“ACC Distribution”, viens no lielākajiem elektronikas vairumtirgotājiem Baltijas valstīs, 2022. gadā ieguva konsolidētos ieņēmumus 280 miljonu eiro apmērā un tīro peļņu 3,1 miljona eiro apmērā. Tas nozīmē attiecīgi 6% un 53% samazinājumu, salīdzinot ar 2021. gadu.
“Pagājušajā gadā viss tehnoloģisko iekārtu tirgus saskārās ar problēmām, ko izraisīja pārmērīgs preču piedāvājums un pieprasījuma samazināšanās, toties auga transportēšanas, noliktavu, algu un citas izmaksas. Enerģētikas krīze, rekordaugstā inflācija un vispārējā tirgus nenoteiktība koriģēja patērētāju reālos ienākumus un iepirkumu prioritātes. Neraugoties uz diezgan svārstīgo tirgus un ekonomisko situāciju, “ACC Distribution” saglabāja ilgtspējīgu peļņu, un mēs konsekventi turpinājām atjaunot savu produktu klāstu un modernizēt biznesa procesus. Plānojam, ka atjaunošanas stratēģijas īstenošana ļaus uzņēmumam augt arī tikpat izaicinošajā 2023. gadā,” norāda “ACC Distribution” izpilddirektors Žīmants Baušis (Žymantas Baušys).
Joprojām pieprasīti ir augstākas kvalitātes un biznesa klases produkti
Pagājušajā gadā pieprasījums Baltijas valstīs daudzās lietotāju tehnoloģiju iekārtu kategorijās kritās. Piemēram, klēpjdatoru, monitoru un televizoru tirgus samazinājās par aptuveni 10%.
“Protams, tas bija saistīts arī ar tirgus piesātinājumu pandēmijas periodā, kad pieauga pārdošanas apjoms gandrīz visās kategorijās. Būs vajadzīgi daži gadi, kamēr tehnoloģiskā attīstība veicinās 2020.–2021. gadā iegādāto ierīču atjaunošanu,” komentē Ž. Baušis. “No otras puses, mēs redzam, ka enerģijas cenu problēmas un pieaugošā sabiedrības interese par ilgtspējību mudina patērētājus atjaunot esošās ierīces un ieguldīt naudu energoefektīvākos un ilgāk kalpojošos produktos.” Tas daļēji izskaidro tendenci, ka gandrīz visās preču kategorijās kļūst pieprasītākas dārgākas un kvalitatīvākas ierīces.
Biznesa tehnoloģijas, piemēram, specializētie datori, datu krātuves un serveri, tīkla un drošības risinājumi, kā arī programmatūra, joprojām bija pieprasītas 2022. gadā. “Šīs tendences liecina, ka uzņēmumi turpināja modernizācijas un digitalizācijas projektus, investēja tehnoloģiskos uzlabojumos darba vietās un procesos,” stāsta Ž. Baušis. Pagājušajā gadā “ACC Distribution” biznesa klases produktu pārdošanas apjomi pieauga par aptuveni 10%.
Uzņēmuma atjaunošanas pamatā ir ienākšana viedtālruņu tirgū un ilgtspējīgas enerģijas infrastruktūras attīstība
Saskaņā ar Ž. Bauša teikto, “ACC Distribution” mērķis ir veicināt nākotnes tehnoloģijas. Tāpēc uzņēmums ik gadu mērķtiecīgi īsteno atjaunošanas stratēģiju un paplašina pārstāvēto tehnoloģisko zīmolu klāstu. 2022. gadā uzņēmums noslēdza 26 jaunus sadarbības līgumus ar elektronisko iekārtu ražotājiem, un šī biznesa joma deva vairāk nekā 6% no kopējiem ieņēmumiem. Tiek lēsts, ka atjaunošanas stratēģija 2023. gadā ļaus uzņēmumam gūt vairāk nekā 10% no kopējiem ieņēmumiem, t.i., vairāk nekā 40 miljonus eiro.
Sagaidāms, ka šī gada izaugsmi veicinās galvenokārt “OnePlus” un “Xiaomi” viedtālruņu pārdošana, kas aizsākās 2022. gadā. Pēc tirgus izpētes kompānijas “BRC Group” datiem, “ACC Distribution” jau šī gada pirmajā ceturksnī ieņēma 10% Baltijas viedtālruņu tirgus.
2022. gadā uzņēmums kāpināja “Wallbox” elektrisko transportlīdzekļu uzlādes staciju tirdzniecību, papildināja produktu klāstu ar “Trina Solar” saules paneļiem un “Huawei” invertoriem, bet no 2023. gada sāka tirgot “Sungrow” invertorus un citus produktus. Pieaugot pieprasījumam pēc elektriskās mobilitātes un ilgtspējīgiem energoproduktiem, sagaidāms, ka attīstība šajās jomās šogad būtiski ietekmēs uzņēmuma ieņēmumu pieaugumu.
Liela uzmanība tiek pievērsta darbības modernizācijai
“Lai saglabātu savu lomu – būt vienam no tirgus līderiem, ir nepārtraukti jāpilnveido ne tikai produktu klāsts, bet arī darbības procesi,” stāsta “ACC Distribution” izpilddirektors. 2022. gadā uzņēmums investēja jaunās noliktavu un inventarizācijas vadības sistēmās. Noliktavas vadības sistēma ļaus uzņēmumam efektīvāk vadīt noliktavas procesus un piedāvāt saviem partneriem jaunus pakalpojumus. Inventarizācijas vadības sistēmas mērķis ir sistemātiskāk kontrolēt pasūtīšanas procesu un palielināt populārāko produktu pieejamību.
Ž. Baušis arī atklāja galveno tehnoloģisko projektu nākamajiem gadiem – “ACME” grupas ERP sistēmas (uzņēmuma resursu plānošanas sistēmas) maiņu. “Esam jau pārauguši esošos risinājumus, tāpēc centīsimies integrēt visprogresīvākās tirgus prakses un tehnoloģijas. Uzlabojumi nodrošinās raitākus iekšējos procesus un efektīvāku sadarbību ar partneriem,” stāsta Ž. Baušis.
“ACME” grupas uzņēmums “ACC Distribution” pārstāv vairāk nekā 200 piegādātāju un zīmolu informācijas tehnoloģiju, datoru aparatūras, programmatūras, audio, video un fotogrāfijas, datorspēļu un sadzīves tehnikas jomā, tostarp “Dell”, “Lenovo”, “Xiaomi”, “Asus”, “Acer”, “Microsoft”, “LG”, “Samsung” un citus. “ACC Distribution Group” sastāv no 7 uzņēmumiem Lietuvā, Latvijā un Igaunijā.