Mazda, tāpat kā zīmola uzticīgākie klienti nekad nav centusies akcentēt dīzeļdzinēju nozīmi, taču, iespējams, ka taupības laikmets varētu vairot jaunā 2.2 litru dīzeļdzinēja atpazīstamību.
Šobrīd pieejamais 2.2 litru dīzeļdzinējs ir viens no jaudīgākajiem un klusākajiem savā klasē. Jaunais dzinējs paredzēts ar trim jaudas modifikācijām – 125 ZS/310 Nm, 163 ZS/360 Nm un 185 ZS/400 Nm. Latvijā tirdzniecībā nonācis automobilis ar 163 ZS lielu jaudu un 360 Nm lielu griezes momentu.
Vairāk jaudas, vairāk griezes momenta
Kas tad īsti tehniski jauns ir Mazda6 dīzeļdzinējā? Ar ko tas atšķiras no iepriekšējā? Pirmkārt, protams, ar darba tilpumu – tas palielinājies no 2.0 uz 2.2 litriem. Otrā lielā izmaiņa ir turbīna. Jaunajam dzinējam uzstādīta ir VGT turbīna jeb turbīna ar maināmo ģeometriju. Izplūdes daļā tai ir izliektas, nevis taisnas lāpstiņas, kas ļauj ne tikai palielināt griezes momentu, bet arī piedāvā šo griezes momentu no zemākiem apgriezieniem. Jaunā dzinēja maksimālais griezes moments tiek sasniegts jau pie 1800 apgriezieniem un turpinās līdz 3000 apgr./min.
Treškārt, Mazda inženieri ir palielinājuši degvielas iesmidzināšanas spiedienu no 180 līdz 200 MPa un katrai sprauslai tagad ir 10 iesmidzināšanas atveres, nevis 6 un to diametrs samazināts no 0,13 mm līdz 0,119 mm. Tādējādi iespējams panākt daudz precīzāku iesmidzināšanu.
Ko visi šie tehniskie uzlabojumi dod praksē? Griezes momenta izmaiņas ļāvušas automobilim kļūt krietni elastīgākam – paātrināšanās no 50 līdz 100 km/h trešajā pārnesumā tagad aizņem par 1.7 sekundēm īsāku laiku, nekā iepriekš.
Taupīgāks un videi draudzīgāks
Visi trīs 2.2 litru dzinēji ir ļoti ekonomiski – to vidējais degvielas patēriņš kombinētajā ciklā ir no 5,5 līdz 5.7 litriem dīzeļdegvielas uz 100 km, tādējādi CO2 izmešos ģenerējot 147 līdz 152 gramus uz kilometru.
Degvielu palīdz ekonomēt vēl divi tehniskie uzlabojumi dzinējā. Kompresijas pakāpe ir samazināta un tagad ir 16,3:1, savukārt mainītā Common-Rail iesmidzināšanas sistēma ļauj degvielu iesmidzināt ik pa 0.2 milisekundēm (agrāk – reizi 0.3 milisekundēs). Tādējādi, lai gan jaudas un griezes momenta rādītāji jaunajam dzinējam ir krietni uzlabojušies, patēriņš un CO2 izmeši nav pieauguši.
Kaitīgos izmešus palīdz novērst vēl vairāki jauninājumi, piemēram, izplūdes gāzu recirkulācija (EGR), kas samazina nesadegušo gāzu un NOx līmeni, un pilnīgi jauns partikulu filtrs, kurš attīrās krietni ātrāk nekā iepriekš izmantotais.
Klusāka darbība
Mazda jaunais dīzeļdzinējs ir klusāks, par ko paldies jāsaka alumīnija dzinēja blokam un jaunam ķēdes piedziņas mehānismam balansēšanas vārpstai. Izmainīti ir arī klaņu izmēri un kloķvārpsta. Balansēšanas vārpsta, eļļas sūknis un eļļas iesūkšanas caurule tagad ir vienota detaļa un atrodas vienā korpusā.
Ņemot vērā visu uzskaitītos jaunievedumus, jaunais dzinējs ir ne tikai klusāks par priekšteci, bet vien par nieka sešiem kilogramiem smagāks nekā 2.0 litru agregāts. Lielu svara ekonomiju dod arī eļļas dzesētāja (-0,6kg) un sadales vārpstu nosega (-1,0 kg) izgatavošana no alumīnija.
Mazda6 ar 2.2 litru dīzeļdzinēju un 163 ZS jaudu Latvijas tirgū maksā, sākot no 18 240 Ls. Jaunais dzinējs ir pieejams ar visiem trīs Mazda6 virsbūvju veidiem – hečbeku, sedanu un universāli. Sedana un universāļa versijās Mazda6 Latvijā joprojām būs pieejama arī ar ierasto 140 zirgspēku 2.0 litru dīzeļdzinēju.