Mēbeļu ražotājiem 2018. gads iezīmējies ar lielākiem ienākumiem; tas pagājis bez būtiskiem satricinājumiem, taču bijis jauniem izaicinājumiem pilns
Tāds ir nozares uzņēmēju skatījums uz šo gadu. Tiek prognozēts, ka 2018.gadā apgrozījums varētu saglabāties tādā pašā līmenī kā 2017.gadā vai arī būs nedaudz lielāks. Līdzšinējie apkopotie dati gan liecina, ka mēbeļu eksports deviņos mēnešos ir par 3,7% mazāks nekā analogā laikā pērn.
«Ir tādi mēbeļu ražotāji, kuri pamatīgi palielinājuši savus ienākumus ārvalstu noieta tirgū, ir tādi, kuru ienākumi šogad ir līdzvērtīgi pērn iespētajam, un ir arī tādi, kuriem kaut kādu iemeslu dēļ neto apgrozījums ir mazāks,» vērtē asociācijas Latvijas mēbeles prezidents Juris Griķis. Vienas atbildes, kāpēc ir šāda situācija, nav, jo katram mēbeļu ražotājam ir savs noieta tirgus, specifisks produktu portfelis un līdz ar to arī potenciālo pircēju loks. Tomēr viena no būtiskākajām atbildēm ir redzama – kopējais apgrozījuma pieaugums ir «sasiets» ar eksporta pieaugumu. Nenoliedzami, ka aktuālāks jautājums ir par eksporta tirgu un mēbeļu pircēju noskaņojumu. Iekšējais tirgus ir mazs, tāpēc Latvijas ražotāju lielākais noieta tirgus ir Eiropa, tieši tāpēc ražotāji tieši vai netieši izjūt Eiropas mēbeļu tirgus svārstības, un vietējo ražotāju ienākumi ir savdabīgs notiekošā spogulis. Tāpat jāņem vērā tas, ka šogad daudziem ražotājiem ir pieaugušas ražošanas izmaksas gan izejmateriālu, gan darbaspēkā jomā.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
«Mēbeļu ražošana ir ļoti savdabīgs bizness, kur vienmēr jābūt gataviem uz modes tendenču izmaiņām, kā arī pat tādiem pārsteidzošiem mēbeļu realizāciju ietekmējošiem faktoriem kā, piemēram, ļoti karsts laiks; vienlaikus nemitīgi jādomā par jaunu potenciālo sadarbības partneru piesaisti, ieiešanu jaunu sortimentu segmentā un jaunos tirgos,» situāciju analizē SIA Daiļrade koks valdes priekšsēdētājs Andris Jansons. Viss iepriekšminētais ir attiecināms arī uz 2018. gadu. «Nekas dzīvē nestāv uz vietas, un pārmaiņas ir uzņēmējdarbības sastāvdaļa,» tā A. Jansons.
Viņš norāda, ka kopumā uzņēmums šo gadu pabeigs ar lielāku neto apgrozījumu, vienlaikus šāda rezultāta sasniegšanai ir bijis jāpieliek daudz pūļu. «Mēbeļu nozarē lielākoties viss notiek plūdeni, jo straujas izmaiņas var rasties tikai tad, ja, piemēram, uz Latviju tiek pārcelta kāda ražotne un tā rada lielu pieaugumu, un otrādi – kritums parasti ir tad, kad iestājas ekonomiskā recesija,» tā uz ienākumu dažādām tendencēm atbild A. Jansons.
Visu rakstu Lēnas izaugsmes gads lasiet 10. decembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!