Eiropas Parlaments trešdien apstiprināja trīs nolīgumus, kas turpmāk sniegs ES uzņēmumiem vairāk priekšrocību darījumos ar Krieviju. Nolīgumi neparedz jaunas saistības Eiropas Savienībai, taču uzlabo darījumu ar Krieviju noteikumus ES automašīnu daļu izgatavotājiem, no Krievijas izejvielu eksporta atkarīgiem ražotājiem un pakalpojumu uzņēmumiem, kas vēlas iekļūt Krievijas tirgū, īpaši jūras pārvadājumu jomā.
Par minētajiem līgumiem, kuri var stāties spēkā vienīgi ar Parlamenta piekrišanu, ES un Krievija vienojās sarunās par Krievijas pievienošanos Pasaules tirdzniecības organizācijai (PTO). Divpusējie nolīgumi nodrošina ES dalībvalstīm izdevīgākus tirdzniecības noteikumus, nekā to paredz PTO noteikumi.
Krievija sarunās par pievienošanos PTO piekrita noteikt nemainīgus izvedmuitas tarifus 80% tās eksporta izejvielām. Pārējie 20% izejvielu ir stratēģiski nozīmīgi Eiropas ražotājiem, par kuriem Krievija neuzņēmās nekādas saistības. Saskaņā ar šodien apstiprināto nolīgumu Krievija brīdinās ES un ar to apspriedīsies vismaz divus mēnešus pirms tā plāno paaugstināt izvedmuitu, piemēram, kviešiem, saulpuķu sēklām, tabakai, dzīvnieku ādām, enerģijas produktiem, vilnai un kokvilnai, kā arī dažādiem minerāliem un iežiem.
«Šis nolīgums ir labākais pagaidu risinājums attiecībā uz daudzām ES ražotājiem ļoti vajadzīgām izejvielām,» uzsvēra par nolīgumu atbildīgā EP deputāte Inese Vaidere (EPP, Latvija). Viņa pauda nožēlu, ka nolīgums ietver vienīgi apņemšanās, nevis Krievijai saistošus noteikumus, un pauda cerību, ka drīzumā tā vietā tiks noslēgts saistošs izejvielu tirdzniecības nolīgums.
Otrs šodien apstiprinātais nolīgums — par kompensācijas mehānismu ES automašīnu daļu ražotājiem — aizsargā ES automobiļu uzņēmumus pret tirdzniecību kropļojošiem pasākumiem, ko Krievija piemēros līdz pat 2018. gadam, tātad arī pēc iestāšanās PTO. Minētie kropļojošie pasākumi spiež ārvalstu autoražotāju pārcelt uzņēmumu uz Krieviju un var mazināt ES uzņēmumu iespējas eksportēt uz Krieviju. Nolīgums paredz: ja ES automašīnu daļu eksporta apjoms krītas par vairāk nekā 3% gadā, Krievijai par atbilstošu summu ir jāsamazina ievedmuitas nodevas.
«Šis nolīgums ir ļoti ilgi gaidīts kompromiss,» pauda par ziņojumu atbildīgais deputāts Pāvels Zalevskis, atsaucoties uz ilgstošajām ES ražotāju bažām par Krievijas ierobežojošo pasākumu negatīvo ietekmi uz ES automobiļu tirgus eksporta iespējām.
Trešais apstiprinātais nolīgums — par pakalpojumu tirdzniecību — sniedz jaunas iespējas ES jūras pārvadājumu aģentūrām, kas vēlas sākt darbību Krievijā. Tas sniedz priekšrocības arī ES pakalpojumu uzņēmumiem, kuru darbiniekiem īslaicīgi jāpārceļas uz darbu Krievijā. Saskaņā ar nolīgumu, Krievija apņemas izsniegt ES iedzīvotājiem vismaz 16 000 darba atļauju gadā.
«Jaunās tirdzniecības liberalizācijas saistības, ko Krievija uzņemas pakalpojumu nozarē, ir daudz izdevīgākas Eiropai nekā pašreizējie noteikumi, kas ir spēkā atbilstoši ES un Krievijas partnerības un sadarbības nolīgumam,» uzsvēra par jautājuma virzību Parlamentā atbildīgais deputāts Gianluca Susta.
ES ir Krievijas nozīmīgākais tirdzniecības partneris un investors. 2010. gadā tirdzniecība ar ES veidoja 47.1% no Krievijas kopējā tirdzniecības apgrozījuma, un saskaņā ar aprēķiniem vairāk nekā 75% ārvalstu ieguldījumu Krievijā veic Eiropa. Savukārt Krievija ir ES trešais nozīmīgākais tirdzniecības partneris (pēc ASV un Ķīnas). Tirdzniecība ar Krieviju 2010. gadā veidoja 8.6% no ES kopējā tirdzniecības apjoma.