«Te nevarētu būt teātris,» ikvienam var uzmākties šaubas, caur puspamestu rūpniecisku teritoriju dodoties uz teātra Psaiho.lv norādīto adresi kādreizējā VEF
Taču viss ir pareizi – pat apkārtne jau noskaņo uz īstā viļņa. Pulciņš aktieru vecu noliktavu pārvērtuši par netradicionālu emociju ražotni. Psaiho.lv kodolu veido četri cilvēki, papildus pieaicinot atraktīvus darbiniekus. Ikdienā viņi darbojas katrs savā ar radošām izpausmēm saistītā jomā, bet nedēļas nogalēs pārvēršas radībās ar cirvjiem, melniem paltrakiem un visādiem citādiem šausmas uzdzenošiem atribūtiem.Pozitīvu emociju teātra spēle ar līdzdalību un jautru baidīšanos – tā sevi pozicionē radošā apvienība.
«Pieredze biedēšanā man un tuvākajiem draugiem ir liela – 14 gadus. Labi zinām, no kā cilvēkiem bail, uz ko jāuzspiež, lai reakcija būtu vēl šaušalīgāka,» teic Psaiho.lv līdzīpašnieks Maksims Burčenko. Kā teātris ar savām telpām Psaiho.lv darbojas gandrīz divus gadus. Izstrādāti vairāki izrāžu varianti. Vasaras sākumā nomainīts arī priekšnesuma saturs, lai apmeklētājiem būtu interesanti nākt atkal un atkal.
Ideju lolo ilgi
Viens no teātra radītājiem un tā līdzīpašnieks ir Edmunds Veizāns. Abi ar Maksimu līdz profesionālai biedēšanai nonākuši nejauši, rīkojot bērnu radošās nometnes. Tas sācies kā joks tumsā, kuru vēlāk bērni vēlējušies atkārtot vēl un vēl. Katru vasaras nometni sprieduši, ka kaut ko tādu vajadzētu darīt nopietnāk, taču tā tas palicis. Viens no galvenajiem šķēršļiem – trūcis līdzekļu. Reiz Edmunds gājis pa ielu un ieraudzījis toreizējās Hipotēku un zemes bankas reklāmu Neļauj idejai novecot! Kā pa jokam, tūliņ gājis iekšā aprunāties par šausmu teātri. Bankas darbiniekiem trakā ideja likusies laba. Edmunds un Maksims gādājuši visus vajadzīgos dokumentus, atbildējuši uz jautājumiem un tā starta kapitāla nauda projektam bijusi rokā. Liktenīgi, it kā nejauši atradušās arī teātrim piemērotas telpas. Meklēta vieta bērnu nometnei Rīgā, iedota tieši šī noliktava, kur tagad darbojas Psaiho.lv.
Vidi rada paši
Spēles vidi lielā, tukšā telpā būvēja idejas autori paši. Zīmēja labirintus, gatavoja nožogojumus, miglas telpas. Jaunus uzlabojumus vēl arvien pasakot priekšā trase, apmeklētāju reakcija. Pamatā izmantoti lēti materiāli – matrači, agrotekstili, vienkāršas barjeras. Veidoti dažādi skaņu efekti, telpas ar noslēpumainu pakrēslu vai pilnīgu tumsu. Tik dziļu, ka tajā pat nekam nav jānotiek – mazliet iztēles un baidīšanās var sākties.Visu, kas teātrim vajadzīgs, arī tagad tā veidotāji izdomā un dara paši. Piemēram, pašiem prieks un jāsmejas par tualetes durvīm kā zārka vākiem.
Viena no svarīgākajām lietām, kas bija risināma, – ar drošību saistītie pasākumi. Apmeklētāji to nemana, bet visos labirinta posmos tumsā aiz aizkara viņiem līdzi seko aktieris. Visu dienestu prasību pildīšanai atvēlēta liela daļa līdzekļu, jo tas tiešām ir svarīgi.
Reklāmai medijos teātris īpaši netērējas. Galvenais reklamēšanās veids – lai skatītājs pēc labas izbaidīšanās iesaka atnākt citiem. Uz trasi tiek aicināti pasākumu rīkotāji, viesnīcu, hosteļu darbinieki. Maksims uzskata, ka tikai tas, kas pats izbaudījis visas emocijas, var par piedzīvoto aizrautīgi pastāstīt citiem.
Biedē cits citu
Psaiho.lv ir atvērta vienība un savā pulciņā aicina arī neprofesionāļus, kuru dotumi atbilst darba specifikai. Prasības pretendentiem – prasme skaļi bļaut, neapjukt dažādās situācijās, spēt vienmēr kaut ko pateikt pretī, improvizēt. Ir gadījumi, kad par baidītājiem pēc trases iepazīšanas piesakās paši apmeklētāji.
Lai paši darbinieki nezaudētu asumu, tiek rīkoti iekšēji kursi, treniņi. Ik pa laikam trase jāiziet pašiem un vienam otru jāmēģina nobiedēt. Tā arī izrāžu laikā aktieri viens otru mēdzot pārsteigt ar kaut ko neparedzētu, lai arī pašiem nezustu asums. Maksims teic, ka aktieru mērķis, lai teātrī piedzīvotais no 10 ballēm būtu vērtējams ne zemāk par 9–9,5, jo šādas izrādes nedrīkst kļūt par vienkāršu ākstīšanos un balagānu.
Spēlei konkurentu nav
«Alternatīvas šādam teātrim Latvijā nav. Tātad esam bez konkurentiem,» saka Maksims. Līdzīgi šausmu teātri un šausmu mājas ir ārzemēs, taču tās atšķiroties. Kad izzināšanas nolūkos domubiedri devušies piedzīvojumos uz ārzemju teātriem, bijuši pārsteigti, ka turienes aktieri nekā nereaģē uz apmeklētāju vēlmi improvizēt. Norunā savu tekstu paredzētajā laikā un viss. Psaiho.lv trumpis esot tieši improvizācija un brīvais režīms. Pamatā ir leģenda – stāstiņš par to, kas trasē būs gaidāms, par Zoju, brāļiem, klaunu no bāra, skolotāju u.c. Katrā istabā aktieris iejuties konkrētā tēlā un izspēlē to. Taču katru reizi tas ir citādi. Spēles virzienu rada paši apmeklētāji. «Ļaujam iet līdz pašu noteiktai robežai. Taču ir grupas, kuras vēlas improvizēt bez robežām,» teic Maksims. Katrai grupai aktieri pielāgo savu spēles stilu. Ja jūt, ka apmeklētāji bailīgāki, samazina intensitāti.
Ārzemju analogos milzu līdzekļi ieguldīti dekorācijās – mūmijās, skeletos, kas darbojas ar relejiem, skaņas efektos. Psaiho komanda izvēlējusies citu ceļu un plastmasas baismoņus aizvietojuši... paši ar sevi. Piemēram, līķis vannā, kas ilgi un mierīgi gulējis, tiešām pēkšņi atdzīvojas. Izvēli noteikusi gan pārliecība, gan ierobežotie naudas līdzekļi. Taču rezultātā nekas nekad neatkārtojas.
Maksims secina, ka biedēšana ir sava veida terapija. Cilvēks atnāk, pilnīgi atslēdzas no ikdienas, izbļaujas, izālējas. Psaiho.lv pat ir klients, kurš nāk regulāri, tā viņam esot labākā relaksācija pēc saspringtas darba dienas. «Daži nāk paši, citus atved draugi, lai mēginātu tikt galā ar fobijām – bailēm no tumsas, lifta, klauniem, slēgtām telpām. Tas ir svarīgi – pasmieties par savām bailēm un problēmām. Gadās, ka mūs pat iesaka dakteri kā līdzekli pret depresiju,» teic Maksims.
Mērķis neesot nobiedēt cilvēkus, bet saliedēt, izklaidēt. Teātri apmeklē dažāda publika – gan bērni, gan pieaugušie. Pat kāds apbedīšanas birojs sarīkojis korporatīvu pasākumu un atzinis trasi par labu esam. Šausmu trasē mēdz rīkot arī vecpuišu un vecmeitu ballītes. Katram paredzētas sava stipruma, stila un ilguma šausmas, par kurām iepriekš vienojas, iegādājoties biļetes.