Patlaban līzinga sektorā aktivitāte ir vērojama juridisko personu segmentā, kaut arī redzama izteikta piesardzība, kas attiecas uz investīcijām, stāsta SEB līzinga vadītāja Nellija Kočanova.
Pieaugums ir redzams mazo un vidējo uzņēmumu segmentā, bet attiecas lielo uzņēmumu aktivitātē vērojams neliels kritums.
Nemainīgi līzinga finansējuma liela daļa ir auto No SEB izsniegtā finansējuma 40% veido tieši auto līzings, kam seko finansējums dažāda veida tehnikas iegādei 35% apmērā. Attiecībā uz auto līzingu nu jau ilgāku laiku nemainīga ir tendence izvēlēties jaunu apvidus auto. Tas tiek skaidrots ar sniegotām ziemām, sliktajiem ceļiem un sava veida braukšanas kultūru jeb ietekmi ceļa satiksmē, stāsta N. Kočanova.
Pagājušā gadā kompānija plānoja, ka 2013. gada izaugsme būs straujāka nekā tā ir redzama. Visstraujākais izrāviens finansējuma tirgū bija 2011.gadā, kas daļēji turpinājās arī 2012.gadā. Tas bija saistīts ar nepieciešamajām steidzamajām investīcijām, lai turpinātu saimniecisko darbību – atjaunotu autoparku, veikt iekārtu atjaunošanu un iegādi un citas investīcijas, jo krīzes gados uzņēmumi neieguldīja praktiski neko.
Salīdzinājumā ar buma gadiem, šobrīd redzams, ka klienti pirms finansējuma saņemšanas ļoti pārdomā veicamos ieguldījumus un ir piesardzīgi uzņemoties papildus saistības. Pirms eiro ieviešanas bija divas versijas par cilvēku uzvedību – pirmā: visi centīsies maksimāli iztērēt uzkrāto naudu, jo nevar zināt, kas notiks pēc naudas maiņas; otrā: cilvēki nepirks neko, jo viss nevar zināt kā veiksies pēc eiro ieviešanas, līdz ar to jāveido pēc iespējas lielāks uzkrājums. Tas, kā ir noticis patiesībā līdz galam nevar zināt, jo tikai katrs pats zina kāda ir bijusi viņa personiskā jeb uzņēmuma izvēle. Finansētāji redz, ka vai nu iepriekšējās pieredzes dēļ vai gaidāmo naudas pārmaiņu dēļ klienti ir kļuvuši piesardzīgi un ieguldījumus veic daudz pārdomātāk.
Aktivitāte ir dalāma arī pa reģioniem. 2013. gadā liela aktivitāte bijusi Kurzemes pusē (Liepājā, Talsos) un Zemgalē (Jelgava, Dobele, Bauska), kas saistīta galvenokārt ar lauksaimniecības attīstību. Lai arī šajā gadā Eiropas finansējuma pieejamība ir bijusi ierobežota, lauksaimniecība attīstās, tiek veiktas arvien jaunas investīcijas. Salīdzinot ar 2012.gadu, šī gada 11 mēnešos SEB līzings izsniegtā finansējuma apjomi Rīgas reģionā ir saglabājušies vienādā līmenī (pat mazliet samazinājās), Zemgales un Kurzemes reģionā pieauguši vairāk kā 35%, savukārt Latgalē samazinājušies par 10%. Latgalē samazinājums ir pret iepriekšējo gadu, kad apjomu pieaugums bija turpat trīskāršojies.
Galvenokārt automašīnas iegādājas juridiskās personas (95%) un tie ir lieli darījumi, kad uzņēmumi iegādājas piecas un vairāk automašīnas - SEB līzinga gadījumā tas veido pusi no izsniegtā finansējuma uzņēmumiem auto iegādei. Privātpersonu aktivitāte, iegādājoties jaunu auto arī pieaug un pozitīvi ir tas, ka mazliet vairāk nekā puse jaunu auto iegādājas ar līzinga finansējumu, un pusi auto privātpersonas iegādājas par saviem līdzekļiem. Tas liecina par veselīgu tirgus sadalījumu. Pirms krīzes par savu naudu iegādāti auto bija retums un tas noveda pie nesamērīga patēriņa.
Attiecībā uz citu objektu finansējumu, tad ļoti zema aktivitāte 2013. gada laikā ir bijusi komerctransporta finansējumā. Tas saistīts ar neskaidro situāciju pārvadājumu tirgū saistībā ar Euro6 ekoloģijas normām, nestabilo situāciju Eiropas tirgos.
Arī lielo iekārtu un ražošanas līniju iegāde liekas šobrīd tiek atlikta uz nākamajiem gadiem.
Šogad var gaidīt mērenu tirgus izaugsmi, ap 5-8%. Pozitīvu ietekmi investīciju veicināšanai dos pievienošanās eirozonai. Papildus tam ir vērts pieminēt Eiropas Savienības subsīdiju pieejamību, kuru kā papildus stimulu sagaida klienti no ražošanas jomām, tai skaitā, lauksaimniecības. Tomēr, reāli skatoties uz prognozēm par termiņiem ES fondu reālai apgūšanai, var gaidīt ka jūtamu ietekmi varēs vērot, sākot ar nākamo gadu.