Britu modes nams Burberry sācis tirgot jauno kolekciju uzreiz pēc skates Londonas modes nedēļā, turpinot zīmolu Tom Ford un Tommy Hilfiger Ņujorkā aizsākto tendenci.
Modes industrijā ierasts, ka kolekcija pārdošanā nonāk vairākus mēnešus pēc izrādīšanas modes nedēļā. Taču interneta laikmetā, kad fotogrāfijas no skates uzreiz nonāk atklātībā un «ātrās modes» zīmoli tērpus nokopē vēl pirms oriģinālu parādīšanās veikalu plauktos, parastā kārtība tiek mainīta.
«Man patīk tradicionāla, skaista, lēni tapusi amatniecība, bet mēs dzīvojam laikā, kad viss mainās. Ātrums ir ļoti nozīmīgs,» norāda Burberry radošais direktors Kristofers Beilijs. «Mēs mainām veidu, kādā strādājam, domājam un dzīvojam.»
Londonas un Ņujorkas modes nedēļās vērstas uz modes biznesa veicināšanu, kamēr Milānā un Parīzē lielākais uzsvars likts uz māksliniecisko izpaušanos. Tādi luksusa zīmoli kā Dior un Chanel uzstāj, ka acumirklīga kolekcijas nonākšana pārdošanā varētu izjaukt radošo procesu.
Jauno kolekciju izplatīšanas modeli pārņēmusi arī apģērbu veikalu ķēde Topshop, kura uzreiz pēc zīmola Unique skates sāka tirgot 60% no jaunās kolekcijas.
Topshop radošā direktore Keita Felana norāda, ka tādā veidā uzņēmums cenšoties piesaistīt jaunu pircēju tipu. «Viņi uz blogiem, Instagram un modi raugās citādāk,» skaidro Felana. «Ja viņi redz sievieti sarkanā kleitā, viņi grib uzreiz nopirkt kleitu. Viņi nesaprot modes sezonu, viņiem tā ir vienkārši sarkana kleita.»
Luksus zīmolu grupas Kering vadītājs Fransuā Anrī Pino savulaik sacījis, ka jaunais izplatīšanas modelis esot pretrunā ar «sapņiem un vēlmi», kas ir industrijas pamatā.
Kolekcijas pārdošana uzreiz pēc skates ir grūtāks uzdevums mazajiem modes zīmoliem, kuriem nav pašiem savu veikalu. Modes nedēļas ir tādu dizaineru iespēja piesaistīt iepircējus, kuriem preces tiek piegādātas dažu mēnešu laikā.
Modes nams Temperley London, kura produktos bieži izmantots roku darbs, pēc skates Londonā internetā sāka tirgot trīs preces no jaunās kolekcijas.
«Mēs nevarētu to izdarīt ar veselu kolekciju, pilnībā nemainot savu biznesa modeli,» atzina zīmola dizainere Alise Temperlija.