Autoražotājiem gads ir iesācis veiksmīgi, jo lielākā daļa kompāniju šogad ir uzrādījušas labu sniegumu, un to akciju cenas ir piedzīvojušas visai lielu kāpumu, stāsta Swedbank brokeris Juris Jankovskis.
Viņš skaitdro, ka straujo autorūpnieku akciju cenu izaugsmi nedaudz piebremzēja iepriekšējā nedēļā publicētie Ķīnas ražošanas dati, kuri bija sliktāki nekā gaidīts. Tā kā Ķīna ir pasaules lielākais autotirgus, tad izaugsmes pavājināšanās šajā reģionā nepatīkami var atsaukties uz autoražotāju realizācijas apjomiem šajā valstī. Tā kā šogad akciju tirgos turpināja valdīt pozitīvs noskaņojums, daudziem akciju indeksiem uzrādot pat visu laiku augstākās vērtības, tad arī autoražotāju kompāniju akcijām kā cikliskās nozares pārstāvjiem tika pievērsta liela investoru uzmanība.
Tāpat jāatzīmē, ka automobiļu pārdošanas apjomi gada pirmajā ceturksnī kopumā pasaulē ir pieauguši, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, un lielāko devumu pārdošanas apjomu pieaugumam, kā ierasts, ir devis Āzijas reģions, kā arī Ziemeļamerika.
Savukārt kopējo rezultātu uz leju vilka Eiropas reģions, taču šeit bija vērojama arī kāda pozitīva iezīme – aprīlī auto pārdošanas apjomi Eiropas Savienībā spēja pieaugt par 1,7% salīdzinot ar to pašu periodu pērn, kas ir pirmais pozitīvais rezultāts pēdējo 19 mēnešu laikā. Jāpiebilst gan, ka aprīļa rezultātu sekmēja tas, ka šajā mēnesī bija par divām darbadienām vairāk kā iepriekšējā gadā. Par turpmākajiem gada mēnešiem analītiķi gan nav pārāk optimistiski prognozēs, un sagaidāms, ka auto pārdošanas apjomi Eiropas reģionā varētu turpināt sarukt, tomēr ne tik strauji kā iepriekš, prognozē eksperts.
Ievērojamu kāpumu kopš gada sākuma ir piedzīvojušas gan abu franču autoražotāju Peugeot un Renault akcijas (kopš gada sākuma akcijas cena pieauga attiecīgi par 31% un 46%), gan arī itāļu autoražotāja Fiat akcijas (kāpums par 49%). Lielā mērā tas notika pateicoties cerībām, ka Eiropā īstenotie taupības pasākumi nākotnē varētu nebūt vairs tik strikti un šo valstu valdības īstenos arī dažādus uz ekonomikas izaugsmi vērtus pasākumus, uzsver J. Jankovskis. Viņš skaidro, ka, tā kā šie autoražotāji atšķirībā no vācu autorūpniekiem savu produkciju realizācijā ir vairāk atkarīgi no Francijas, Spānijas un Itālijas tirgiem, tad pēdējos gados īstenotie taupības pasākumi šajās valstīs ir atstājuši ievērojami negatīvu ietekmi ne tikai uz šo uzņēmumu pārdoto automašīnu skaitu, bet arī finanšu rezultātiem un protams arī akciju cenu biržā.
Arī Eiropas lielākā autoražotāja – Vācijas Daimler - akcijas ir uzrādījušas ļoti labu sniegumu šogad - pieaugot par 17 %, pat neskatoties uz to, ka pirmā ceturkšņa finanšu rezultāti bija sliktāki nekā gaidīts.