435 ha plašās Dārziņu apkaimes iespējas nav izmantotas – faktiski nav nekādas publiskas infrastruktūras, kas apkalpotu tur esošo dzīvojamo un dārziņu māju īpašniekus
Lai gan šāda situācija ir jau gadiem, tikai tagad galvaspilsētas pašvaldība atzīst – kaut kas jāmaina. Tiek plānots izstrādāt Dārziņu apkaimes publiskās infrastruktūras attīstības tematisko plānojumu ar mērķi attīstīt teritorijas publiskās infrastruktūras – meliorācijas sistēmas, transporta, pakalpojumu objektu, veselības aprūpes un izglītības iestāžu, inženiertīklu izvietojuma un publiskās ārtelpas – nodrošinājumu, tā radot priekšnoteikumus apkaimes līdzsvarotai sociāli ekonomiskai un telpiskai attīstībai nākotnē. Izstrādātajam tematiskajam plānojumam ir jākalpo par pamatu apkaimes attīstībai ilgtermiņā, tā risinājumus iestrādājot jaunajā Rīgas teritorijas plānojumā.
Tikai mājas
No 435 ha plašās teritorijas apmēram 45% jeb 195 ha aizņem savrupmāju apbūves teritorija, publiskajai apbūvei atvēlēta vien pavisam neliela daļa – 3,3 ha mežā, pie autobusa galapunkta. Bērnudārza, skolas, aptiekas, medicīnas iestādes, policijas iecirkņa nav, ir daži nelieli veikali, kas arī ir vienīgie darbadevēji apkaimē. Papildu tam ir neattīstīts galveno inženierkomunikāciju tīkls – nav gāzes, elektroapgādes rekonstrukcija nav pabeigta, nav centralizēta ūdensvada un kanalizācijas, kas lielā mērā saistāms ar to, ka dzīvojamās mājas tapušas mazdārziņu vietā, ielas nav apgaismotas, ir bedrainas, vietām šauras, meliorācijas sistēma ir nolietota, līdz ar ko atsevišķās vietās palielinās applūšanas draudi utt. Jāpiebilst, ka godam netiek izmantoti arī dabas resursi – meža un Daugavas tuvums. Proti, Daugavas krastmala nav lab- iekārtota, dažviet nav pat pieejama, mežs ir nesakopts un piegružots. Arī citviet apkaimē stihiski veidojas atkritumu kaudzes.
Lai to visu sakārtotu, nepieciešami pamatīgi līdzekļi. Kā zināms, Rīgas domes finanšu iespējas ir ierobežotas, ieguldīt naudu Dārziņu teritorijas labiekārtošanā liedz arī fakts, ka apkaimē ir ļoti maz pašvaldībai piederošu īpašumu. Līdz ar to, lai veidotu publisko infrastruktūru, vispirms pilsētai būs jāpalielina savu zemju īpatsvars, atpērkot vai iemainot zemesgabalus no privātajiem īpašniekiem, teikts Rīgas Austrumu izpilddirekcijas pērn izstrādātā Dārziņu apkaimes attīstības koncepcijā. Problēmas atsevišķiem labiekārtošanas projektiem, kas jau tiek īstenoti, rada arī fakts, ka īpašnieki neievēro ielu sarkanās līnijas – tur atrodas gan privātīpašumu žogi, gan aug koki.
Apgaismo apkaimi
Šogad no pilsētas infrastruktūras fonda līdzekļiem jau divreiz lemts par līdzekļu piešķiršanu apgaismojuma rekonstrukcijai Dārziņos, kopumā šim mērķim atvēlot teju 180 tūkst. eiro. 170 tūkst. eiro gada sākumā tika piešķirti elektriskā tīkla rekonstrukcijas otrajai kārtai Dārziņu apkaimē. Par šo summu bija plānots sakārtot ielu apgaismojums Dārziņu ielas posmā no Taisnās ielas līdz Cidoniju ielai, Cidoniju ielas posmā no Mārsila ielas līdz Jāņogu ielai, Sakņu ielas posmā no Cidoniju ielas līdz Taisnajai ielai, 14. līnijas posmā no Cidoniju ielas līdz Daugavmalas ielai un Jāņogu ielas posmā no 14. līnijas līdz Taisnajai ielai. Pēc dažiem mēnešiem tika piešķirti vēl nepilni 10 tūkst. eiro trešās kārtas projektēšanas darbiem. Trešajā kārtā plānots sakārtot Dārziņu ielas posmu no Cidoniju ielas līdz 1. līnijai, 1.līnijas posmu no Jāņogu ielas līdz Dārziņu ielai un Jāņ- ogu ielas posmu no 1.līnijas līdz 14. līnijai.
Savukārt 2012. gada nogalē ielu apgaismojuma rekonstrukcijai Dārziņos no pilsētas infrastruktūras fonda piešķīra ap 210 tūkst. eiro. Par šiem līdzekļiem 2013. gadā Rīgas Austrumu izpilddirekcija veica esošā ielu apgaismojuma atjaunošanas darbus un projektēšanu Dārziņu apkaimes teritorijā pa Sakņu, Jāņogu, Daugavmalas ielu un to savienojošām šķērslīnijām, izveidojot jaunu un ekonomiski izdevīgu ielu apgaismojumu, tā uzlabojot sakoptākās un blīvāk apdzīvotās apkaimes vidi un drošību, DB uzzināja Rīgas domē.
Veloceliņš un tirgus
Teritorijas labiekārtošanas vārdā, Dārziņu apkaimes attīstības koncepcijā rosināts arī veidot Dārziņu ekolaukumu – sakārtotu vietu, kur vietējie iedzīvotāji un mazdārziņu saimnieki varētu piedāvāt savos dārzos izaudzētus dārzeņus un augļus. Savukārt apkaimes atpūtas potenciālu veicinātu veloceliņa izbūve – pa bedrainajām ielām grūti nokļūt līdz Daugavai, nav arī iespēju ar velosipēdu pārvietoties gar Daugavu no labiekārtotās Ķengaraga Daugavas promenādes līdz Dārziņiem. Tāpat trūkst velotransportam atbilstoša infrastruktūra – atpūtas vietas ar velonovietnēm. Jāpiebilst, ka Rīgas attīstības programmā 2014. – 2020. gadam veloceliņš Centrs–Ķengarags–Rumbula–Dārziņi ir iezīmēts, tiesa, datēts ar 2020. gadu. Programmā minēta arī virkne citu labiekārtojumu, piemēram, tiks izbūvēts ūdensvads no Maskavas/Krustpils ielas līdz Granīta/Malēju ielas krustojumam, 7. tramvaja maršruts tiks pagarināts līdz Rumbulai utt.
Īpašumus pērk
Neskatoties uz visiem apkaimes mīnusiem, iedzīvotāju interese par īpašumu iegādi Dārziņos ir diezgan liela, DB apliecina nekustamo īpašumu jomas speciālisti. Tas skaidrojams ar īpašumu pievilcīgo cenu.
«Ja salīdzinām, cik zeme un dzīvojamās ēkas maksā, piemēram, Teikā, Purvciemā, Mežaparkā, cenas atšķirība ir liela,» stāsta Ober-Haus dzīvojamo platību nodaļas vadītāja Kristīne Dubane. Cenas ir ļoti dažādas, ir zemesgabali, kas maksā ap 20 tūkst. eiro, nelielas mājas – ap 40 tūkst. eiro, bet ir arī dārgāki īpašumi, piemēram, par 70 tūkst. eiro un vairāk. Lielākā interese ir par remontējamām mājām, uz kurām cilvēki pārceļas no dzīvokļiem.
Cenu kā primāro iemeslu tirgus aktivitātēm apkaimē min arī Balsta valdes priekšsēdētājs Aigars Zariņš. Dārziņi jau attīstās – no mazdārziņu kolonijas kļūstot par dzīvojamo rajonu, tomēr dažādas aktivitātes attīstības veicināšanai būtu vēlamas un arī pamatotas. Proti, Dārziņi un Rumbula līdz šim uzskatāmi par mazattīstītiem rajoniem, taču to atrašanās vieta ir pietiekami kārdinoša – tuvu Daugavai un ērti sasniedzama no centra.
Jāatgādina, ka treknajos gados turpat līdzās Rumbulā SIA Daugavas zaļā pilsēta bija iecerējusi īstenot vērienīgu projektu, kura kopējās izmaksas pārsniegtu miljardu eiro. Apbūves priekšlikumā bija gan darījuma, gan dzīvojamās ēkas, gan arī bērnudārzs, sporta laukumi, publiskās pludmales un kuģīšu piestātne. Līdz jaunajam rajonam varētu nokļūt ar tramvaju.
Šobrīd Dārziņos deklarēti vairāk nekā divi tūkstoši iedzīvotāju, vasarā viņu skaits krietni pieaug, taču sezonas iedzīvotāju uzskaites nav.