Jaunus produktus labprātāk izmēģina sabiedrība attīstības valstīs, savukārt Baltijas valstu vidū Latvijas iedzīvotāji biežāk nekā lietuvieši un igauņi iegādājas kādu produktu tikai tāpēc, ka tas ir jauns, liecina starptautiskās informācijas un mērījumu kompānijas Nielsen veiktais pētījums par patērētāju attieksmi pret produktu inovācijām.
50% lietuviešu, 36% igauņu un 33% latviešu atklāj – pēdējo reizi, dodoties veikt ikdienas pirkumus, iegādājušies arī kādu jaunu un līdz šim nemēģinātu produktu. Eiropas Savienībā šis īpatsvars ir 44%, bet visaugstākais rādītājs ir Turcijai – 73%.
Runājot par jaunu produktu izmēģināšanu, 35% aptaujāto patērētāju Latvijā atzīst – labprāt iegādājas neredzētu produktu tikai tāpēc vien, ka tas ir jaunums. Otrs izplatītākais pirkuma iemesls, ko norādīja 29% respondentu, – jaunais produkts ir par labāku cenu, nekā tas, ko ierasts lietot. Bet trešais populārākais iemesls – jauno produktu kāds ir ieteicis (28%). Lietuvā un Igaunijā izplatītākais iemesls inovāciju izmēģināšanai ir tas, ka produkts pielāgots kādai specifiskai vajadzībai. Eiropas Savienībā patērētāji visbiežāk izmēģina jaunumus zemākas cenas dēļ (25%).
Puse respondentu Lietuvā, 51% Latvijā un 58% Igaunijā uzskata – tirgū trūkst produktu par labu cenu. Patērētāji Latvijā veikalu plauktos vairāk vēlētos redzēt arī preces, kas atbilst veselīgam dzīvesveidam (40%), satur dabiskas izejvielas (38%), ir ērti lietojami (27%), saudzē vidi (25%). Veselīgs dzīvesveids un tam atbilstoši produkti ir patērētājiem nozīmīgs faktors arī citās Baltijas valstīs un ES.
Citu cilvēku ieteikumi ir viens no biežāk izmantotajiem informācijas ieguves kanāliem gan pasaulē (56%), gan Eiropas Savienībā (57%) un Baltijas valstīs (vidēji 65%). Patērētāji atzīst, ka par jauniem produktiem uzzina arī no reklāmām TV, internetā vai ierauga tos veikalā.
Būtisks informācijas avots patērētājiem visā pasaulē ir dažādi interneta resursi. Par jauniem produktiem patērētāji uzzina no interneta meklētājiem, uzņēmumu mājaslapām, reklāmas baneriem, sarunu forumiem, video kopīgošanas portāliem vai mārketinga e-pastiem. Kā informācijas ieguves kanāls straujāko popularitātes pieaugumu kopš 2012.gada piedzīvojuši sociālie mediji. To loma informācijas iegūšanā par jaunu produktu īpaši nozīmīga ir Latīņamerikā, kur informāciju par produktu inovācijām sociālajos medijos iegūst 31% respondentu, kā arī Āfrikā un Vidējos austrumos (34%). Eiropā tie ir 20% patērētāju, Latvijā un Igaunijā – 23%, bet Lietuvā – tikai 5%. Neraugoties uz sociālo mediju lomas pieaugumu, vairums respondentu kā informācijas ieguves kanālu norāda interneta meklētājus – Eiropā tie ir 49%, Latvijā un Lietuvā – 45%, Igaunijā – 37%, un uzņēmumu mājaslapas – Eiropā 26%, Latvijā – 28%, Lietuvā – 32%, Igaunijā – 21%.
Nielsen Global New Product Innovation pētījuma ietvaros tiešsaistē tika aptaujāti 30 000 respondenti no 60 valstīm. Tā galvenais mērķis bija noskaidrot patērētāju paradumus un galvenos iemeslus jaunu produktu izmēģināšanā. Pētījums atklāj populārākos jaunu produktu iegādes iemeslus, identificē produktus, kādi tirgū nav atrodami, bet patērētājus interesē, kā arī atklāj kādus informācijas kanālus patērētājs izmanto.