Valsts lauku tīkla izveidē nākamo septiņu gadu laikā Zemkopības ministrija paredzējusi atvēlēt 22,6 miljonus eiro. Lauku uzņēmēji uzskata, ka nauda šim pasākumam iezīmēta un sistēma tiek veidota bez plašāka pamatojuma un diskusijām. Turklāt atsevišķi speciālisti pauž bažas, ka iezīmētā nauda tiks Latvijas lauku konsultāciju un izglītības centram, ar kura darbu iepriekš neapmierinātību pauda zemnieki.
Apvienos organizācijas
Valsts lauku tīkls (Tīkls) tiks veidots saskaņā ar Eiropas Padomes regulu un Lauku attīstības programmu (LAP) 2007. - 2013. gadam, ko gan vēl nav apstiprinājusi Eiropas Komisija. Paredzēts, ka Tīkls apvienos lauku attīstībā iesaistītās organizācijas un pārvaldes iestādes, tostarp vairākas ministrijas un to pārraudzībā esošās institūcijas un organizācijas, lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozares organizācijas un institūcijas, teritoriju pārvaldes institūcijas, tūrisma nozares, amatniecības un citas organizācijas, kas tiešā veidā ietekmē lauku attīstību. Saskaņā ar LAP, Tīklā iesaistīto organizāciju un institūciju saraksts tiek strukturēts pēc to atbildības līmeņa, pārstāvētām nozarēm un tīkla darbības jomām. Tīklā paredzēti četri līmeņi, kur Tīkla vadošais līmenis ir Tīkla Sadarbības padome. Pie Tīkla uzdevumiem minēta aktuālas informācijas apkopošana un novērtēšana, informācijas izplatības nodrošināšanas koordinēšana, politikas rekomendāciju apkopošana un izstrāde utt. Tīkla darbību īsteno,balstoties uz Tīkla padomes apstiprināto daudzgadīgo Tīkla darbības rīcības programmu. Pēc LAP līdz nākamā gada sākumam jābūt izveidotai Tīkla struktūrai, tostarp organizāciju un institūciju sadarbības tīklam, tīkla sekretariātam un Tīkla padomei. Zemkopības ministrijas Lauku attīstības departamenta direktore Ņina Rakstiņa Db informēja, ka sakarā ar LAP apstiprināšanas procedūru Briselē patlaban Tīkls veidots netiek un, visticamāk, tas notiks nākamgad 1. pusgadā.
Kurš veidos
Patlaban vēl nav skaidrības, kura institūcija veidos Tīklu. Db kļuvis zināms, ka, iespējams, to varētu uzticēt Latvijas lauku konsultāciju un izglītības centram (LLKC). Patlaban šī organizācija ir SIA, taču ar Tīkla veidošanu būtu jānodarbojas valsts iestādei, tāpēc tajā varētu sekot izmaiņas. Ņ. Rakstiņa nenoliedza, ka Tīkla veidošanu varētu deleģēt LLKC. Uz Db jautājumu, vai šī centra un jaunveidojamā Tīkla funkcijas nepārklāsies, Ņ. Rakstiņa atbildēja noliedzoši, sakot, ka «uzdevumi savīsies». Galvenie Tīkla uzdevumi, pēc Ņ. Rakstiņas paustā būs informācijas nodrošināšana un pieredzes apmaiņa starp iesaistītajām institūcijām, kas daļēji jau patlaban darbojas, taču «esošā struktūra jāpilnveido». Patlaban top attiecīgie MK noteikumi. Tīklam jābūt gatavam līdz nākamā gada beigām. Projekts tiks finansēts no LAP Tehniskās palīdzības.
Iebilst pret veidu
Db aptaujātie lauksaimnieki iebilst pret Tīkla veidošanas necaurspīdīgumu, jo līdz šim tas esot noticis lielā mērā «pa kluso». Uldis Krievārs, kooperatīvās sabiedrības Jaunais piens valdes loceklis un Holšteinas asociācijas valdes priekšsēdētājs: «Nopietna diskusija par lauku tīkla izveidi nav bijusi. Esam neskaitāmas reizes jautājuši ministrijai, taču pamatojuma nav. Liekas, ka patlaban tiek iezīmēta nauda vienai organizācijai, kas līdz šim nav spējusi nodrošināt konkurētspējīgas, uz tirgus ekonomiku balstītas konsultācijas.» Notiekošo U. Krievārs sauc par lauksaimnieku interešu ignorēšanu. Par iecerēto sistēmu detalizētākas informācijas nebija Vidzemes agroekonomiskās kooperatīvās sabiedrības direktoram Indulim Jansonam. Tomēr, spriežot par publiski izskanējušo, viņam šķiet, ka «naudas darīšana ir lielāka nekā vajadzība». Jāpiebilst, ka Vidzemes agroekonomiskā kooperatīvā sabiedrība kopīgi ar citiem partneriem pirms vairākiem mēnešiem nodibinājusi biedrību Galvenās lauksaimniecības atbalsta konsultācijas (GLAK), lai sniegtu konkurētspējīgus konsultāciju pakalpojumus un konkurētu ar LLKC, kas patlaban atrodas monopolsituācijā. Db jau pērn vēstīja (16.08.2006.), ka daļa zemnieku rosināja izbeigt LLKC monopolu un ļaut konsultāciju pakalpojumus sniegt arī citām firmām.
Jāpaplašina esošās
Lai gan šā gada februārī Lauksaimnieku organizācijas sadarbības padome (LOSP) tika informēta par nepieciešamību veidot Tīklu, toreiz organizācijas vadītājs Valdis Dzenis komentēja - «neko jaunu neveidot, bet piemaksāt esošajām organizācijām». LOSP savā vēstulē par lauku tīkla izveides pamatprincipiem norādīja, ka jauns sekretariāts nebūtu jāveido, bet nepieciešams paplašināt ZM Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas funkcijas. Tāpat LOSP norādīja uz problēmu risināšanu, kas saistītas ar interneta nodrošinājumu laukos, kā arī dažādu institūciju datu bāžu savienojamību, kas var ietekmēt veiksmīgu Tīkla darbību. Daļa zemnieku atzīst, ka labāk būtu Tīklam nepieciešamos līdzekļus novirzīt lauksaimnieciskajai ražošanai. ZM ES un valsts atbalsta departamenta direktors Aivis Reinholds norādīja, ka programmā ierakstītā summa nenozīmē, ka tā visa obligāti jāiztērē un to teorētiski ir iespējams pārdalīt. Arī LLKC valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Cimermanis norādīja, ka summa ir liela, ko, iespējams, fiziski nemaz nebūs iespējams apgūt, ja vien papildus netiek atļauts finansēt citus projektus. LLKC esot gatavs veidot Tīklu, jo «tas ir tas pats, ko darām pašlaik».
Lauku attīstības programmā problēmu kā sunim blusu
Neskaidri naudas tērēšanas mērķi nav vienīgie sarežģījumi, ar kuriem saskārās Lauku attīstības programmā.
Db aptaujātie lauksaimnieki un eksperti norāda, ka valsts lauku tīkla veidošanas nepieciešamību un iespējamo lietderību grūti vērtēt tā vienkāršā iemesla dēļ, ka šim izdevumu postenim pagaidām nav pievērsta pastiprināta uzmanība. Šie līdzekļi iezīmēti Lauku attīstības programmas tehniskajam atbalstam, kas nedod iespēju līdzekļus izmantot saimniecības izaugsmei. Valsts lauku tīkla izveidei atvēlētie 22.6 milj. eiro ir mazāk nekā puse no kopumā Lauku attīstības programmā tehniskajai palīdzībai atvēlētajiem 55.5 milj. eiro. Pati Zemkopības ministrijas sagatavotā Lauku attīstības programma 2007. - 2013. gadam, kura dala Eiropas piešķirtos 1.36 miljardus eiro, ne tikai vēl nav apstiprināta, bet arī, šķiet, nav izpelnījusies iesaistīto pušu atzinību. Lai gan par atbalstu lauku tīkla veidošanai un 22.6 milj. tērēšanu šai vajadzībai Eiropas komisija neiebilda, vairāki citi Lauku attīstības programmas aspekti izpelnījušies kritiku. Db jau ziņoja, ka Eiropas komisija kritizēja izstrādāto Lauku attīstības programmu, norādot, ka nepietiekami izvērtēts iepriekšējais programmēšanas periods, un to, ka, citējot Eiropas komisijas darba dokumentu, «lielākā tiesa datu ir paveci un neatspoguļo situāciju valstī. Mēs ieteiktu lietot aktuālākus datus analīzei». Tomēr jau ilgāku laiku lauksaimnieku bažas raisa kavēšanās ar Lauku attīstības programmas izstrādi. Lai gan ir jau 2007. gada otrā puse, plāns, pēc kura jādala nauda jau no šā gada sākuma, ir vēl tikai iesniegts Eiropas komisijai. Zināmu laiku prasīs MK noteikumu izstrāde, kas noteiks, kas, ko un par ko varēs saņemt līdzekļus no laukiem atvēlētajiem 1.36 miljardiem eiro. «Uz valsts risku» projekti atsevišķās lauksaimniekiem svarīgās ES atbalsta programmās, piemēram, lauku saimniecību modernizācijai pieņemti tikšot jau no 3. septembra. «Tagad mēs ierēdņiem sakām «dariet, ko varat», lai no Eiropas komisijas skaidrība būtu iespējami drīzāk,» norādīja Valdis Dzenis, z/s Jaunsirmēni saimnieks.