Latvijas mobilo sakaru operatori pašlaik neplāno iekasēt papildus samaksu par zvaniem, kas veikti izmantojot mobilo interenetu, tomēr nenoliedz, ka šī joma iegūst popularitāti un tuvā nākotnē šis jautājums varētu tikt aktualizēts.
Iepriekš Zviedrijas telekomunikāciju operators TeliaSonera pavēstīja, ka turpmāk Spānijā un Zviedrijā iekasēs papildus samaksu par IP telefonijas (VoIP) zvaniem, tostarp par tādu pakalpojumu izmantošanu kā Skype. Kompānija norāda, ka piedāvās tādus mobilo sakaru plānus, kuros VoIP iespēja nav iekļauta.
Kā Db.lv norādīja Tele2 produktu direktors Juris Breicis, tad visu mobilo un fiksēto sakaru operatori šobrīd izvērtējot un nosakot savu turpmāko stratēģiju attiecībā uz tā saucamajiem OTT players (Over The Top Players) – pakalpojumu sniedzējiem, kuri bez atlīdzības izmanto operatoru infrastruktūru, lai piedāvātu savus pakalpojumus.
«Īpaši aktuāla šī problēma ir kļuvusi to operatoru tīklos, kuros ir augsts jaunākās paaudzes viedtālruņu īpatsvars (vairāk nekā 40%), un, visticamāk, papildu samaksas jautājums šajos tīklos tuvākajā laikā tiks aktualizēts,» sacīja J. Breicis. Viņš arī uzsvēra, ka atsevišķu operatoru tīklos jau pašlaik VoIP pakalpojumi pieejami tikai dārgākajos mobilo datu pārraides produktos.
Arī LMT atzīst, ka šāda komunikācija kļūs populāra un operators sekos līdzi tendencēm pasaulē. Tomēr pagaidām operators nedomājot prasīt samaksu par zvaniem internetā. «Latvijā ir lētākie mobilie sakari Eiropas Savienībā, un mēs joprojām redzam balss zvanu apjoma pieaugumu. Arī zvani uz ārzemēm nav dārgi, tādēļ mūsu klientiem ir vienkāršāk piezvanīt, nekā eksperimentēt ar interneta saziņas programmām,» skaidroja LMT viceprezidents mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmārs Pūķis.
Savukārt Bite Latvija sabiedrisko attiecību menedžere Lita Grafa Db.lv norādīja, ka operators pagaidām par šo tēmu nav domājis. Tomēr jāatzīstot, ka patlaban esot samērā maz tādu operatora klientu, kas savā telefonā, izmantojot mobilo internetu, veic zvanus Skype.
Zviedru kompānija gan nav vienīgā, kas vēlas lielāku kontroli pār lietotāju veiktajiem interneta zvaniem. Šā gada martā Eiropas telekomunikāciju regulators pavēstīja, ka operatori nereti cenšas regulēt VoIP zvanus.
Saskaņā ar Eiropas Elektronisko komunikāciju regulatoru iestādes (Body of European Regulators of Electronic Communications (BEREC)) datiem 400 Eiropas operatoru – 250 fiksēto un 150 mobilo – tīklos VoIP zvanu bloķēšana ir ierasta lieta.