Neskaidrība par Latvijas ceļu būves attīstību pēc tam, kad izsīks Eiropas Savienības naudas rene, mudina vietējos uzņēmējus aktīvāk meklēt darba iespējas ārvalstīs
«Latvijas ceļu būve pēdējos gados ir kā narkomāns sēdējusi uz ES fondu naudas adatas, kas 2019.-2020. gadā beigsies. Nodokļu reformā ceļi tika aizmirsti, tādēļ vietējie uzņēmumi meklē eksporta iespējas, jo pretējā gadījumā pēc diviem gadiem nozares apjoms, kas ir pilnībā atkarīgs no valsts un pašvaldību pasūtījumiem, samazināsies četras reizes, trīs ceturtdaļām uzņēmumu būs jābeidz darbība vai jāmaina savs darbības profils,» atzīst biedrības Latvijas Ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
Latvijas nozares uzņēmumi periodiski piedalās dažādos iepirkumu konkursos ārzemēs. Tiesa, sekmes ir dažādas. Lietuvā līdz šim tiem ir izdevies veikt vairāk darbu; uzņēmumi ir būvējuši tiltus, lidostu, pārvadus, promenādi u.c. Igaunijā līdz šim pieredze nav bijusi tik rožaina. «Ļoti skaidri redzam, ka pat mūsu tuvākie kaimiņi mēģina nosargāt savu tirgu, lai gan teorētiski visas trīs Baltijas valstis ir ES sastāvā un formāli šķēršļiem nevajadzētu būt, bet realitātē tādi ir, piemēram, tiek prasītas konkrētās valsts valodu zināšanas,» stāsta A. Bērziņš. Taujāts, kādēļ līdz šim Latvijas ceļu būvniekiem labāk veicies tieši Lietuvā, nevis Igaunijā, viņš teic, ka viens no faktoriem ir tas, ka mūsējie uzņēmumi ir iekļāvuši lietuviešus savu uzņēmumu kapitāldaļās.
Viens no šī gada eksporta veiksmes stāstiem saistīts ar AS A.C.B., kas būvēja Viļņas lidostas skrejceļus. «Pēdējos trīs gados esam palielinājuši eksporta apjomu no 1% grupas kopējā apgrozījuma 2015. gadā līdz aptuveni 20% šajā gadā, kad viens no lielākajiem un vērienīgākajiem projektiem bija Viļņas lidostas būvniecība. Projekta kopējās izmaksas bija mērāmas 18 milj. eiro apmērā, un arī mums šis objekts bija gan finansiālā, gan izaicinājuma ziņā interesants,» atklāj AS A.C.B. uzņēmumu grupas operatīvais vadītājs Armands Sviķis. Lidosta tika uzbūvēta rekordīsā laikā - vienā mēnesī. Turklāt vasaras sākumā Viļņā bija plaši plūdi, tostarp lidosta bija to epicentrā.
LASI ARĪ:
FOTO: Sākta Viļņas lidostas skrejceļa vērienīgā rekonstrukcija
Visu rakstu Neripo pa lielceļu, bet bruģi lasiet 4. septembra laikrakstā Dienas Bizness.