Kravu pārvadājumos būtisks ir efektīvs muitas darbs un publiskā finansējuma piesaiste.
Tādus secinājumus izteica Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) trešajās brokastīs, kur iesaistītās puses diskutēja par aviācijas kravu pakalpojumu un pārvadājumu tīkla attīstību, kā arī aviācijas kravu infrastruktūras paplašināšanu. Viņš DB uzsvēra: «Lidostā ir jāveido Muitas ekselences centrs.»
Patlaban Latvijā pamatā tiek apkalpotas četru veidu aviācijas kravu grupas: eksporta un importa preces ar augstu pievienoto vērtību, pasta un e-komercijas preces, tranzītkravas, kā arī nemilitāro kravu tranzīts Starptautisko drošības atbalsta spēku (ISAF) vajadzībām izveidotajā Ziemeļu apgādes koridorā uz Afganistānu, minēts LAD viedoklī. Kaut arī šobrīd aviācijas kravu apakšnozares radītā IKP pieaugums pārsniedz valsts vidējo IKP pieaugumu, aviācijas kravu pārvadājumu apakšnozare galvenokārt ir atkarīga no saistīto tautsaimniecības nozaru attīstības. Latvijas iespējas Austrumu–Rietumu transporta koridorā tiek izmantotas tikai daļēji, kam pamatā ir pret Krieviju piemērotās ekonomiskās sankcijas un muitas tarifu pastiprināšana.
LAD lēš, ka tuvākajā nākotnē galvenais aviācijas kravu pārvadājumu iespējamais dzinējspēks būs Latvijas ārējās tirdzniecības izaugsme, kam pamatā augstas pievienotās vērtības preču ražošana un eksports salīdzinoši nelielos apjomos. Šobrīd lielākie aviācijas transporta pakalpojumu saņēmēji ir elektronisko iekārtu ražotājs Mikrotīkls, kā arī farmaceitisko produktu ražotāji Olainfarm un Grindeks, kas trijatā nodrošina apmēram 80% no aviācijas kravu eksporta apgrozījuma. Ir gan skaidrs, ka vietējais tirgus nespēj nodrošināt pietiekamu aviācijas kravu transporta pieprasījumu, lai Latvijas tirgū ienāktu jauni starptautiskie pārvadātāji. Viens no iemesliem – preču piegādes ģeogrāfija ir ļoti plaša, un tas neļauj veikt vietējo kravu konsolidāciju atsevišķās kravu līnijās. Tomēr pozitīvi piemēri ir bijuši, proti, Turkish Cargo 2017.‒2018. gadā veiktie regulārie lidojumi no Rīgas uz Stambulu ar kravas lidmašīnu A330-200 pierādījuši, ka principā Rīgas lidostā ir iespējams attīstīt jaunas kravu līnijas, jo «tās bija jaunas kravas, kas netika ņemtas no konkurentiem», uzsvēra A. Kokars. Savukārt 2017. gadā iesāktie neregulārie kravu čartera lidojumi no Ķīnas, sadarbojoties Latvijas Pastam, e-komercijas gigantam Alibaba un Krievijas Pastam, turpinās joprojām.
Visu rakstu Meklē aviācijas nozares pārdošanas punktus lasiet piektdienas, 26.oktobra laikrakstā Dienas Bizness! Pērc un lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
LASI VĒL:
Ģeogrāfiskā atrašanās vieta vairs nav noteicošais arguments kravu plūsmu piesaistei
Dronu joma var ienest valstij miljardu
#1/12
Latvijas Aviācijas asociācijas (LAA) valdes loceklis Artūrs Kokars Latvijas Aviācijas domnīcas (LAD) trešajās brokastīs