Arvien plašāka elektrotransporta izmantošana palielinās elektroenerģijas pieprasījumu, vienlaikus būs nepieciešami kapitālieguldījumi publiskās uzlādes infrastruktūras izveidē.
Eiropas Savienība nolēmusi līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par vismaz 55% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni, līdz ar to būtiskas izmaiņas skars autotransportu, kas ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu emisijas avotiem. Lai dekabronizētu transportu, Eiropas Parlamenta deputāti pieņēmuši vairākas būtiskas noteikumu izmaiņas, kuru mērķis ir uzlabot un atvieglot elektroauto uzlādi uz Eiropas galvenajiem autoceļiem, kas ietilpst TEN-T tīklā, proti, līdz 2026. gadam TEN-T pamattīkla maršrutos ik pēc vismaz 60 km ierīkot automobiļu elektrouzlādes stacijas ar izejas jaudu vismaz 400 kW.
Līdz 2028. gadam tīkla izejas jauda būs jāpalielina līdz 600 kW. Savukārt kravas automobiļiem un autobusiem uzlādes stacijas plānots nodrošināt ik pēc 120 km. Kad noteikumi stāsies spēkā, pusei galveno ES ceļu līdz 2028. gadam vajadzēs būt aprīkotai ar uzlādes stacijām, kuru izejas jauda atkarībā no ceļa ir no 1400 kW līdz 2800 kW. ES valstīm būs arī vēlākais līdz 2031. gadam jānodrošina, ka uz TEN-T pamattīkla ceļiem ik pēc 200 km ir ierīkota ūdeņraža uzpildes stacija, norādīts Eiropas Parlamenta informācijā.
Savukārt ar alternatīvajām degvielām darbināmu transportlīdzekļu lietotāji varēs viegli norēķināties uzlādes vai uzpildes punktos (ar maksājumu kartēm, bezkontakta ierīcēm un bez obligātas prasības pēc abonementa), savukārt šo degvielu cena būs norādīta par kilovatstundu, kilogramu vai minūti/sesiju. Parlamenta deputātiem izdevās panākt, ka Komisija līdz 2027. gadam izveidos ES alternatīvo degvielu informācijas datubāzi, kas ļaus patērētājiem uzzināt par dažādu staciju pieejamību, degvielas cenu vai gaidīšanas laiku stacijās.
Rīgai ir plāns
Rīgas domes Attīstības plānošanas nodaļas galvenais projektu vadītājs transporta plānošanas jomā Jānis Andiņš atzina, ka, lai varētu saprast, cik daudz publiskās uzlādes punktu nepieciešams, vispirms ir nepieciešama prognoze par elektrotransporta vienību daudzumu 2030.- 2035. gadā. Balstoties uz Eiropas nosacījumu, ka viena publiskās uzlādes stacija nepieciešama uz 10 elektromobiļiem, Rīgas mērķis ir līdz 2030.gadam kopumā galvaspilsētā nodrošināt 3400 uzlādes punktus, bet līdz 2035.gadam - 10 800.
Visu rakstu lasiet 1.augusta žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!