Vācija un Francija atkal iezīmē budžetu pretrunas Eiropas ziemeļos un dienvidos.
Šodien un rīt notiekošā Eiropadomes samita priekšvakarā aktualizējušās Eiropas politiķu cītīgi piesegtās principiālās pretrunas, kas vēl samērā nesen dzina stāvus gaisā arī eirozonas problemātiskāko valstu aizņemšanās izmaksas finanšu tirgos. Ka panikas pagaidu pieklusums tirgos tomēr ietver principiālu risku, norāda arī Vācijas centrālās bankas vadītājs Jenss Vīdmans, komentējot Francijas publisko atkāpšanos no iepriekšējiem fiskālās disciplīnas solījumiem. Viņš secina, ka Francijas pašreizējā reformu politika «šķiet klumpačojam», un līdz ar to runāt par eirozonas krīzes pārvarēšanu ir pāragri, baņķieri citē britu The Telegraph.
Paredzams, ka šis jautājums tiks apspriests arī samita ietvaros. Latvija ar savu Fiskālās disciplīnas likumu un citiem makroekonomiskajiem rādītājiem samitā ierodas fiskālo teicamnieku pulciņā. Eiropas otrās lielākās ekonomikas – Francijas – vadītājs Fransuā Olands publiski piekritis jau iepriekš Eiropas Komisijas (EK) izteiktajiem aprēķiniem, ka Francijas budžeta deficīts šogad būs 3,7% jeb ievērojami augstāks par pieļaujamajiem 3%. Tas tāds būs, «pat ja mēs mēģināsim to samazināt,» savu prezidentu citē portāla The Local franču izdevums.
Kaut Francijas budžeta mazspēja ir pretrunā solītajam un disciplīnas plāniem, Olands samitā un vēlāk acīmredzot apelēs pie citiem plāniem – par izaugsmei draudzīgu konsolidāciju un tamlīdzīgi, kas pēdējā laikā izvirzījušies ES politikas priekšplānā. Olandam handikapu dod arī FDL nosacījums, ka tā drakoniskākie rīki, piemēram, automātiska nepaklausīgās valsts budžeta izlīdzināšana Prokrusta stilā («automātiskais korekcijas mehānisms»), kļūst darbīgi tikai ar 2014. gada janvāri. Tad
šiem nosacījumiem jābūt iestrādātiem nacionālajos likumos, vēlams – konstitūcijās. Bet pagaidām pati Padome t.s. Eiropas semestra jeb ES institūciju un dalībvalstu politikas samērošanas ietvaros šim gadam nospraudusi piecus galvenos plānus: dažādotu, izaugsmei draudzīgu fiskālo konsolidāciju; ekonomikas normālas kreditēšanas atjaunošanu; izaugsmes un konkurētspējas veicināšanu; «ķerties pie ragiem» bezdarbam; modernizēt publisko pārvaldi. Attiecīgi Olandam ir iespēja savu spiedīgo budžetāro vajadzību argumentēt burtiski pa punktiem.