Latvija labvēlīgi raugās uz iespēju atklāt dzelzceļa satiksmi maršrutā Rīga-Tartu un šis jautājums atkal tiek apspriests abu valstu starpvaldību komisijā, tomēr Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrijai ir skeptiska attieksme, vēsta Igaunijas laikraksts "Postimees".
Latvijas AS "Pasažieru vilciens" (PV) ir gatava piedāvāt dīzeļlokomotīves un vagonus, bet pagaidām nav panākta vienošanās, cik katra no pusēm maksātu par šādas līnijas atklāšanu, raksta avīze.
PV pārstāvis Egils Krutovs izteicies, ka uzņēmums uz šādu iespēju raugās visnotaļ labvēlīgi un attiecīgs komercpriekšlikums nosūtīts Tartu pilsētas valdei. "Ceram uz sadarbību," viņš piebildis.
Tartu mērs Urmass Klāss gribētu, lai vilciens uz Rīgu kursētu jau 2024.gadā, kad Tartu kļūs par Eiropas kultūras galvaspilsētu. Tartu vadība cenšas šai jautājumā uzņemties vidutāja lomu, risinot sarunas gan ar savas valsts Ekonomikas un komunikāciju ministriju, gan ar partneriem Latvijā.
Tikmēr Igaunijas ministrija joprojām uzskata, ka valdībai šāda maršruta atklāšana izmaksātu pārāk dārgi.
Ministrijas pārstāvis Tāvi Audo norādījis, jautājums vēl aizvien ir darba kārtībā, tomēr zemā pieprasījuma dēļ šādu vilcienu diemžēl nebūtu iespējams uzturēt no ieņēmumiem par biļetēm.
Viņš piebildis, ka Igaunijai arī nav piemērota vilciena sastāva, jo dīzeļvilcieni nepieciešami iekšējo pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai.
Ministrija arī norādījusi, ka nedz viena, nedz otra valsts neplāno iepirkt jaunus pasažieru vilcienus, kas varētu uzturēt satiksmi starp Tartu un Rīgu. Tā atgādina, ka pirms trim gadiem pieņemts lēmums līdz 2028.gadam elektrificēt visu Igaunijas dzelzceļu tīklu, tādēļ Igaunijai sākotnēji būs vajadzīgi seši, bet pēc tam vēl desmit jauni elektrovilcieni.
Kā izteicies Audo, Latvija esot paziņojusi, ka nav noskaņota elektrificēt dzelzceļa posmu Rīga-Valka, un tas nozīmē, ka "ekoloģiski risinājumi nebūs iespējami, iekams neparādīsies konkurētspējīgi ūdeņraža vilcieni".
Tiesa gan, VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) janvāra nogalē paziņoja, ka līdz 2040.gadam plāno elektrificēt visu Latvijas dzelzceļu tīklu, tai skaitā līdz 2035.gadam - līniju Rīga-Valka.
Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju ministrijas pārstāvis norādījis, ka gadījumā, ja 2024.gada beigās vai 2025.gada sākumā Igaunija saņems jaunus elektrovilcienus, tad maršrutā Tartu-Rīga, iespējams, varēs novirzīt divus Igaunijas vilcienu operatora "Elron" dīzeļvilcienus.
"Taču šim nolūkam būs nepieciešami aptuveni trīs miljoni eiro gadā," viņš piebildis.