Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentam (CEF) laika posmā no 2014. gada līdz 2020. gadam kopumā, rēķinot pēc 2011. gada cenām, tiks atvēlēti 29,3 miljardi eiro (20,57 miljardi latu), šodien balsojumā vienojās Eiropas Parlamenta (EP) deputāti.
Kā atzīst EP deputāts, ECR grupas koordinators Parlamenta Transporta un tūrisma komitejā Roberts Zīle (VL-TB/LNNK), tā ir pirmā reize ES vēsturē, kad tiks paredzēts tik liela apjoma finansējums ES kopējās nozīmes projektiem transportā, enerģētikā un telekomunikācijās.
Kā informēja EP Informācijas biroja Latvijā preses sekretāre Marta Rībele, EP deputāti šodienas balsojumā apstiprināja vienošanos ar dalībvalstīm par jauno Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu, kura mērķis ir pabeigt Eiropas nozīmes transporta, enerģijas un telekomunikāciju tīkla izveidošanu. Atsevišķā balsojumā deputāti arī pieņēma vadlīnijas Eiropas Transporta tīkla (TEN-T) attīstīšanai.
Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta tiesību aktu apstiprināja ar 583 balsīm par, 91 pret un 17 atturoties. TEN-T vadlīnijas apstiprināja ar 546 balsīm par, 104 pret un 41 atturoties.
«Latvijai CEF iedzīvināšana, pirmkārt, nozīmēs Rail Baltica otrās kārtas jeb ātrgaitas dzelzceļa projekta īstenošanu, kas ir iekļauts ES transporta pamattīklā Ziemeļu jūras-Baltijas koridora ietvaros. ES jaunajām dalībvalstīm, kuru finanšu iespējas ne tuvu nav tik lielas kā ES donorvalstīm, ārkārtīgi nozīmīga ir Kohēzijas fonda līdzekļu piesaiste CEF, kas konkrētiem kohēzijas valstu transporta projektiem ļaus saņemt līdz pat 85% ES finansējuma. Ir skaidrs, ka citādi daudzi no šiem projektiem nekad netiktu īstenoti kohēzijas valstu ierobežoto finanšu dēļ,» uzsver Roberts Zīle.
No 29,3 miljardiem eiro, kurus līdz 2020.gadam paredzēts tērēt Eiropas transporta infrastruktūras attīstībai, aptuveni 23,2 miljardus eiro (16,3 miljardus latu) plānots novirzīt transporta nozarei, lai uzlabotu pārrobežu savienojumus, novērstu sastrēgumus un uzbūvētu nepieciešamos tiltus. 5,12 miljardus eiro (3,59 miljardus latu) saņems enerģētikas nozare infrastruktūras modernizēšanai un paplašināšanai, kā arī piegādes nepārtrauktības nodrošināšanai, bet vienu miljardu eiro (702 miljonus latu) piešķirs telekomunikāciju jomai, lai stimulētu platjoslas tīklu un digitālo pakalpojumu attīstību.