Līdzās lielajām apavu veikalu ķēdēm Rīgā, kas lielākoties mājvietu radušas tirdzniecības centros, vieta zem saules ir arī maziem nišas spēlētājiem.
Tiem jākonkurē ne vien ar lielajiem milžiem, kuriem ir izveidotas ķēde, bet arī pieaugošo interneta veikalu popularitāti. DB aptaujātie uzņēmēji atzīst, ka bizness nav vienkāršs un to ir iespējams uzturēt vien tad, ja īpašniekam ir lielas darba spējas, ambīcijas un dzinulis, turklāt nereti apavu bodītes darbību nākas pastutēt, finansiāli pabalstīt no ieņēmumiem, kas tiek gūti citā biznesā. «Kamēr mazo apavu un modes preču veikala īpašniekam ir dzīvs cīņas spars, tikmēr šādi uzņēmumi var būt dzīvotspējīgi. Tomēr ekonomiski pamatots šis bizness nav. Daži mazie veikali, kas fokusējas uz nišas apaviem, pārstāvot konkrētus zīmolus noteiktā cenu kategorijā, eksistē jau vairākus gadus, tomēr daudz jauniesācēju nav,» tirgus situāciju raksturo apavu veikala Bonbons Shoes (SIA Madam Bonbon) direktore, valdes priekšsēdētāja Jana Lindberga. Viņasprāt, Rīgā dārgāku apavu veikalu piedāvājums ir pietiekams un šis tirgus segments ir piepildīts. Šajā nišā darbojas, piemēram, Bergs, Baltā kumode, Malvīne, Baba, Lilimill.
Pa ceļam
Neatkarīgi no lielajiem tīkliem tirgū pastāv uzņēmumi, kuri piedāvā ne tik plašu sortimentu, taču, sekojot jaunākajām modes tendencēm, tirgo noteiktu zīmolu jaunākās kolekcijas. Cenas šajos veikalos ir augstākas, bet to nosaka arī ražotāja valsts un augstā kvalitāte. «Apavu tirgus Latvijā ir ļoti piesātināts, un blakus lielajām ķēdēm mazajiem tirgotājiem atrasties nav viegli, tomēr klienti pierod pie kvalitātes un svaiga sortimenta. Mazo tirgotāju klients ir noturīgs, jo zina, ko sagaidīs no tirgotāja, – kvalitāti, komfortu, sezonas aktualitāti, personīgu attieksmi un individuālu pieeju,» teic apavu veikala Baba (SIA SK.SB) valdes locekle Sinda Krieviņa. Pārsvarā mazajiem nišas tirgus dalībniekiem ir viens, retāk divi trīs veikali. Baba savu pienesumu apavu piedāvājuma dažādošanā nodrošina vairāk nekā desmit gadus, un savā pastāvēšanas laikā veikals mainījis adreses un kādu laiku atradies arī tirdzniecības centrā. «Šis ir boutique stila veikals un mums patīk uzņemt ciemiņus. Tirdzniecības centram ir savs darba laiks, noteikumi. Esot tur, pieauga nevis nomas izmaksas, bet bija nepieciešams vairāk darbinieku, lai veikals būtu atvērts tad, kad to pieprasa centrā esošā darba laika sistēma. Uzņēmumam šobrīd ir viens veikals Rīgas centrā, un jaunu tirdzniecības vietu tuvākajā laikā neplānojam atvērt, jo apavu bizness prasa lielas investīcijas, bieži nākas strādāt ar zaudējumiem. Klientu plūsma pēdējos gados nav palielinājusies, tā ir saglabājusies vienmērīga. Cenšamies lielu uzmanību pievērst tieši apavu kvalitātei un jaunu zīmolu piesaistei jau esošajiem,» stāsta S. Krieviņa. Salonveikala atrašanās vieta ir īpaši nozīmīga, viņa teic, jo svarīga ir ērta piebraukšana, gājēju plūsma, tomēr ar lielu cilvēku skaitu vien ir par maz. Piemēram, K. Barona iela ir kustīga un dzīva, bet, S. Krieviņas ieskatā, tajā nav labākā vieta boutique stila veikaliem.
Visu rakstu lasiet 13. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!