Viens no biežākajiem iemesliem, kāpēc jaunuzņēmums piedzīvo neveiksmi, ir tas, ka nav tirgus vajadzības pēc tā izstrādātā produkta vai pakalpojuma.
Tā šodien notiekošajā jaunuzņēmumu konferencē "sTARTUp Day" norādīja Džeremijs Goldmans (Jeremy Goldman), kurš ir raidījuma "Futureproof" vadītājs, "Goldman Intel" dibinātājs un grāmatu "Going Social: Excite Customers, Generate Buzz, and Energize Your Brand with the Power of Social Media" un "Getting to Like" autors.
"Tas ir diezgan pašsaprotami - pirms tērē tam 80 stundas nedēļā, izpēti, vai tirgum to vajag. Taču es piekrītu, ka ir vieglāk to pateikt, nekā izdarīt," saka Dž. Goldmans.
Ir vairāki iemesli, kāpēc jaunuzņēmumi piedzīvo neveiksmi, un, vadoties no tiem, var izdarīt secinājumus par to, kas ir apstākļi, kas var nodrošināt uzņēmuma veiksmi ilgtermiņā. Viņš uzskata, ka veiksmīgs jaunuzņēmums ir tāds, kas spēj pirms citiem atrast pareizo tirgu, ir pareizajā laikā un vietā, lai piesaistītu labākos talantus un finanses, bet ne pārāk daudz kapitāla, lai investori nediktētu biznesa stratēģiju.
Cits biežs neveiksmju iemesls ir tas, ka beidzas finansējums. "Ja izbeidzas nauda, uzņēmums nevar iet tālāk, jo tam nav degvielas turpināt. Tā ir bieža problēma," norāda Dž. Goldmans.
Nereti uzņēmumi nespēj turpināt iesākto, jo tos izkonkurē citi uzņēmumi. Tas ir saistīts arī ar to, ka uzņēmējs ar savu ideju ir tik aizrāvies, ka neiegulda pietiekami daudz laika izpētei.
Tāpat problēmas sagādā cenu modelis un izmaksas, kā arī slikts produkts. "Ja atrod perspektīvu jomu, kur darboties, bet tas nav produkts, ko cilvēki sagaida, cietīsi neveiksmi. Vai kāds vēl atceras "MySpace"? "Facebook" ir daudz veiksmīgāks, jo piegādā produktu virs tā, ko tirgus sagaida. Otrajam, kurš ienāk tirgū, ir priekšrocība redzēt un novērst pirmā kļūdas," skaidro Dž. Goldmans.
Ir vajadzīgs arī strādājošs biznesa modelis. "Ja ir tikai produkts un uzņēmums nedomā par ilgtermiņa biznesa modeli, ir svarīgi piesaistīt konsultantus, kas papildina produktu ar ilgtermiņa stratēģiju," viņš teic.
Tāpat traucē tas, ka nav pareizās komandas. Mēdz būt arī harmonijas trūkums starp komandu un investoriem. Problēmas sagādā arī slikts mārketings, stratēģijas un taktikas trūkums, nerēķināšanās ar klientu viedokli.
"Liela nozīme ir pareizajam laikam, kad biznesa ideja tiek īstenota. Ja tagad kādam ir ideja par labāku "Facebook", tā cietīs neveiksmi, jo ir pārāk vēlu. Īstajam laikam daudzi nepievērš gana daudz uzmanības," saka Dž. Goldmans.
Nereti ar laiku jaunuzņēmums zaudē fokusu, kas nav grūti, ņemot vērā, ka nav zināms, kad uzņēmums tiks pārdots - pēc septiņiem vai 13 gadiem - un vai tas vispār notiks.
"Reizēm uzņēmumam vajag mainīt darbības virzienu, bet šai darbībai jābūt pareizi īstenotai. Lielākā daļa virziena maiņu izgāžas," saka Dž. Goldmans.