Dienvidu tilta pirmo divu kārtu izmaksas varētu sasniegt ap 570 milj. Ls, tomēr projekta virzītāji nepiekrīt to dēvēt par "zelta tiltu".
Uz jautājumu, vai Dienvidu tiltu var dēvēt par vienu no pasaulē dārgākajiem tiltiem, gan tilta būvnieki, gan RD pārstāvji atbildēja kategorisku "nē". Viņi norādīja, ka, rēķinot uz vienu kvadrātmetru, citi mazāki tilti Latvijā varētu pat izmaksāt dārgāk.
"Absurds! Nekādā gadījumā! Atliek cilvēkam iestāstīt, ka tas ir dārgi un viņš arī saka - Ķīnā ir lētāk!," komentējot nesen publiskoto anonīmo būvinženieru pētījumu par Dienvidu tilta izmaksām, izsaucās G.Rāvis. "Mēs to saucam par lielāko Latvijas inženiertehnisko būvi, līdz ar to naudietilpīgākā," tā viņš. Būvnieku pārstāvis uzskata, ka ažiotāžu izraisa fakts, ka Latvijā neesam pieraduši pie objektiem ar tik lielām izmaksām. Gan E. Raubiško, gan G.Rāvis uzskata, ka nav taisnība uzskatam, ka Dienvidu tilta vietā pirmo būvēt vajadzēja Ziemeļu šķērsojumu. "Diez vai Latvijas valsts līdzekļi un iespējas ļaus šo projektu īstenot, pat ar publisko un privāto partnerību un pat ar Eiropas naudu," skepsi neslēpa G.Rāvis. Līdzīgās domās ir arī T.Laizāns: "Ja paanalizētu, varbūt Murjāņu tilts iznāks dārgāks, rēķinot uz vienu m2. Tiek piesaukts arī Dubaijas tilts, kas it kā būšot lētāks nekā mūsējais. Esmu runājis ar šī tilta projektētāju, kurš teica, ka 1 m2 izmaksas sasniedz 7000 eiro un vairāk. Ar Ķīnu arī sarežģīti salīdzināt, tur darbaspēka izmaksas ir krietni zemākas."
"Laipas" izmaksas
Dienvidu tilta lielās izmaksas un to kāpums saistīts ar būvniecības izmaksu milzīgo inflāciju un kredīta procentiem. A/s Dienvidu tilts, kas apvieno sešas lielas būvkompānijas, par tilta 1. kārtas būvniekiem kļuva, uzvarot starptautiskā tenderī, kurā kopumā dokumentus bija izņēmušas ap 10 starptautiskas būvkompānijas, bet cenas iesniedza 2 kompānijas, tostarp arī Horvātijas kompānija.
Dienvidu tilta piedāvātā tilta būvniecības cena (85,5 milj. Ls) bijusi par 5 milj. Ls zemāka. Tostarp tikai paša tilta būvniecība izmaksā 35 milj. Ls - šis ir tas skaitlis, ko varot salīdzināt ar citās valstīs būvētajiem tiltiem. Medijos izskanējušu informāciju par tilta izmaksu aprēķiniem un salīdzinājumu ar līdzīgiem tiltiem citās valstīs Db diskusijā Rīgas domes pārstāvji nosauca par dezinformāciju. Savukārt kopējās lielās izmaksas, kuras tā īsti ar citiem tiltiem nevarot salīdzināt, esot radušās pamatā lielās inflācijas dēļ, kā arī saistībā ar kredītu. Piemēram, tendera cena dīzeļdegvielai, ko lieto tehnikas darbināšanai, bija 30 santīmi, bet pašlaik cena jau sasniegusi 85 santīmus, kas tuvojas 200 % kāpumam, metāla cena no 2002. gada esot pieaugusi par 200 %, bet darba alga no 2002. gada līdz šim pieaugusi virs 100 %. Tilta būvnieki minēja, ka būvniecību veic visi 6 Dienvidu tilta akcionāri un dažādi specializēto darbu apakšuzņēmumi, kuru kopskaits svārstoties ap 20. Tilta būvniecībā iesaistīti 300-600 cilvēki. Darbiniekiem vidējā neto alga 2007. gadā bijusi 800 Ls. Rezultātā Dienvidu tilts atslogos citus tiltus par 22 % vidēji gadā, bet būvētāji rēķinoties ar 5 % peļņu no kopumā 4 gados realizētā projekta, kas sanākot ap 6,5 milj. Ls.
Bija optimisti
"Tilta 1. kārta maksā 85 milj. Ls. Līgumā ielikām smieklīgu ciparu, ka inflācija nepārsniedz 2 %. Būvniecības izmaksu inflācija 2005. gadā bija 16,6 %, 2006. gadā - 20,2 %, bet 2007. gadā - 24,4 %. Kad nonācām līdz konkrētai būvniecībai, redzējām inflācijas ārkārtējo pieaugumu. Prognozējām, ka pieaugums izmaksām ir 51,4 milj. Ls," situāciju komentē E.Raubiško.
Iemeslu ažiotāžai nesaredz arī G.Rāvis: "Mēs redzam likumīgu darbību, jo ir notikuši konkursi, projektēšana, līgumu slēgšana, ritmisks darbs, kas tiek pabeigts termiņā. Ir skaidri jāsaprot, ka tā nav tikai tilta būvniecība, bet arī apkārtējās infrastuktūras rekonstrukcija, visu ārējo tīklu plānošana, uzbērumu veidošana, piebraukšanas estakādes, ceļu veidošana, proti, kompleksa darbība. Ja runājam par tiltu, tad Starptautiskās tiltu un inžienierbūvju asociācijas žurnālā ir apkopota informācija par Eiropā būvētajiem tiltiem pēdējos gados un par tilta m2 izmaksām. Šis ir viens no veidiem, kā salīdzināt tilta cenas. Vanšu tilti Horvātijā, Francijā, Vācijā ir līdzīgi Dienvidu tiltam. Redzam, ka tie ir stipri dārgāki nekā Dienvidu tilts, dažs labs 3 reizes dārgāks. Mūsu nosauktajā cenā ietilpst tikai tilta būvniecības izmaksas, un pats tilts ir 803 m garš, 34.28 m plats. Par šo daļu arī runājam, kad runājam par tiltu." G.Rāvis arī nesaskata iemeslu izbrīnam, ka pievadceļi ir dārgāki par pašu tiltu, jo tiem nepieciešams vairāk dzelzsbetona.
Otrā kārta vēl grūtāka
2. un 3. kārtas būvniecību pārraudzīs nevis E.Raubiško, bet T. Laizāna vadītā Dienvidu tilta pieeju būvniecības direkcija. T.Laizāns noraida apgalvojumus, ka nebūs cerētā transporta plūsmu atslogojuma pārējiem tiltiem: "Projektu izstrādājuši profesionāli speciālisti, ir veidots tehniski ekonomiskais pamatojums, ņemot vērā transporta plūsmu un uzskaiti, kas tika veikta pirms projektēšanas un tās laikā. Viens no ekspertu slēdzieniem bija, ka Dienvidu tilts atslogos citus tiltus par vidēji 22 % gadā. Daudz kas atkarīgs, kādas veidosies braukšanas tradīcijas. Varbūt no Salu tilta uz Dienvidu tiltu novirzīsies vairāk nekā šie 22 %." T.Laizāns uzsver, ka otrās kārtas iespaidīgās izmaksas nosaka sarežģītības pakāpe.
Dienvidu tilta garums ir 800 m, rekonstruējamais Slāvu pārvads tikai 197 m garš, bet sarežģītības ziņā šis posms noteikti nebūs vieglāks, jo būvniecību apgrūtinās intensīvā dzelzceļa satiksme. "2. kārta ir krietni sarežģītāka par pirmo," uzskata T.Laizāns. Pašreizējā Slāvu dzelzceļa pārvada vietā jāuzbūvē 2 atdalītu 4 kustības joslu pārvadi, vispirms uzbūvējot vienu jaunu pārvadu, esošo nojaucot un tikai tad būvējot otro jauno pārvadu.
2. kārtas būvniecība jāpabeidz līdz 2011. gada 26. jūnijam.
Plašāku pārskatu par Dienvidu tilta izmaksām lasiet šodienas Dienas biznesā.