Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem 2023. gada 1. aprīlī Latvijā uzskaitē bija 4495 elektromobiļi. Elektromobiļu skaita pieaugums no 2023. gada sākuma ir 14%.
Lauvas tiesa no uzskaitē esošajiem elektromobiļiem reģistrēti Rīgā (2260) un Pierīgas pilsētās un novados – 292 Jūrmalā, 92 – Ādažu novadā, 151 – Ķekavas novadā, 18 – Ogres novadā, kamēr Latvijas otrajā lielākajā pilsētā – Daugavpilī – reģistrēti vien 36 elektroauto1, kas mudina domāt par infrastruktūras un uzlādes tīkla gatavību.
Šobrīd Latvijā ir 167 ātrās uzlādes stacijas. Cilvēku vēlme iegādāties elektromobili varētu būt augstāka nekā šobrīd, ja būtu atbilstošas uzlādes iespējas. Lai klimatam un budžetam draudzīgi elektromobiļi kļūtu par ikdienu, jāattīstās gan valsts investīcijām, gan cilvēku gatavībai izvēlēties šādu transporta līdzekli.
Entuziastu mājas un nesaskaņoti publiskie lādētāji
Saskaņā ar starptautisko statistiku 80% elektromobiļu uzlādes notiek mājās un birojos. Privātmājās dzīvojošie elektromobiļu īpašnieki nereti uzstāda elektromobiļa lādētāju savās mājās. Savukārt daudzdzīvokļu māju un biroju pagalmos vai stāvlaukumos atrast strādājošu lādētāju ir grūtāk. Pastāv uzskats, ka to uzstādīšana ir dārga, turklāt, šādos gadījumos ne vienmēr ir skaidrs, kurš ir atbildīgs par infrastruktūras attīstību? Rezultātā elektromobiļa īpašniekam nereti ir jāizvēlas no dažādu lādētāju un lietotņu jūkļa, kas ne vienmēr savienojas savā starpā, prasa jaunu lietotņu lejupielādi, profilu izveidi utt. Papildus tam ātra uzlāde ir diezgan dārga. Fakts, ka tas nav ērti vai pieejams pieņemamu cenu nereti kalpo par iemeslu, lai kavētu izvēli par labu elektroauto iegādei. Šī problēma ir kopīga daudzām Eiropas valstīm, tostarp Igaunijai. Automašīnu ražotāji bijuši veiklāki, un cilvēku vēlme augusi straujāk, nekā infrastruktūra spējusi attīstīties.
Uzlādes tīkla nākotne
Daudzām biedrībām, kurās iesaistīti vairāku dzīvokļu īpašnieki, jautājums par auto uzlādi ir liels izaicinājums - kā atrisināt automašīnu uzlādi tā, lai tas atspoguļotos tikai faktisko lietotāju elektrības rēķinos? Taču šādi risinājumi pastāv – tos piedāvājam gan mēs, gan citi lādētāju ražotāji. Svarīgi piezīmēt, ka elektromobiļu uzlādes sistēmas var būtiski paaugstināt īpašuma vērtību. Vēl viens aspekts, kas neļauj lādētājiem nokļūt līdz daudzdzīvokļu namiem, ir investīciju apjoms – daudzi daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji nav gatavi veikt tik apjomīgu ieguldījumu. Un tas ir saprotams – kāpēc maksāt par kaimiņa elektroauto lādētāju, ja pats brauc ar benzīna auto? Šeit izšķirošs ir valsts atbalsts. Ja vēlamies, lai uz mūsu ceļiem parādās aizvien vairāk videi draudzīgu elektromobiļu, tam jābūt prioritātei arī valsts līmenī.
Lai elektromobiļu uzlādes infrastruktūra kļūtu par realitāti jaunajos daudzdzīvokļu ēku projektos, būtiska ir arī sadarbība ar pašvaldībām. Piemēram, pašvaldības varētu atbalstīt lādētāju pievienošanu esošajām stāvvietām, ja arī daudzdzīvokļu mājas iedzīvotāji ir gatavi sniegt savu ieguldījumu. Vairākās valstīs jau ierasts, ka lādētāji ir pieejami pie daudzdzīvokļu mājām, izvietoti uz valsts un pašvaldību zemes.
Vienlaikus jādomā par elektrisko automašīnu lādētāju skaita palielināšanu biroju ēkās – tas ir viens no aspektiem, ko darbinieks var sagaidīt no darba devēja un motivēt to ieviest. Savukārt, no darba devēja viedokļa tas var būt neliels, bet svarīgs bonuss darbiniekiem.
Publiskās infrastruktūras nozīme
Mūsdienās joprojām ir vairākas valstis, kurās tikai entuziasti iegādājas elektromobili, paļaujoties tikai uz publisko uzlādes infrastruktūru, it īpaši ziemā. Kāpēc gan elektromobiļu lādētāju nākotne nevarētu būt līdzīga kā ar visām mobilajām ierīcēm, kuras no 2024. gada Eiropas Savienībā no varēs uzlādēt ar vienu lādētāju. Tikai atšķirībā no telefoniem nozare pati varētu nonākt līdz šādam secinājumam, nevis gaidīt standartizāciju. Līdz tam ieguvēji būs risinājumu nodrošinātāji, kuru lietotnes un lādētāji pieslēdzas arī citu uzņēmumu lietotnēm.
Kopumā mums vajadzētu sasniegt realitāti, kurā elektromobiļa lādētājs ir ērti lietojams produkts, kura uzstādīšana mājās, neatkarīgi no tā, vai tā ir daudzdzīvokļu māja vai privātmāja, nemaksātu dārgi. Tam arī jābūt viegli lietojamam un jāspēj savienoties ar dažādu ražotāju risinājumiem. Ja papildus vienkāršiem un saprātīgiem risinājumiem dzīvesvietās, būs arī funkcionējoša infrastruktūra darba vietās un publiski pieejamās vietās, elektromobiļu skaits pieaugs daudz straujāk nekā šobrīd.
1 Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati, skatīts: http://www.e-transports.org/index.php/statistika/33-elektro-transportlidzekli/403-par-2023-gada-1-ceturksni-registretajiem-elektrotransportlidzekliem