elektroauto iegādei ir svarīgs faktors un pozitīvi ietekmē elektroauto tirgu. Šī iemesla dēļ mēs kā ražotāja pārstāvis aktīvi sadarbojamies arī ar lēmumpieņēmējiem, lai e-mobilitāti padarītu vēl pieejamāku pēc iespējas īsākā laikā,” skaidro I.Grase-Ķibilde.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar auto dīlera “Moller Auto” pārdošanas datiem Baltijā, šogad no janvāra līdz augustam (ieskaitot), salīdzinot ar identisku periodu pērn, par 31% audzis pārdošanas apjoms jaunu auto segmentā, veidojot 155 miljonu lielu apgrozījumu.

Tikmēr mazlietoto auto segmentā pārdošanas apjomi šajā pašā laika periodā auguši par 36%, veidojot 68 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Kā norāda “Moller Auto” uzņēmumu grupas izpilddirektore Baltijā Izīda Gerkena, šogad jaunu auto tirgus atgriezies pie pārliecinošas izaugsmes.

“Šogad novērojam jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to ietekmējusi iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kā arī tas, ka personīgā mobilitāte aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Tāpat, lai arī jaunas automašīnas specifiskā komplektācijā aizvien ir jāgaida ilgāk, tūlītēju nepieciešamību pēc automobiļa spējām nodrošināt, piedāvājot klientiem virkni spēkratu modeļu noteiktā komplektācijā, kas atrodas “Moller Auto” noliktavās Baltijā. Jau vairākus pēdējos gadus pēc kārtas stabilu izaugsmi redzam mazlietoto auto segmentā – ņemot vērā šī segmenta konsekventi veiksmīgos rezultātus, tas ir kļuvis par dīleru nozīmīgu biznesa daļu. Pozitīvu ietekmi uz šo spēkratu segmentu atstājis gan tas, ka, nevēloties gaidīt, cilvēki jaunu auto vietā labprāt izvēlas lietotas automašīnas, gan tas, ka dīleru augstā servisa un kvalitatīvā piedāvājuma dēļ kopumā uzlabojusies mazlietotu auto tirgus reputācija,” stāsta I. Gerkena.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Auto asociācija asi kritizē KP lēmumu par Volkswagen izplatītāju sodīšanu

BNS,20.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) lēmumā par vācu automašīnu Volkswagen izplatītāju Latvijā sodīšanu nav iedziļinājusies tirgus situācijā, kā arī piemērojusi nesamērīgi lielu sodu, uzskata Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

«Man viedoklis par šo ir ļoti ass. KP padomes darbība pret nozari ir naidīga un neadekvāta. Ļoti šaurs skatījums,» sacīja Kulbergs.

Viņš uzsvēra, ka tirgū jebkurā gadījumā ir spēcīgāka konkurence, jo iepirkumos Volkswagen izplatītāji konkurē ar citu marku automašīnu piedāvātājiem, piemēram, Ford, Toyota un Opel, tādēļ uzskatīt, ka šādā veidā Volkswagen izplatītāji guvuši papildu peļņu esot absurdi.

Vienlaikus Kulbergs pauda pārliecība, ka Volkswagen izplatītāju informācijas koordinēšana nav bijusi ļaunprātīga vai ar nolūku gūt papildu peļņu, bet gan saistīta ar nezināšanu par tirgus situāciju un iespējamiem konkurences pārkāpumiem. «Svarīgi, ka tā nav pašreizējā situācijā, bet gan vēsturiski lēmumi. (..) Tagad aicināt klientus vērsties [pie sodītajiem uzņēmumiem] un prasīt kompensāciju par zaudējumiem. Kādiem zaudējumiem? Tirgū jebkurā gadījumā ir konkurence, kas spiež Volkswagen izplatītājus piemērot adekvātu cenu,» sašutis bija Kulbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Volkswagen importētāja Moller Baltic Import (MBI) rīcība, kā arī konkurences trūkums, novedīs pie tirdzniecības apjomu krišanās, servisa kvalitātes pazemināšanās un Volkswagen automašīnu cenu palielināšanās, uzskata Auto Īle un Herbst (AĪH).

«Vienā tirgū darbojoties vairākiem uzņēmumiem – šajā gadījumā Volkswagen dīleriem – lai iegūtu un saglabātu tirgus daļu, ir jāvar piedāvāt klientiem ko labāku, nekā piedāvā konkurenti. Tās var būt zemākas cenas, labāki servisa pakalpojumi, plašāks pēcpārdošanas pakalpojumu klāsts un tamlīdzīgi,» Db.lv sacīja Auto Īle un Herbst valdes loceklis Māris Īle.

Viņš uzsvēra, ka papildus ekskluzīvā importētāja statusam, kļūstot par vienīgo autorizēto Volkswagen dīleru punktu īpašnieku Latvijā, MBI zūd iniciatīva papildus centieniem diversificēt savu darbību, un par tā primāro interesi kļūst labuma maksimizācija no konkurences trūkuma tirgū.

Komentāri

Pievienot komentāru