Satieciet brāļus, kas stāv aiz tīmekļa vispretrunīgākā sociālā tīkla, tā savu interviju ar Latvijā radītās interneta vietnes Ask.fm dibinātājiem piesaka medijs Time.
Šī ir pirmā plašā intervija ar Ask.fm dibinātājiem kopš tīkls guvis plašu popularitāti pasaulē. Savulaik viņus intervēja arī laikraksts Dienas Bizness.
Ask.fm ir viens no interneta lielākajiem sociālajiem tīkliem, taču arī viens no visvairāk kritizētajiem saistībā ar cilvēku iebiedēšanu un pat pašnāvībām. Kopš tā dibināšanas 2010. gadā vietne izaugusi līdz 120 miljoniem reģistrēto lietotāju visā pasaulē. ASV vien skaits sasniedz 15 miljonus.
Medijs Time viesojies pie brāļiem un Ask.fm līdzdibinātājiem Iļjas and Marka Terebiniem Rīgā. Tikšanās notikusi aprīļa beigās. Brāļi piekrituši stāstīt gan par savu dzīvi, biznesu, gan par savu atbildību par pusaudžu pašnāvībām. Jautājumu vietne ir īpaši iecienīta tīņu vidū: 42% no tās lietotājiem ir zem 17 gadu vecuma.
Brāļi vada savu 58 darbinieku kompāniju kopā. 35 gadus vecais Iļja ir vadītājs. 29 gadus vecais Marks ir valdes loceklis un līdzdibinātājs.
Vaicāts par Ask.fm pirmsākumiem, Iļja stāstījis: «Marks visu laiku pavadīja internetā. Es to pašu nevarētu teikt par sevi. Kad mēs sākām Ask.fm, es pat nebiju lietojis sociālo tīklu.» Savukārt, Marks atzinis, ka vispār nav «tehnoloģiju puisis»: «Mēs nezinājām, kā kodēt, bet mēs zinājām, ka varētu atrast cilvēkus, kuri domā tāpat kā mēs.»
Jautāti, ko vēlētos pateikt vecākiem, kuru bērni ir sevi nogalinājuši, Iļja atbildējis: «Nav nekā, ko mēs varam pateikt viņiem; ir pārāk vēlu, lai atgrieztu viņu bērnus atpakaļ. Bet mēs regulāri sadarbojamies ar policiju. Vai internets, mobilie telefoni un sociālie mediji atvieglo cilvēku iebiedēšanu? Jā. Bet problēma nav tā, kur tas notiek. Runa ir par cilvēkiem, kuru dēļ tas notiek.»
«Mums ir daudz cilvēku, kuriem patīk mūsu produkts. Un mēs viņiem darām labu darbu. Mēs palīdzam viņiem atklāt sevi - nevis citus, bet sevi. Es domāju, kas tas ir ļoti, ļoti svarīgi,» intervijā skaidrojis Iļja.
Sarunā brāļi atzīst arī to, ka Ask.fm patiesībā nav viņu ideja. «Bija vietne Formspring. Ideja, ak, tā bija viņu ideja. Mums vienkārši patika šī ideja. Mēs domājām, ka varētu to izdarīt labāk,» stāsta Iļja.
Jautāti, cik daudz ieguldījuši uzņēmumā, Iļja teicis: «Es, Marks un mūsu līdzdibinātājs Oskars Liepiņš, mēs ielikām aptuveni pusmiljonu dolāru. Tas bija viss, ko mēs ieguldījām pirmajā pusotrā gadā. Tad Rubylight, investīciju uzņēmums, ienāca un investēja summu, kuru mēs nevaram atklāt. Un viņi mums palīdzēja arī ar tehnoloģijām.»
«Mēs sākām pelnīt dažus mēnešus pēc Rubylight investīcijām, divus gadus pēc tam, kad sākām,» klāstījis Iļja.
Uz jautājumu, kā viņu dzīves ir mainījušās kopš Ask.fm uzsākšanas, Iļja atbildējis: «Ne visai daudz. Tas nav tā, ka mēs būtu pamodušies kādā dienā ar naudu; šis process ir ļoti lēns.»
«Bet jums taču ir vairāk naudas, vai ne? Kā jūs to tērējat?» prasījis Time. «Dārzeņiem, augļiem. Man ir arī jauks dzīvoklis. Īres maksa ir apmēram 2500 ASV dolāri mēnesī,» nav slēpis Iļja.
«Es ceļoju daudz vairāk nekā es to mēdzu darīt. Es biju Taizemē, es braukāju uz ASV,» stāstījis Marks.