Rīgas dzirnavnieks palielinās eksportu un attīstīs bioloģisko produktu ražošanu
Viens no lielākajiem graudu pārstrādes uzņēmumiem Baltijā a/s Rīgas dzirnavnieks 2013. gadu pabeidzis ar teju 26 milj. eiro apgrozījumu, kas ir par 5 % vairāk nekā gadu iepriekš. Pieaugums bijis visos segmentos un tirgos, kuros strādā kompānija, palielinājies arī eksporta apjoms. Uzņēmuma bizness sekmējies, pateicoties arī jaunajiem produktiem, stāsta a/s Rīgas dzirnavnieks valdes loceklis Žilvinas Pakeltis.
Apjomi aug
Jaunais vadītājs informē, ka uzņēmuma eksporta kāpums pērn bijis 10 % pret iepriekšējo gadu. Šobrīd eksports veido jau vairāk nekā 30 % no kopējā ražojumu apjoma, un arī šogad turpinās eksporta pieaugums. Galvenie eksporta reģioni ir Krievija, Skandināvija, kā arī Rietumeiropa un Austrumeiropa, kur paredzēts augt arī turpmākajos gados. Notiekošais Ukrainā un Krievijā ietekmē uzņēmumu, bet ietekme nav būtiska. «Mūsu klienti turpina sadarbību, mēs neredzam prognožu un piegāžu samazināšanos un, lai arī valūtas kursa vērtība Krievijā sarukusi par 15 %, kas ietekmē uzņēmuma konkurētspēju, piegādātāji savus apjomus nesamazina. Krievija eksporta struktūrā veido aptuveni trešdaļu,» stāsta uzņēmuma vadītājs. Tuvākajos gados Rīgas Dzirnavnieks paredzējis palielināt eksportu līdz 40 % no saražotā.
Arī vietējā tirgū vērojams pieaugums, īpaši tā saucamo veselīgo jeb produktu ar pievienoto vērtību segmentā. Lai attīstītos šajā virzienā, tapuši jauni produkti un plānots šo virzienu turpināt izvērst. Ž. Pakeltis zina teikt, ka Skandināvijas valstīs šā segmenta tirgus apjoms ir daudz lielāks nekā Latvijā, līdz ar to pastāv lielas iespējas izaugsmei. «Tas notiks pakāpeniski. Bijām vieni no pirmajiem, kas sāka ražot bioloģiskos miltus. Drīzumā tirgū parādīsies arī bioloģiski ražots Herkuless un turpināsim šo segmentu attīstīt,» atklāj uzņēmuma vadītājs.
Rūpnīcai izejvielu piegādā vietējie zemnieki, ar kuriem jau pērn noslēgti sadarbības līgumi par bioloģiskās produkcijas audzēšanu. Šobrīd bioloģiskās produkcijas apjoms aizņem pavisam nelielu daļu uzņēmuma produkcijas sortimentā, bet tā kā šis segments ir ātri augošs ne vien vietējā, bet eksporta tirgos – Skandināvijā, Eiropā, kur šīs produkcijas pat pietrūkst, arī Krievijā, tad plāni ir lieli. Konkrētu sasniedzamo tirgus daļu uzņēmuma vadītājs gan neatklāj. Tieši Herkuless ir tas zīmols, kuru uzņēmums turpinās attīstīt un ieguldīt investīcijas. «Šis zīmols ir vietējais, labi pazīstams, un mēs tam ticam,» tā Ž. Pakeltis. Jau šobrīd notiek Axa zīmola nomaiņa pret zīmolu Herkuless, kas tiks pabeigta pusgada laikā. Uzsākta ātri pagatavojamu putru ražošana, ko plānots realizēt kioskos un degvielas uzpildes stacijās, tostarp sarunas jau notiek ar Statoil par produkcijas piegādēm.
Konkurence ir ļoti sīva un turpina saasināties, taču iedzīvotāju skaits, gluži otrādi, samazinās un tas nozīmē, ka tradicionālos produktus patērē aizvien mazāk. Piemēram, šā gada 1. ceturksnī pieprasījums pēc miltu produktiem samazinājies par 5 % salīdzinājumā ar attiecīgo laikaposmu pērn. Līdz ar to plānots palielināt produktu ar augstāku pievienoto vērtību realizāciju, kas varētu kompensēt tradicionālo produktu pārdošanas samazinājumu. Turklāt, attīstot bioloģisko pārstrādi, tiek sekmēts bioloģiskās izejvielas noiets.
Ietekmē apstākļi
Pērn kopējās investīcijas uzņēmumā bija aptuveni viens miljons eiro, kas ieguldīti jaunās iekārtās un bio apkures katla modernizācijā, kas ļaus pilnībā atteikties no gāzes izmantošanas ražošanā. Investīcijas turpināsies arī šogad, bet konkrēts to apjoms vēl nav zināms. Investīciju galvenie mērķi – graudu pieņemšanas loģistikas uzlabošana, ražošanas optimizācija un automatizācija, un jaunu produktu attīstīšana.
Pateicoties ieguldījumiem, šogad Rīgas dzirnavnieks plāno apgrozījuma pieaugumu līdzīgos apjomos no tā, kā 2013. gadā. Tomēr rezultāts būs atkarīgs, kā atrisināsies Ukrainas krīze, vai tiks ieviestas ekonomiskās sankcijas pret Krieviju un kāda būs jaunā raža pasaulē. Vai sankcijas būtu jāievieš? Žilvinas Pakeltis uzskata, ka tas būtu pats sliktākais scenārijs, kas nav vajadzīgs nevienai pusei.
Jāatgādina, ka Rīgas Dzirnavnieku pērn iegādājās vadošais Lietuvas miltu ražošanas uzņēmums Malsena Plius. Dzirnavnieku Lietuvas kompānijai pārdeva tās līdzšinējais īpašnieks – Zviedrijas kompānija Lantmännen, kas nolēma turpmāk koncentrēties uz Skandināvijas tirgiem. Savukārt Malsena Plius līdz ar Dzirnavnieka iegādi kļuva par lielāko spēlētāju Baltijā, nostiprinot savas tirgus pozīcijas. Žilvinas Pakeltis atklāj, ka galvenais ieguvums ir abu uzņēmumu eksporta kanālu apvienošana un produkcijas sortimenta paplašināšanās. Der atzīmēt, ka arī citi lielākie graudu pārstrādes uzņēmumi investē ievērojamus līdzekļus attīstībā. Dobeles dzirnavnieks jau pērn sāka ražot spageti, investējot 4,86 miljonus eiro. Šogad uzņēmums plāno ieguldīt 5,3 miljonus eiro jaunā auzu pārslu un musli ražošanas tehnoloģijas līnijā.