Vairums uzņēmēju jau ir savilkuši jostas, atsakoties no dažādiem tēriņiem.
Tostarp arī no investīcijām, atraduši lētākus piegādātājus, samazinājuši darbinieku skaitu, ieviesuši dažādus limitus. Savukārt citi uzņēmēji uzskata, ka pesimismam nav pamata.
Samazina strādājošos
Uzņēmēju taupībai ir visdažādākās izpausmes, kas krietni sarežģīs dzīvi reklāmas, mārketinga, kā arī konsultāciju biznesā; uzņēmēji arī atsakās no agrāk iecerēto investīciju veikšanas, to veikšanu atliekot uz labākiem laikiem. Vēl daļa uzņēmumu jau ir samazinājuši strādājošo skaitu, bet daļa tādu iespēju pieļauj, it īpaši, ja pasūtījumu apjoms sarukšot. Ir uzņēmumi, kuri šogad pirmo gadu strādā bez apstiprināta budžeta, jo esot grūti kaut ko prognozēt, ja Latvija vēl tikai sākot «ieiet» ekonomiskās lejupslīdes fāzē.
Samazina strādājošos
«Uzņēmēji ir sākuši ne tikai domāt, kā varētu ietaupīt, bet arī meklē dažādus risinājumus savas saimnieciskās darbības efektivizācijai,» uzsver biznesa konsultāciju kompānijas SIA Leilands un Putnis valdes priekšsēdētājs Dzintars Putnis. Viņš norāda, ka šis process notiek no divām pusēm, gan tā, ka uzņēmēji atsakās no agrāk ieplānotajām konsultācijām, it īpaši apmācībām, gan arī tieši otrādi - meklē konsultantus, kas palīdzētu izvēlēties konkrētajam uzņēmējam vislabākos instrumentus savas darbības efektivizācijai. «Aprīlī vien bija vairākas biznesam veltītas konferences, kurās vislielākā vērība tika pievērsta tieši efektīvākai saimniekošanai, darbības efektivitātes rādītāju paaugstināšanai, turklāt pieprasījums pēc šādām konsultācijām tikai pieaug,» uzsver Dz. Putnis. Viņu arī nedaudz pārsteidz tas, ka pieprasījums pēc šādiem pakalpojumiem ir būtiski vairāk pieaudzis Lietuvā nekā Latvijā. Dzintars Putnis atgādina, ka par produktivitāti, efektivitāti Latvijā runā jau vairākus gadus, taču gluži kā tautas parunā par šīm lietām daudzi sāk aizdomāties tikai tad, kad ūdens smeļas mutē.
Veicina pesimismu
«Pesimistiskas noskaņas uzņēmējdarbībā tiek veicinātas ar publiskajā telpā esošo informāciju, ko rāda televīzijā, radio un presē un kas tiek tiražēta,» uzsver konsultāciju uzņēmuma Mercuri International valdes loceklis Dzintars Koknēvičs. Viņš norāda, ka tirgū situācija var būt labāka vai sliktāka, bet uzņēmuma vadītājam ir jāizdomā kā no konkrētās situācijas gūt maksimāli labāko iespējamo rezultātu.
Ražotāji — optimisti
Pēc Mercuri International aptaujātajiem 300 uzņēmumiem (pakalpojumi 30 %, ražošana 26%, vairumtirdzniecība 26%, mazumtirdzniecība 12 % un starpniecība 6 %) situāciju savā nozarē vērtē nedaudz pesimistiski, uzņēmēju noskaņojumu skaidro Dz. Koknēvičs. Viņš norāda, ka nozaru griezumā optimistiskākie bija tieši ražotāji, kam sekoja jau nedaudz pesimistiskākie pakalpojumu sniedzēji, savukārt visskeptiskākie par 2008. g. bijuši tieši vairumtirgotāji.
Sajūt pretimnākšanu
Šādu situāciju Dz. Koknēvičs skaidroja ar vairumtirdzniecības tuvumu patēriņam. Vēl jo vairāk, ja mazumtirgotājs no vairumtirgotāja pērk tikai tad, kad iepriekš iegādātās preces ir jau pārdotas vai arī tuvākajā laikā tās tiks pārdotas. «Mazumtirgotājs taču nepirks no vairumtirgotāja nākamo preču partiju, ja iepriekšējā vēl nav pārdota,» uzsver Dz. Koknēvičs. Viņš norāda, ka pa šo ķēdīti signāli ar zināmu nokavēšanos arī nonāk līdz ražotājam, kas arī, viņaprāt, ir viens no ražotāju lielāka optimisma iemesliem. Vislielākā rezultātu atšķirība veidojās vienā no 10 parametriem - par valsts atbalstu uzņēmējiem savā nozarē. Proti, ražotāji šobrīd jūtoties daudz drošāk par citām tautsaimniecības jomām, jo sajutuši valsts pretimnākšanu.
Cer uz labu rezultātu
Lai gan aptauja tikusi veikta aprīļa beigās - maija sākumā, tomēr uzņēmēji cer, ka apgrozījums šogad salīdzinājumā ar 2007. g palielināsies un pieaugs arī ienesīgums. «Skeptiķi bija mazākumā, kas avarētu būt arī saistīts ar iepriekšējo gadu labajiem sasniegumiem, un to iespaidā pēc inerces cerēts, ka arī šogad būs izaugsme,» uzsver Dz. Koknēvičs. Arī barometra rādījums attiecībā uz klientu pirktspējas potenciālu ir tikai nedaudz negatīvs, kaut arī esošo klientu potenciāls tika vērtēts vēl skeptiskāk. Savukārt par jauno klientu skaitu barometra rādījums ir virs vidējā; tātad uzņēmēji cerīgi raugās uz jauniem klientiem. «Tas nozīmē, ka paši uzņēmēji prognozē, ka esošo klientu potenciāls samazināsies, un sagaida, ka būs jauni klienti, ar kuriem strādāt, tādējādi, balstoties gan uz jau esošajiem, gan jauniem klientiem, uzņēmēji varētu izdzīvot. Lai veiksmīgi uzņēmēji attīstītos, būtu ne tikai jākoncentrējas uz esošo klientu noturēšanu, bet arī aktīvi jāstrādā ar jauniem klientiem,» uzsver Dz. Koknēvičs.