Šobrīd VAS Pasažieru vilciens (PV) norisinās ārējais audits, kuru veic starptautiskā audita kompānija KPMG Baltic. Audita secinājumi plānoti augusta beigās/septembra sākumā. Kad neatkarīgi eksperti būs izvērtējuši visus faktus saistībā ar projektu, varēs lemt par turpmāko rīcību, tai skaitā, vēršanos kādā institūcijā.
Tāda ir teju pusotru mēnesi tapusī Satiksmes ministrijas (SM) atbilde uz Dienas Biznesa jautājumu par PV un SM bijušo un esošo amatpersonu atbildību par apmēram divus miljonus eiro vērtajiem potenciālajiem zaudējumiem, kas varētu rasties 22 milj. eiro vērtā dīzeļvilcienu modernizācijas projekta kavēšanās dēļ.
SM skaidro, ka līdz 2015. gada 31. decembrim, kad noslēdzās finansējuma attiecināmības periods, projekta ietvaros ir deklarēti un apmaksāti attiecināmie izdevumi 10,29 milj. eiro apmērā, no kuriem Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējums ir 8,75 milj. eiro, savukārt valsts budžeta finansējums – 1,54 milj. eiro. Izdevumus, kas radušies pēc 2015. gada beigām, PV sedz no saviem līdzekļiem. Tā kā projekts tiek turpināts pēc iepirkuma līgumā paredzētā termiņa, PV piemēro finanšu soda sankcijas pret darbu izpildītāju DMU vilcieni, kā rezultātā samazinās slogs arī uz PV budžetu. Savukārt uzņēmumā DB norādīja, ka projekta rezultātu izvērtēšana tiks veikta pēc tā noslēgšanas. Atbilstoši līguma nosacījumiem ražotājam tiks piemērots līgumsods un lemts par radīto zaudējumu piedziņu.
PV bija iecerējis saņemt 13 milj. eiro KF naudas. Pat saņemot 10% jeb virs diviem milj. eiro soda naudā, projekts neiegūs ap diviem miljoniem KF līdzekļu. Satiksmes ministrs Uldis Augulis LTV nodēvējis projektu par neizdevušos eksperimentu, savukārt ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atzinis – kā to vairākkārt norādījis DB‒, ka projekts tika uzsākts brīdī, kad tā izpildei, visticamāk, laiks nebija pietiekams.
Savukārt laikraksts Diena šodien vēsta, ka Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde (ENAP) sākusi resorisko pārbaudi par dīzeļvilcienu modernizācijas projektu. ENAP priekšnieka Pētera Bauskas parakstītajā vēstulē par ziņu pieprasīšanu SM prasīts «izvērtēt par projekta norisi atbildīgo amatpersonu atbildību un iespējamo zaudējumu, savlaicīgi neveicot projekta īstenošanu». Spriežot pēc ENAP pieprasītās informācijas, varētu tikt izvērtēta arī SM valsts sekretāra vietnieka Dina Meriranda atbildība, jo viņš ir valstij piederošo PV kapitāldaļu turētāja pārstāvis.
SM gan DB skaidro, ka projekta iepirkumu procedūra tika rīkota atklātā konkursā, atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam, iepirkuma dokumentāciju vērtēja arī Iepirkumu uzraudzības birojs un revīzijas iestāde. Piedaloties iepirkuma konkursā un piekrītot iepirkuma līguma nosacījumiem, darbu izpildītājs ‒ pilnsabiedrība DMU vilcieni, kurā apvienojušies AS Rīgas Vagonbūves rūpnīca, AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca un AS VRC Zasulauks, apliecināja savu vēlmi un spēju īstenot projektu noteiktajā termiņā un noteiktajā apjomā, ko pasūtītājam PV vai Satiksmes ministrijai nebija pamata apšaubīt.
Saskaņā ar PV sniegto informāciju, ekspluatācijā nodoti četri modernizētie dīzeļvilcieni, kas pamatā kursē Valgas un Daugavpils virzienos. Norit piektā sastāva pieņemšanas procedūras. Sestais sastāvs rūpnīcas uzsācis gaitas pārbaudes.