Komersanti ieinteresēti ostu zemju iegādē; ostu pārvaldnieki lielākoties ir skeptiski
Līdz ar topošās valdības iespējamo vēlmi pievērsties līdz šim tā arī neīstenotajai ostu pārvaldības reformai, Dienas Bizness aptaujāja lielāko reģionālo ostu komersantus un pārvaldniekus, kā viņi vērtē iespējamu ostu privatizāciju. Uzrunātie biznesa pārstāvji tajā bija ieinteresēti, bet divi no trim pārvaldniekiem – noraidoši.
«Protams, ka īpašniekus interesētu privatizēt,» jo sava zeme tomēr ir sava zeme, atzīst Salacgrīvas Nord termināls vadītājs Andris Bērziņš. «Ja godīgi, tad 10 cilvēki valdē izklausās padaudz,» norāda Skultes kokostas vadītājs Mārtiņš Ķeviņš, vaicāts, vai būtu nepieciešamas kādas izmaiņas reģionālo ostu pārvaldībā. Runājot par ostas zemju privatizācijas ideju, viņš saka: «Ja tāda iespēja būtu, kompānija to noteikti izmantotu.»
«Ja tāda iespēja pastāvētu, mēs būtu gatavi zemi iegādāties,» norāda Mērsraga ostā strādājošā stividora FineksMT valdes priekšsēdētāja Inese Šauberga. Pēc viņas teiktā, tas atvieglotu ostas komersantu darbu, jo patlaban, ja uzņēmēji grib ko darīt, jautājums jāizskata ostas valdei, bet tas paildzina visu procesu. Protams, jāskatās, vai/kā tas ietekmētu zemes nodokļa maksājumus.
Ja nu gadījumā topošā valdība pieķersies ostu pārvaldības jautājumam, varbūt ir vērts pievērsties arī mazajām ostām, norāda Salacgrīvas ostas pārvaldnieks Ivo Īstenais, piebilstot, ka par šo jautājumu vēl nav runājis ar pašvaldību. Ir gan bijušas diskusijas ar vienīgā stividora ‒ Salacgrīvas Nord termināls ‒ pārstāvjiem un pārdomas par to, vai ostu nebūtu ekonomiski izdevīgāk pārveidot, piemēram, par pārvaldes un privātā komersanta kopuzņēmumu. Viņš atzīmē, ka Igaunijā, tostarp Pērnavā, ir labi piemēri šādai pašvaldību un komersantu sadarbībai. Jebkurā gadījumā, viņaprāt, par šo jautājumu – viena vai otra veida modeļa izvēli – būtu vērts diskutēt.
Transporta un loģistikas pielikumu lasi šodien laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!