Iepirkumos problemātiskākās nozares joprojām ir būvniecība, informācijas tehnoloģiju (IT) joma, apsardze, pārtikas iepirkumi, autotransports, kā arī medicīnas jomas iepirkumi, sacīja IUB vadītājs Artis Lapiņš.
"Tā sauktais Top5, kas ir arī diezgan nemainīgs laika gaitā, ir būvniecība, IT joma, apsardze, pārtikas iepirkumi, autotransports, arī medicīnas jomas iepirkumi. Tās ir topa jomas, kurās visvairāk strīdu nonāk pie mums izskatīšanā. Tas ir arī saistīts ar šo jomu iepirkumu apmēru un šo jomu nozīmību tautsaimniecībā kopumā. Ar šīm nozarēm arī visvairāk strādājam," teica Lapiņš.
Viņš stāstīja, ka katru gadu apmēram 50% no IUB saņemtajām sūdzībām ir pamatotas. "Ja skatās kopumā, tad gadu no gada šis rādītājs ir apmēram 50 pret 50. Ir, protams, nelielas atšķirības pa gadiem. Ja 2019.gadā pamatoti bija 56% sūdzību, tad šogad līdz šim brīdim pamatotas ir 48% no izskatītajām sūdzībām. Taču jāņem vērā arī tas, ka izskatīto sūdzību skaits nav tas pats, kas saņemto sūdzību skaits. Saņemto sūdzību ir vairāk, taču apmēram 30% sūdzību jau tiek atsijātas pašā sākumā līdz izskatīšanai, piemēram, nav iemaksāts depozīts vai sūdzībai nav pat pamatojuma, vai citi aspekti, kuru dēļ saskaņā ar likumu mēs drīkstam nepieņemt sūdzību izskatīšanai. Tie ir kādi 30%, kas jau pašā sākumā tiek atsijāti," teica IUB vadītājs.
Lapiņš gan arī piebilda, ka šādu nesagatavoto jeb divrindīšu sūdzību nav daudz, jo pārsvarā sūdzas uzņēmumi, un uzņēmumi ir ar kapacitāti sagatavot pamatotu apstrīdēšanas iesniegumu.
Viņš atzīmēja, ka iepirkumi nav vienkāršs process, īpaši lielie iepirkumi. "Jebkurā procesā būs kādas nianses, kam iespējams piekasīties, taču tas, ko visi vērtē, vai tie pārkāpumi ir tādi, kas mainītu iepirkuma rezultātu. Ja ir pārkāpumi jeb nepilnības, kas tā vai tā rezultātu nemainītu, tad nu tam nav lielas jēgas," teica IUB vadītājs.
Lapiņš arī stāstīja, ka bieži vien iepirkums tiek apstrīdēts, bet pēc tam pasūtītājs detalizētāk paskaidro vērtējumu vai noteiktās prasības, un iesniegums tiek atsaukts.
"Viens no aspektiem, ko varam novērot, ka arī pasūtītājam ir gan rūpīgāk jāsagatavo iepirkumi, gan arī rūpīgāk jāskaidro savi pieņemtie lēmumi. Ja pasūtītājs izskaidro savu lēmumu, tad arī sūdzību iesniedzēji bieži vien saprot, kur ir problēma, un rezultātā strīda vairs nav.
Pasūtītājam pie tā ir jāstrādā, pie savu lēmumu pamatojuma un izskaidrojuma, jo sevišķi lielajos iepirkumos. Mums ir vairāk jāstrādā pie iepirkumu sagatavošanas, pie lielo iepirkumu sagatavošanas, kur zinām, ka interese būs liela un konkurence par līgumu būs liela," atzina IUB vadītājs.