Tallinā, kurā ir bezmaksas sabiedriskais transports, dotācija uz vienu pārvadāto pasažieri ir mazāka nekā Rīgā
Tā liecina Dienas Bizness aprēķini. Salīdzinot abu Baltijas galvaspilsētu – Rīgas un Tallinas tēriņus sabiedriskā transporta nodrošināšanai, secināms, ka Rīgas izmaksas ir lielākas, ne vien to kopējā dotācija, bet arī dotācija uz vienu pārvadāto pasažieri. Jāpatur gan prātā, ka, lai gan Tallinā teju 94% pasažieru brauc bez maksas, pēc iedzīvotāju skaita un platības Igaunijas galvaspilsēta ir mazāka, sabiedriskā transporta nodrošināšanai tiek izmantots mazāks skaits autobusu, tramvaju un trolejbusu. Jāņem arī vērā, ka pēdējos gados Rīgā ir ieplūdinātas ļoti lielas naudas summas sabiedriskā transporta modernizēšanā.
Izmaksā lētāk
DB aplēses liecina, ka 2014. gadā Rīgas satiksme pārvadājusi 150,5 milj. pasažieru, bet kopējā dotācija no Rīgas domes un valsts budžeta bija plānota 101,2 milj. eiro apmērā. Rīgas domes dotācija pēc pēdējiem gada nogalē veiktiem grozījumiem pilsētas gada budžetā tika plānota ap 96 milj. eiro. Līdz ar to, pēc DB aplēsēm, katrs brauciens tieši Rīgas domei izmaksāja 0,64 eiro, kas ir vairāk nekā pērn noteiktā braukšanas maksa – 0,60 eiro. Tikmēr Tallinas pašvaldības dotācija bija 58,4 milj. eiro (bez PVN). Ņemot vērā, ka PVN likme ir 20%, kopējā dotācija, pēc DB aprēķiniem, pērn bija 70,1 milj. eiro. Tā kā kopumā pārvadāti 142 milj. pasažieru, viena pasažiera pārvadāšana pašvaldībai izmaksāja 0,49 eiro. Tallinā bez maksas 2014. gadā braukuši 93,83% pasažieru, kas ir mazliet vairāk nekā vēl gadu iepriekš, un par maksu braukušie radījuši 4,28 milj. eiro (bez PVN) lielus ieņēmumus. Tas ir ap 7% no kopējiem ieņēmumiem. Jāpiebilst, ka biļete Tallinas sabiedriskajā transportā vienam braucienam cilvēkam, kas nav deklarējies Igaunijas galvaspilsētā, pie vadītāja maksā 1,6 eiro, savukārt vienas stundas brauciena biļete maksā 1,1 eiro, bet vienas dienas e-biļete trīs eiro.
Visu rakstu Par šiku Rīgas tramvajā ir jāmaksā, Tallinā bez maksas brauc deklarētie lasiet 26. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.