Gandrīz puse jeb 48% Latvijas mazo un vidējo uzņēmēju (MVU) pandēmijas iespaidā savu biznesu ir pielāgojuši un daļēji vai pilnībā pārcēluši uz digitālo vidi, liecina mobilo sakaru operatora “Tele2” un pētījuma centra “Berg Research” veiktā MVU aptauja.
Šāda rīcība vairāk raksturīga uzņēmumiem ar 6-10 gadu pieredzi uzņēmējdarbībā un uzņēmumiem, kuros strādā ne vairāk par pieciem darbiniekiem.
Daļēji vai pilnīgi savu uzņēmējdarbību pārcēluši uz digitālo vidi ir tirdzniecībā (51%) un pakalpojumu jomā (48%) strādājošie uzņēmumi, bet salīdzinoši mazāk (45%) uzņēmumi, kas darbojas ražošanas nozarē.
“Liela daļa jeb 46% mazo un vidējo uzņēmumu atzīst, ka arī pēc pandēmijas turpinās biznesu organizēt digitālajā vidē, savukārt 35% uzņēmumu ir apņēmušies būtiski attīstīt savu uzņēmējdarbību digitālajā vidē. Tas nozīmē, ka liela daļa mazo un vidējo uzņēmumu, kas veido vairāk nekā 98% no Latvijas biznesa vides, pandēmijas laikā ir apzinājuši digitālās vides priekšrocības un saskata iespējas sava biznesa izaugsmei arī turpmāk. Digitālās jomas attīstīšana uzņēmumiem var būtiski paaugstināt konkurētspējas priekšrocības ne tikai Latvijā, bet arī ļaut sekmīgi uzsākt vai izvērst darbību citu valstu tirgos,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts.
MVU uzņēmēju aptaujas dati arī liecina, ka būtiski attīstīt savu biznesu digitālajā vidē plāno tirdzniecības uzņēmumi (38%) un pakalpojumu nozarē strādājošie uzņēmumi (35%). Katrs ceturtais (26%) tirdzniecības un katrs desmitais ražošanas un pakalpojumu uzņēmums vēl nezina, vai veikt būtisku attīstību digitālajā vidē. Tas varētu būt skaidrojams ar to, ka daļa uzņēmumu vēl izvērtē digitālās jomas iespējas, kā arī, iespējams, neziņa saistībā ar pandēmiju kavē pieņemt kādus lēmumus.
Lai noskaidrotu Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu viedokli par pāreju uz uzņēmējdarbību digitālajā vidē, “Tele2” šī gada oktobrī veica pētījumu sadarbībā ar “Berg Research”, aptaujājot 350 mazos un vidējos uzņēmumus.