Latvijā vēl aizvien nav attīstīta biopiena pārstrāde, tādējādi buksē visa nišas izaugsme; arī tirgus līderis bioloģisko produktu līniju neveidos, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Lauksaimniecības uzņēmums Bormaņi ilustrē ačgārno situāciju, kas pastāv bioloģiskā piena tirgū: sertificētos piensaimniekus stimulē Eiropas Savienības (ES) finansējums, bet viņu saražotais nonāk «vienā katlā» ar konvenciāli slaukto, turklāt par neadekvātu cenu. Bioloģiskā piena iepirkuma cena ir ievērojami augstāka – 30–34 centi par litru salīdzinājumā ar vidēji 22 centiem par litru «parastā» piena. ES, stimulējot ar atbalsta maksājumiem, nespiež piensaimniekus bioloģiski ražoto pienu pārstrādāt bioloģiski, vairāk uzsvaru liekot uz to, kādā veidā piens tiek ražots. Pašlaik bioloģiskais piens uzlabo kopējo piena kvalitāti, sertificētajiem ražotājiem par to nesaņemot ne centu vairāk.
Izvēlas stabilitāti
Par Kokneses novada SIA Bormaņi «senci» kolhozu Rīts liecina biroja zaļās tā laika tapetes un dzeltenās koka mēbeles, tāpat fermas un citas ēkas nav būtiski mainījušās. Uzņēmuma vadītājs un lielākais īpašnieks Jānis Miezītis, kurš savulaik kolhozā strādājis par saimniecības vadītāju, piedzīvoja tā sabrukumu, kad no 1,5 tūkst. hektāriem zemes reorganizētās saimniecības rīcībā palika vien 150. «Tomēr neko neizjaucām – ēkas un lopi palika, tāpat saglabājām daļu darbinieku,» stāsta J. Miezītis. Mērķtiecīgi audzējot platības, Bormaņi pašlaik bioloģiski apsaimnieko vairāk nekā 1000 ha lauksaimniecības zemes, no kuriem 800 ha ir īpašumā. Aptuveni 30 gadus saimniecībā saražotais piens nonāk Rīgas piena kombinātā. Tā tas notiek arī patlaban – piens tiek nodots aptuveni par vidējo piena iepirkuma cenu valstī, lai gan Bormaņos tas tiek slauks no bioloģiski turētām govīm. «Apzināmies to, bet izvēlamies stabilitāti. Tagad piena cena ir nokritusies, bet gaidām brīdi, kad nopietni iesāksies Food Union darbība Ķīnas tirgū. Tad ceram uz cenas pieaugumu,» stāsta J. Miezītis.
Rīgas piensaimnieka pievienošanu Rīgas piena kombinātam viņš redz kā iespēju: «Jo lielāks uzņēmums, jo spēcīgāks».
Visu rakstu Biopiens cenas karuselī lasiet 18. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.