Latvijai budžeta izdevumus nāksies samazināt par 100 līdz 140 milj. eiro, taču solītā IIN likmes samazināšana jāīsteno, bet tā jākompensē ar PVN standartlikmes pacelšanu līdz 23%
To intervijā Dienas Biznesam stāsta bijušais Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors, Rīgas Tehniskās universitātes profesors Kārlis Ketners. Viņaprāt, pirms ķerties pie nodokļiem, to izmaiņām, vispirms jāsaprot Latvijas tautsaimniecības iespējas, kā arī tas, ka visu nozaru vēlmju sarakstu pēc finansējuma nav iespējams apmierināt.
Kādu redzat situāciju šā un nākamā gada valsts budžetā, vēl jo vairāk, ja tiek uzturētas prognozes par 2% lielu IKP pieaugumu, kaut arī no dažādām jomām ir vairāk negatīvu nekā pozitīvu ziņu, savukārt fiskālās disciplīnas eksperti jau brīdina par problēmām, bet premjere aicina nelietot vārdu «konsolidācija»?
Pilnīgi piekrītu Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas aicinājumam atturēties no vārda «konsolidācija» lietošanas. Konsolidācija daudziem asociējas ar vienkāršu finansējuma samazināšanu, kas kā aritmētiska izdevumu samazināšana tika piekopta Latvijā krīzes gados. Ekspertu aprindās ar šo vārdu tiek saprastas strukturālās reformas – atteikšanās no kādiem izdevumiem, pasākumiem, darbiem utt. Pašlaik nezinu nevienu tādu plānu projektu valsts vai kāda resora ietvaros, kuram būtu kaut kāda līdzība ar strukturālajām reformām un atteikšanos no kādu funkciju veikšanas. Savulaik par konsolidācijas (šī vārda vistiešākajā nozīmē) pasākumu plānu bija dēvējama politiķa Edgara Zalāna programma, nevis tā brīža premjera Valda Dombrovska īstenotā tēriņu apcirpšana, kaut arī tajā vairāki elementi – funkciju pārvērtēšana – atbilda konsolidācijas definīcijas būtībai.
Pašlaik nodokļu ieņēmumi budžetā kopumā pildās atbilstoši plānotajam, kaut arī ar nelielu iztrūkumu. Tomēr par to, kāda būs kopējā visa šā gada aina, ir vēl pagrūti spriest, jo cerības uz ražošanas atjaunošanu Liepājas metalurga ražotnē nav piepildījušās, trauksmainas ziņas jo- projām pienāk no pārtikas pārstrādes, jo īpaši zivju konservu ražotājiem, Eirozonas valstīs arī par būtisku ekonomikas izaugsmi nerunā. Sākotnējās IKP izaugsmes apmērs jau ir samazināts. Iepriekšminētajam noteikti būs ietekme ne tikai uz eksporta ienākumiem un nodarbinātību, bet arī uz nodokļu ieņēmumiem. Šā gada rezerve – līdzekļi neparedzētiem gadījumiem – faktiski jau ir izsmelta, un tas nozīmē, ka budžetā, nepildoties plānotajam vai palielinot izdevumus, pieaugs tā deficīts. Tāpēc arī ir mēģinājums iekļauties šā un nākamā gada strukturālās bilances mērķī – pieļaujamajā budžeta deficītā šogad un arī 2016. gadā (–1,4% no IKP). Tas nozīmē, ka absolūtos skaitļos izdevumiem būtu jāsarūk, pašreizējā brīdī tas ir 100 līdz 140 milj. eiro. Daudz vai maz?! Salīdzinājumā ar valsts kopbudžetu (7,3 miljardi eiro) tas nav daudz, bet tie, kurus samazinājums skars, nebūt nebūs priecīgi. Manuprāt, izdevumu kopējais apmērs nesaruks, kaut arī relatīvajos skaitļos (pēc pirktspējas) 2016. gadā atvēlētajam finansējumam būtu jāsarūk. Prioritārās jomas – aizsardzība, drošība – saņems papildu solīto finansējumu, bet pārējām jomām par to jāaizmirst. Tas nozīmē, ka nākamgad daudzas nozares dzīvos ar šā gada finansējuma apmēru.
Vai IIN solītā samazināšana par vienu procentpunktu ir jāatceļ?
Nē. Solītā IIN samazināšana (līdz 22%) ir jāīsteno. Taču, lai aizpildītu fiskālo iztrūkumu budžetā, jāveic PVN standartlikmes pacelšana, bet nemainot samazinātās PVN likmes apmēru un ar to apliekamo preču un pakalpojumu sarakstu.
Visu interviju Budžetu glābs tikai PVN pacelšana lasiet 15. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.