Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi likumprojektu Par Lisabonas līgumu, ar ko groza līgumu par Eiropas Savienību un Eiropas Kopienas dibināšanas līgumu.
Lisabonas līgums groza Līgumu par Eiropas Savienību un Eiropas Kopienas dibināšanas līgumu. Šādi tiks "noārdīta" triju pīlāru sistēma, kas pašreiz ir ES uzbūves pamatā un tiek izveidots ES vienotas juridiskas personas statuss, un šādi ES tiks padarīta efektīvāka un dos iespēju ES kļūt par nozīmīgāku spēlētāju starptautiskajā arēnā. Šīs Lisabonas līguma izmaiņas neskar uzņēmējdarbības vidi, jo brīva preču/pakalpojumu, kapitāla un iedzīvotāju kustība saglabājas nemainīgas.
Latvijai Lisabonas līgums ir nepieciešams, lai solidāri ar pārējām 26 dalībvalstīm risinātu tos globālos izaicinājumus, kurus ES valstīm uzstāda ekonomiski strauji augošās Ķīna un Indija, kā arī nestabilitātes vajātās Āfrikas un Tuvo Austrumu valstis. Šis līgums padara ES pārvaldi efektīvāku, risina t.s. "demokrātijas deficīta problēmu" ES, un samazina funkciju pārklāšanos lēmumu pieņemšanā vairāklīmeņu pārvaldes sistēmā.
Lisabonas līgums precizē kompetences robežas ES un skaidri nosaka jomas, kurās lēmumi un tiesību akti pieņemami vienīgi ES līmenī, bet kurās kompetence tiks dalīta ar dalībvalstīm. Lisabonas līgums ES Pamattiesību hartu padara juridiski saistošu dalībvalstīm par kuras galveno uzraugu kļūst Eiropas Kopienas Tiesa.
Līgumā tiek stiprināta nacionālo parlamentu līdzdalība ES lēmumu pieņemšanas procesā. Tas nozīmē, ka kompetences tiek īstenotas, ievērojot proporcionalitātes un subsidiaritātes principu. Šis princips nozīmē, ka ikviens likumprojekts, neatkarīgi, kas to iesniedz, ir nosūtams visu dalībvalstu parlamentiem. Pēc tam parlamentiem ir 8 nedēļas laika, lai izvērtētu, vai attiecīgie likumprojekti tos interesē, un sagatavotu savas pozīcijas, ja kādi konkrēti jautājumi tos interesē. Tādējādi nacionālajiem parlamentiem tiek dota iespēja vairāk līdzdarboties ES likumdošanas procesā, turklāt – ikvienam nacionālajam parlamentam ir veto tiesības.
Latvijas uzņēmēji vēl nav izveidojuši spēcīgus lobijus Briselē, lai arī ilgtermiņā tā būtu apsveicama rīcība. Tomēr kā iepriekš minēju, līgumā tiek stiprināta nacionālo parlamentu līdzdalība ES lēmumu pieņemšanas procesā. Tas nozīmē, ka Latvijas uzņēmējiem un arī vēlētājiem ir beidzot jāpievērš uzmanība mūsu parlamentāriešu kvalitātei, jo savas intereses jaunā līguma ietvaros un pielietojot subsidiaritātes principu, varēs veiksmīgi aizstāvēt veicot kvalitatīvu likumdošanas darbu Saeimā. Latvijas veiksmīga pielāgošanās darbam ES būs atkarīga ne tikai no mūsu ierēdniecības aparāta kvalitātes. Aizvien nozīmīgāk tas būs atkarīgs no Saeimas deputātu un valdības locekļu spējas aizstāvēt Latvijas nacionālās intereses pirms Eiropas Komisijas lēmumprojektu sagatavošanas (tos sagatavo visas(!) 27 dalībvalstis), un vēlāk angļu, vācu vai franču valodā aizstāvot savas vitāli svarīgās pozīcijas.
Negatīvi uztveru Līguma ratifikāciju Saeimā bez diskusijām. Visvienkāršākais ir deputātiem pateikt, ka viņi ir par to, lai turpinātu Latvijas valsts piedalīšanos ES integrācijas procesā. Bet Lisabonas līguma pieņemšana bez debatēm parāda Saeimas deputātu labākajā gadījumā neinteresētību, vai vēl ļaunāk, zināšanu un iemaņu trūkumu.
Tas rada kārtējo nevajadzīgo un negatīvo precedentu par ES, kas it kā domāts baņķieriem, lieluzņēmējiem un augstākā ranga birokrātiem, bet ne vienkāršajiem iedzīvotājiem. Šādi kārtējo reizi tiek gatavota augsne mītiem par ES, kā no vienkāršiem cilvēkiem atrauta projekta (kuri viņi daudzkārt nav pat lasījuši), kas tiek it kā nolemts pāri mūsu galvām, un šādus mītus par nožēlu ģenerē arī populistiski politiķi, lai šādi "lēti paspīdētu" vēlētāju priekšā . Bet šie deputāti aizmirst, ka viņu mandāts uzliek par pienākumu aizstāvēt savu vēlētāju intereses, un šādi nodrošināt vēlētājus pret to pašu mītisko baņķieru, tehnokrātisko birokrātu un lielrūpnieku "plāniem pār mūsu galvām"!