66% patērētāju pasaulē gatavi tērēt vairāk par plaša patēriņa precēm, kas ražotas, ievērojot ilgtspējīgas biznesa prakses principus – rūpējoties par vidi un sabiedrību, izmantojot ekoloģiskas izejvielas, liecina Nielsen pētījums. Šī tendence ir augoša - 2014.gadā šādu gatavību apliecināja 55% patērētāju, bet 2013. gadā – 50%. Ilgtspējīgu zīmolu pārdošanas apjoms gada laikā pasaulē pieaudzis par 4%, secināts pētījumā.
«Ilgtspēja ir pasaules sabiedrības un uzņēmumu uzmanības centrā, īpaši valstīs, kur pieaugošais iedzīvotāju skaits rada papildu riskus videi,» skaidro Nielsen valdes locekle Latvijā Iveta Pukše. «Pētījumā redzam, ka arvien vairāk patērētāju, un jo īpaši attīstītajos tirgos – Eiropā un Ziemeļamerikā, zīmolu sociāli atbildīgu darbību uzskata nevis par īpašu pazīmi un pievienoto vērtību, bet par obligātu priekšnoteikumu dalībai tirgū.»
To, ka investīcijas sociāli atbildīgas biznesa prakses īstenošanā atmaksājas, apliecina arī tirdzniecības rādītāji. 2014.gadā sociāli atbildīgu zīmolu tirdzniecības apjoms pasaulē pieauga par 4%, tikmēr zīmoli, kas nepievērš tik lielu uzmanību ilgtspējīgas darbības principiem, pārdošanas apjomus audzējuši vien par 1%.
«Sociālā atbildība ir būtiska reputācijas vadības daļa, un uzņēmumi, kas tās nozīmi ignorē, pakļauj sevi riskam no vairākiem aspektiem. Ilgtspējīgas darbības politika un laba reputācija ir nedalāmi jēdzieni, kas palīdz uzņēmumam ne tikai iekarot un noturēt patērētāju simpātijas, bet arī piesaistīt investorus, augsti kvalificētus darbiniekus un partnerus,» uzsver I.Pukše.
62% respondentu pasaulē atzīst – būtiskākais pirkuma lēmumu ietekmējošais faktors ir uzticamība zīmolam. 59% uzsver produkta veselīgumu, 57% - to, ka produkts gatavots no svaigām, dabiskām vai ekoloģiskām izejvielām. 45% patērētāju nolēmuši iegādāties preci, zinot, ka tās ražotājs ir videi draudzīgs, 43% - ka ražotājs atbalsta sabiedriskas vērtības. 41% patērētāju viens no būtiskākajiem pirkuma lēmumu ietekmējošiem faktoriem ir videi draudzīgs iepakojums, bet 34% iegādājušies produktu, jo redzējuši reklāmu, kas atspoguļo ražotāja sociālo atbildību.
Gatavība tērēt vairāk par precēm, kas saistās ar sociāli atbildīgu ražošanas un tirdzniecības praksi, vērojama ne tikai turīgo patērētāju vidū, bet visās vecuma grupās, reģionos un sociālajos slāņos. Būtiska ir iespēja palikt uzticīgam savām personiskajām vērtībām un filozofijai.
Lielākais to patērētāju īpatsvars, kas gatavi maksāt vairāk, redzams tā dēvētajā millenial paaudzē – cilvēkos, kas dzimuši 20.gadsimta pēdējās divdesmitgades laikā, un savu ekonomiski aktīvo vecumu sasnieguši ļoti sarežģītos ekonomiskajos apstākļos. Viņu vidū 73% respondentu apliecināja, ka par ilgtspējīgiem zīmoliem gatavi iztērēt lielāku daļu no saviem ienākumiem, nekā par tādiem, kam sociālā atbildība ir sveša. Tendence ir strauji augoša – vien gadu iepriekš šis īpatsvars bija aptuveni 50%.
Reputācijas nozīmība pieaug arī to patērētāju vidū, kas jaunāki par 20 gadiem – 2015.gada sākumā tie bija 72%, 2014.gada sākumā – 55%. Neliels pieaugums redzams arī gados vecāko patērētāju segmentā (50 - 64 g.v.) – no 44% pērn līdz 51% šogad.
«Dati runā paši par sevi – pircēji, kuriem pašlaik ir 20, vēl ilgus gadus būs aktīva patērētāju sabiedrības daļa. Turklāt, viņu vajadzības un līdz ar to pirkumu apjoms tuvākajā desmitgadē tikai augs. Līdz ar to zīmoli, kas pašlaik fokusējas uz gados jauno auditorijas daļu, bruģē sev ceļu tālākiem panākumiem,» secina I.Pukše.
Nielsen Global Corporate Sustainability pētījuma ietvaros tiešsaistē tika aptaujāti 30 000 respondenti no 60 pasaules valstīm. Pētījuma mērķis bija skaidrot, kā pirkuma lēmumu ietekmē tādi faktori kā ražotāja draudzīgums pret vidi, rūpes par vietējo sabiedrību, produkta ekoloģiskā izcelsme un veselīgums, iepakojums, cena un mārketinga aktivitātes. Pētījumā atspoguļotie dati par pārdošanas apjomiem pasaulē iegūti no tirdzniecības vietām, kas izmanto elektronisko norēķinu sistēmu, kā arī veicot lauka pētījumus. Tie atspoguļo 1319 zīmolu pārdošanas apjomu 13 produktu kategorijās12 mēnešu laika periodā.