Igaunijas pievienošanās Šengenas zonai un tai sekojošais Krievijas tūristu skaita regulārais pieaugums ļauj Igaunijas uzņēmumam Lux Express Group (LE) kalt ambiciozus plānus par vilcienu līnijas Tallina–Sanktpēterburga atklāšanu 2015. gadā, intervijā laikralstam Dienas Bizness stāsta LE vadītājs Hannes Sārpū.
Kādas ir tendences pasažieru pārvadājumos LE tirgos?
Pirms pieciem gadiem sabiedriskā transporta pārvadājumu daļa starp Rīgu un Tallinu bija 3 līdz 4%, jo nebija ne vilcienu, ne augstas kvalitātes autobusu, bet lidot bija ļoti dārgi. Bija nepieciešams laiks, lai izglītotu cilvēkus, ka ne visi autobusi ir vienādi, ka ir iespējami papildu pakalpojumi, internets utt. Tagad privāto automašīnu daļa ir nedaudz zem 10%. Tā kā tirgus ir mazs, nevaram strauji palielināt reisu skaitu. Tomēr, lai konkurētu ar automašīnām, autobusiem jābrauc bieži - katru stundu. Pamazām pie tā nonākam. Mums ir arī konkurenti, piemēram, maršrutā Rīga-Tallina ir biznesa līnija Hansabus, ir Ecolines.
Vai iecere atvērt vilcienu līniju Tallina-Sanktpēterburga nav pretrunā ar iepriekš teikto, ka vilcienu pārvadājumi neatmaksājas?
Nē, viss ir ļoti loģiski. Maršruti Rīga-Tallina un Tallina-Sanktpēterburga ir pilnīgi atšķirīgi.
Galvenā atšķirība ir robežkontrole, kas uz Krievijas robežas privātajām automašīnām ir ļoti neērta, un mazāk nekā 50% cilvēku šajā maršrutā ceļo ar mašīnām. Tur galvenais transporta līdzeklis ir autobuss. Esam veikuši ekonomiskos aprēķinus, un pārvadājumu apjomi šajā virzienā ir pietiekami vilcienu satiksmes uzsākšanai ilgtermiņā.
Cik ilgā laikā investīcijas atmaksāsies?
Tie būs 10 gadi pozitīva scenārija gadījumā. Paredzēts, ka 2015. gadā palaidīsim divus vilcienus dienā, bet 2017. gadā jau četrus. Šajā gadījumā investīcijas atmaksāsies ilgākā laika periodā.
Kādi ir LE nākotnes plāni?
Plānojam atvērt jaunus maršrutus, piemēram, Rīga-Minska. Neredzu ekonomisku pamatu vilcienam starp Rīgu un Minsku cauru gadu. Varbūt tas ir izdevīgi pāris vasaras mēnešos. Tāpat maijā vai jūnijā papildus plānojam divus autobusu reisus maršrutos Rīga-Tallina un Rīga-Viļņa. Būs lielāks reisu skaits arī maršrutā Rīga-Sanktpēterburga. Taču tie nebūs tikai sezonāli pasākumi. Jūnijā plānojam uzsākt pasažieru pārvadājumus arī starp Varšavu un Berlīni, kā arī maršrutā Helsinki-Sanktpēterburga rudenī.