Izvērtējot ierēdņa vainu, ir secināms, ka pārkāpumu, izdodot rīkojumu par finansējuma piešķiršanu Karvas hidroelektrostacijas (HES) būvniecībai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretārs Aleksandrs Antonovs ir izdarījis apzināti.
Šādu secinājumu izdarījusi disciplinārlietas izmeklēšanas komisija, izvērtējot Antonova atbildību par lēmuma pieņemšanu, piešķirot finansējumu Karvas HES būvniecības projektam, neskatoties uz to, ka projekts ir vidi degradējošs un neatbilst Ministru kabineta noteikumiem, kam atbalsts ir jāpiešķir. Komisijas atzinumā apgalvots, ka ierēdnim šajā gadījumā ir bijis viegli apzināties savas rīcības prettiesisko saturu.
Komisija arī norāda, ka Antonovs lēmumu par finansējuma piešķiršanu bija pieņēmis vienpersoniski, nesaskaņojot to ar nevienu citu ministrijas atbildīgo amatpersonu. Viņš arī vienpersoniski ir pārvērtējis Vides investīciju fonda lēmumu finansējumu nepiešķirt, kas arī esot vērtējama kā apzināta rīcība. Turklāt līdz šim šāda satura vienpersoniska lēmuma sagatavošana un pieņemšana nav bijusi Antonova profesionālās darbības pieredzē, teikts atzinumā. Dokumentā arī apgalvots, ka Antonovs apzināti vēlējies panākt, lai viņa rezolūcija par finansējuma piešķiršanu tiktu izpildīta.
Tādējādi ir nodarīts būtisks kaitējums valsts budžetam 498 005 eiro apmērā.
Komisija norādījusi, ka šāda pārkāpuma izdarīšanas sekas ir augstākais disciplinārais sods, pat neskatoties uz to, ka Antonovam ir ilggadēja pieredze valsts pārvaldē un labi iepriekšējie sasniegumi. «Šāda rakstura pārkāpuma izdarīšana ar nodomu nekādā gadījumā nav savienojama ar darbu valsts pārvaldē,» secinājusi komisija, piebilstot, ka, iespējams, Antonovs cerējis, ka tiks ņemti vērā viņa iepriekšējie labie sasniegumi un sods būs mazāks.
Antonova izdarītais pārkāpums arī neesot attaisnojams no galējās nepieciešamības viedokļa, kā to Antonovs skaidrojis, jo nekādi konkrēti aprēķini vai prognozes par to, kāda varētu būt Karvas HES būvniecībā iesaistītā uzņēmuma SIA Patina iespējamā tiesvedība saistībā ar tiesiskās paļāvības principu, nav veikti un nav arī uzrādīti Antonova izdotajā rezolūcijā. Tāpēc neesot pamata apgalvot, ka ir pārkāpts tiesiskās paļāvības princips, un no tā varētu būt kaitējums valsts budžetam.
Jau ziņots, ka valdība šodien atbalstīja Antonova atbrīvošanu no VARAM līdzšinējā valsts sekretāra amata saistībā ar viņa atbildību par rīkojumu piešķirt finansējumu Karvas hidroelektrostacijas (HES) būvniecības projektam.
Disciplinārlietas izmeklēšanas komisija ir secinājusi, ka Antonovs ar prettiesisko rīcību ir veicinājis sabiedrības neuzticību gan sev kā valsts amatpersonai un iestādes vadītājam, gan vadītajai iestādei, gan valsts pārvaldei kopumā, jo nav nodrošinājis, ka valsts pārvaldes rīcība vides aizsardzības jomā ir tiesiska, efektīva un vērsta uz valsts noteikto klimata politikas mērķu sasniegšanu un sabiedrības interešu ievērošanu.
Pret Antonovu bija ierosināta disciplinārlieta saistībā ar rīkojuma parakstīšanu par finansējuma piešķiršanu Karvas HES. Komisijas atzinumā teikts, ka Antonovs ir pārkāpis vairākas tiesību normas un radījis priekšnoteikumus prettiesiskam finanšu izlietojumam. Pret viņu disciplinārlietu rosināts sākt par pienākumu kvalitatīvu nepildīšanu, kā rezultātā valstij nodarīts būtisks mantisks kaitējums aptuveni 498 005 eiro apmērā.
Antonovs pagājušā gada decembra beigās licis dienas laikā sagatavot Vides investīciju fonda lēmumu par finansējuma piešķiršanu SIA Patina, lai gan iepriekš naudas piešķiršana tikusi atlikta, turklāt iepriekšējais vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs izdeva rīkojumu par sadarbības pārtraukšanu ar šo uzņēmumu.
Karvas HES, kuru vides organizācijas vaino Vaidavas upes vides sagandēšanā, īpašnieks to pieteica 500 000 eiro līdzfinansējumam kā videi draudzīgu projektu.
Vides aizsardzības klubs kopā ar Latvijas Makšķernieku asociāciju un makšķernieku klubu Fario vērsies tiesā, lai apstrīdētu savulaik Lauku atbalsta dienesta izsniegto un vairākus gadus pagarināto Karvas HES būvatļauju.
2002.gadā Latvijā tika apstiprināts to upju saraksts, uz kurām HES nevar būvēt. Pamatojoties uz to, ka būvniecībai uz Vaidavas upes gadu iepriekš jau bija izsniegta būvatļauja, tika pieļauts izņēmums un būvatļauju varēja turpināt pagarināt.