Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (AFA) un Latvijas Patentbrīvo Medikamentu Asociācija (LPMA) izstrādājušas Ētikas kodeksu.
Abas organizācijas apstiprinājušas papildinājumus Latvijas Zāļu reklamēšanas prakses Kodeksā, kas vērsti uz stingrākām prasībām zāļu ražotāju ētiskai darbībai Latvijā, kas vietām ir stingrākas par Eiropas zāļu ražotāju ētikas normām.
Būtiskākās izmaiņas pilnveidotajā Ētikas kodeksā skar zāļu ražotāju sadarbību ar ārstiem (vai to pārstāvošajiem komersantiem) zāļu reklamēšanas procesā. Kopš šo grozījumu spēkā stāšanās par ētikas normu pārkāpumu tiek uzskatīti arī jebkādi maksājumi ārstiem (tieši vai netieši) un to pārstāvošajām trešajām pusēm par to, ka ārsts pieņem un uzklausa zāļu ražotāju pārstāvjus, kuri ieradušies, lai informētu par zālēm un to lietošanu ārstniecības procesā.
Abu asociāciju galvenās bažas ir par to, ka Latvijā, atsevišķiem zāļu vairumtirgotājiem iegūstot kontroli ne tikai pār aptiekām, bet arī (tieši vai netieši) kļūstot par doktorātu (medicīnas centru) īpašniekiem, var rasties situācija, kad zāļu vairumtirgotājs var ietekmēt ārsta pieņemtos lēmumus attiecībā uz zāļu izrakstīšanu, kā arī ārstu tiesībām iegūt informāciju par zālēm. Uz minēto risku par apdraudējumiem veselības aprūpei, kas pašlaik balstīta uz pacientu izmaksu efektīvu ārstēšanu, AFA un LPMA ir vērsušas Veselības ministres Baibas Rozentāles un Veselības ministrijas par farmācijas jomu atbildīgo amatpersonu uzmanību, kā arī informējušas Latvijas Ārstu biedrību un Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju.
AFA un LPMA biedri uzskata, ka daudzus zāļu reklamēšanas un tirgvedības jautājumus tomēr vajadzētu regulēt ar valsts noteiktām tiesiskajām normām, lai tie būtu saistoši ne tikai tiem zāļu ražotājiem, kas ir asociāciju biedri, bet arī ikvienam zāļu ražotājam, vairumtirgotājam un aptiekai. Tas, savukārt, rada grozījumu nepieciešamību normatīvajos aktos, kurus apstiprina Ministru kabinets vai Saeima. Līdz šim abu asociāciju priekšlikumi nav iekļauti ne Farmācijas likumā, ne
Ministru kabineta noteikumos, kas regulē zāļu reklamēšanas kārtību.