SIA Marine Digital System mērķis ir automatizēt procesus ostās, jūrniecības pakalpojumos
Ivans Ladans no Krievijas savu uzņēmumu SIA Marine Digital System attīsta Latvijā, jo te ir jaunuzņēmumiem pateicīgāka biznesa vide.
«Šo projektu sākām pirms dažiem mēnešiem, bet šajā nozarē neesam pavisam iesācēji. Pēdējos divos gados Krievijā esam strādājuši jūrniecības pakalpojumu automatizācijas jomā,» teic I. Ladans. Līdzīgi kā daudziem cilvēkiem Krievijā arī viņam Latvijā ir daudz paziņu. Viņš ir pazīstams ar LIAA jaunuzņēmumu eksperti Olgu Barretu-Gonsālvisu un Ļevu Basu no Blokķēdes asociācijas, kuri pastāstīja par nozares attīstību valstī, un tā radās doma pamēģināt attīstīt biznesu Latvijā. «Šobrīd Krievijā jaunuzņēmumiem ir daudz barjeru. Ja es uzrakstīšu vēstuli uz Hamburgu no Krievijas kompānijas, būs sarežģīti iegūt investīcijas vai līgumu, jo neviens nevēlas strādāt ar nestabilu reģionu. Lielākā daļa manu draugu no citiem jaunuzņēmumiem ar lielu potenciālu ir pārcēlušies uz Latviju, citām Eiropas valstīm, ASV, jo IT kompānijām ir labāk atrasties valstīs, kur ir vieglāk veidot biznesu. Piemēram, Latvijā pagāja vien divi mēneši, lai sāktu pilotprojektu ar vietējo uzņēmumu. Grūti iedomāties, ka kaut kas tāds būtu iespējams jaunizveidotai kompānijai Krievijā. Esam pārcēlušies, lai veidotu uzņēmumu biznesam draudzīgākā vietā. Pagaidām izskatās, ka tas ir bijis pareizi darīts. Mans produkts Latvijas ekonomikā iekļaujas ļoti labi, jo loģistika ir nozīmīga nozare, un varu te veikt pilotprojektu. Te ir viegli strādāt, viss ir tuvu, un pārcelties ar visu komandu uz Rīgu ir lētāk nekā, piemēram, uz Somiju. Man šķiet, ka te ir draudzīgāka attieksme pret cilvēkiem no Austrumeiropas nekā Lietuvā,» saka I. Ladans.
Pirmo reizi par biznesa veidošanu Rīgā viņš iedomājās pagājušā gada sākumā. Tolaik I. Ladans strādāja ar blokķēdes projektiem un aktīvi komunicēja ar paziņām Rīgā. Viņa biznesa partnera Alekseja Zadornova vectēvs ir dzīvojis Jūrmalā, bet viņš pats ir jūrniecības normatīvu speciālists, un šajā jomā cilvēkiem ir plašs kontaktu tīkls. Komanda sāka strādāt pie projektu attīstības ostās Rīgā, Liepājā, Klaipēdā un vēlāk nolēma ar visu komandu pārcelties uz Latviju, sāka procesu, lai iegūtu t.s. startup vīzu. I. Ladans stāsta, ka tas nav pavisam vienkāršs process. Viņa gadījumā viens no lielākajiem šķēršļiem ir tas, ka uzņēmumam vajadzīgas vismaz 50 tūkstošu eiro lielas investīcijas. Taču šim projektam finansējums sākumstadijā nebija vajadzīgs. Nācās sākt naudas piesaistes procesu ātrāk, nekā bija plānots. «Šobrīd cenšos piesaistīt aptuveni miljonu eiro investīcijas no fondiem dažādās valstīs. Ceru, ka tie tiks atzīti par kvalificētiem investoriem,» saka I. Ladans.
«Pamatā osta ir milzīga noliktava, kur tiek pārvietotas preces. Kad sākām analizēt procesus ostās, atklājām, ka saistībā ar to, ka tās izmanto novecojušas tehnoloģijas, rodas ilgs laika sprīdis starp to, kad paraksta dokumentu par kravas saņemšanu, un laiku, kad tā tiek pārkrauta,» teic I. Ladans. SIA Marine Digital System strādā pie diviem produktiem, no kuriem viens kontrolē procesus ostās. Viņš teic, ka, kravai ienākot ostā, tiek radīts daudz papīra dokumentu. Ir aģentu kompānijas un dažādi ostu pakalpojumu konsultanti, kas palīdz tos sakārtot. Uzņēmuma izstrādātais automatizācijas risinājums palīdz atteikties no starpniekiem.
Visu rakstu lasiet 19. septembra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!